Radar Testpanel: ‘Opzeggen datingapp moeilijker dan aanmelden’

Michael Schouten
Door Michael Schouten
6 minuten leestijd

Aanmelden voor een datingprofiel is makkelijker dan afmelden, zo blijkt uit de ervaringen van het Radar Testpanel. Een groot deel van de 3.500 ondervraagden die ervaring hebben met datingapps klaagt over de opzegprocedure die de apps gebruiken. Dat en meer komt naar voren in het onderzoek van Radar. Het platform met een kritische kijk op consumentenzaken deed onderzoek naar de ervaringen van gebruikers van datingapps.

41 procent vindt een relatie

Iedere maand verstuurt Radar een online vragenlijst naar de meer dan 95.000 leden in het Testpanel. In de periode voorafgaand aan Valentijnsdag leek het Radar een goed idee om de liefdeslevens van de leden te onderzoeken. In het bijzonder wilden ze weten wat hun ervaringen waren met het gebruik van datingapps. Ruim 3.500 (vooral oudere) leden die ervaring hebben met online daten deden mee aan het onderzoek.

Bij een derde van de ondervraagden voldoet de datingapp aan de verwachtingen die zij hebben. Meerdere mensen laten Radar weten dat ze al jaren samen zijn met degene die ze via een datingsite of -app hebben ontmoet. Van alle ondervraagden die in het verleden een datingapp hebben gebruikt, heeft 41% de app vaarwel gezegd omdat zij via het platform een relatie hebben gevonden. Bij 39 procent voldoet het datingplatform slechts deels aan de verwachtingen en bij de overige 29 helemaal niet.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Een mogelijke oorzaak is de aanwezigheid van nepprofielen op sommige datingapps, zo suggereren de resultaten. 70% van de ondervraagden is weleens een nepprofiel tegengekomen op een datingapp. Het is bovendien niet enkel een vermoeden, de meerderheid van hen zegt het zeker te weten. In 6 op de 10 gevallen gaat het om een nepprofiel waarin iemand zich voordoet als een ander.

Soms gaat het om ‘kleinkinderen die iemand zoeken voor hun oma die geen computer heeft’, andere keren is het een pure vorm van oplichting waarbij ‘zogenaamde soldaten uit Amerika ergens in Syrie/Afganistan/Afrika zitten en je het hof maken om vervolgens geld te vragen’.

Opzeggen moeilijker dan aanmelden

Uit het onderzoek van Radar blijkt verder dat aanmelden voor een profiel makkelijker is dan opzeggen van hetzelfde profiel. Meer dan driekwart (76%) heeft weleens een account op een datingplatform opgezegd, of dat geprobeerd te doen.

Voor meer dan de helft van hen was dit geen probleem – 55 procent vindt dat eenvoudig. Maar voor een kwart van de ondervraagden (24%) was het opzeggen een moeilijke opgave. 2 procent geeft zelfs aan dat het onmogelijk was. De datingapps waar het opzeggen als lastig tot onmogelijk wordt ervaren zijn Ourtime (47%), Badoo (38%), Lexa (35%) en Parship (31%).

Mannen betalen meer dan vrouwen

Bijna de helft van de ondervraagden (47%) maakt geen kosten voor online daten. Van degenen die wel betalen, geeft de helft tot 10 euro per maand uit aan de betaalde functies van datingapps. De andere helft geeft maandelijks maximaal 30 euro uit. Slechts een klein deel van de ondervraagden betaalt maandelijks meer dan 30 euro. Maar of dat het geld ook waard is?

Alleen bij de groep die niet meer dan 10 euro per maand uitgeeft, vindt een meerderheid dat betalen voor de functies het geld waard is. Van degenen die meer uitgeven zegt de grootste groep dat zij het eigenlijk niet het geld waard vinden.

Het onderzoek toont ook aan dat er verschillen zitten in het uitgavenpatroon van mannen en vrouwen. Vrouwen gebruiken de datingapps vaker gratis (53%) dan mannen (40%) en mannen geven gemiddeld meer geld uit. 53 procent van de mannen betaalt voor het gebruik van datingapps (max 30 euro) ten opzichte van 43 procent van de vrouwen. Het percentage mannen dat maandelijks meer dan 30 euro uitgeeft is daarnaast twee keer zoveel (8%) dan het percentage vrouwen (4%).

Mensen die zich niet als man of vrouw identificeren daten voornamelijk gratis. 77 procent van hen geeft aan niet te betalen voor datingapps.

Meest gebruikte datingapps Radar Testpanel

  1. Lexa (36%)
  2. Tinder (25%)
  3. Relatieplanet (24% – bestaat niet meer)
  4. 50plusmatch (19%)
  5. Badoo (18%)
  6. Parship (16%)
  7. e-Matching (15%)

Zorgen over manipulatie, ongepaste reacties en privacy

Ondanks het feit dat 4 op 10 datingapp-gebruikers een relatie vindt via een datingapp, zijn er wel zorgen over de manipulatie van de datingapps zelf, ongepaste berichten en de privacy van gebruikers. Veel gebruikers vermoeden bijvoorbeeld dat nepprofielen door de datingapps zelf worden ingezet om ervoor te zorgen dat ze (betalend) lid blijven. Meer dan een derde van de ondervraagden (36%) heeft weleens het idee gehad dat de site of app het aanbod zelf manipuleerde.

Veel ondervraagden klagen over ongepaste reacties, waarbij vooral vrouwen het slachtoffer zijn. Verschillende vrouwen geven aan dat ‘te veel mannen alleen seks zoeken’ en dat er met regelmaat dickpics worden opgestuurd. 48 procent van de ondervraagden heeft zich verder weleens zorgen om de bescherming van persoonsgegevens bij de datingapp.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie