De keiharde waarheid achter Tinder’s premiumfuncties

Jay
Door Jay
6 minuten leestijd

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Tinder kan verslavend zijn. En daarmee hebben we het niet per se over het online daten of Tinderen, maar meer over de drang om maar te blijven Tinderen en zo uiteindelijk over te gaan op de in-app aankopen.

De keiharde waarheid

Het is misschien wat wrang, maar eigenlijk zou het Tinder helemaal niet uitkomen dat je meteen jouw droompartner vindt. Doe je dat wel? Dan ben je namelijk meteen weer weg. En daar heeft Tinder niets aan. Want stel: iedereen op Tinder vindt binnen de kortste keren hun droompartner. Ze verlaten de app, gaan over op WhatsApp, daten, stichten een gezin en zeggen voorgoed vaarwel tegen Tinder. Daar heeft Tinder zelf natuurlijk niets aan.

Waar ze wel weer oren naar hebben is dat jij kortstondige avonturen hebt met andere gebruikers. Je verlaat de app tijdelijk, date en komt weer terug. Jij blij, Tinder blij. Nu kun jij je daar misschien ook prima in conformeren, maar ze doen er bij de dating app om die reden alles aan dat je blijft terugkomen en blijft Tinderen… totdat je inderdaad begint te betalen voor Tinder.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Dat is ook meteen de reden waarom ze bij Tinder zo goed zijn in het geven van hele korte, beperkte info. Zeg nu zelf: hoeveel zoekfilters zijn er nu eigenlijk? Je kunt zoeken op geslacht, afstand, leeftijd en dat was het eigenlijk al wel. Je kunt niet zoeken op andere filters waaraan jouw droompartner zou moeten voldoen. Oftewel: ze proberen het je niet bepaald makkelijk te maken een echte soulmate te vinden.

Waar ze wel goed in zijn, is je zo snel mogelijk in de richting te duwen van een betaald account. Pak nu het swipen zelf: je neemt tijdens het gesleep elke keer weer een binaire keuze:

  • … van ja of nee.
  • … like of geen like.
  • … deze niet, deze wel.

Razendsnel swipen

Dat gaat op een gegeven moment zo snel dat je op onvermijdelijke wijze in de Tinder-valkuil stapt: je klikt iemand weg waarna je meteen spijt krijgt. Je doet tevergeefs een poging om die leuke meid weer op je telefoonscherm te krijgen. Balen denk je: “Had ik nu maar niet zo snel geveegd.”

Geen probleem, zeggen ze bij Tinder dan op hoopvolle wijze, want je kan het profiel best nog een keer tevoorschijn halen — maar, jawel, dan wel met een Tinder Plus-abonnement. De functie waarmee je je “foutjes” kunt herstellen in namelijk een betaalde functie. En als je het voorgaande profiel dus nog een keer wilt zien, dan ontkom je er niet aan om te betalen.

Beperkt aantal Super Likes

Of laten we het hebben over de Super Likes. Stel nu dat je die droomman- of vrouw ziet en vreest dat je ze jouw gewone like nooit zal zien. Dat is immers niet zo moeilijk, aangezien populaire mannen en vrouwen vele, maar dan ook vele inkomende berichten hebben. Maar, zegt Tinder, daar hebben we ook een oplossing voor.

De Super Like kan je een uitweg bieden, want daar krijgt ze wel een notificatie over binnen. Toch maar die Super Like inzetten als een soort van ultieme wapenfeit. Alleen is dat vandaag niet meer mogelijk. Want, je raadt het al, je hebt jouw Super Likes van vandaag al verbruikt en dat betekent dat je bent aangewezen op het bijkopen. En nu je toch al bezig bent, kun je er net zo goed een Boost bijnemen ook. En dit is precies hoe de bankrekening van Tinder volstroomt.

Tinder’s abonnementen

Wat veel mensen niet lijken te beseffen is dat Tinder niet gemaakt is om liefde voor jou te vinden. Het is een spel, gemaakt voor singles. Niet om al deze singles aan hun grote liefde te helpen, maar om geld aan ze te verdienen. Tinder is namelijk onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf die winst wil maken. Het liefst zo veel mogelijk.

Daarom is Tinder al jaren niet meer volledig gratis. Eerst kwamen de betaalde functies voor een eenmalig bedrag, daarna maandelijkse abonnementen. Steeds meer. Tinder’s abonnementen zijn nu de drijvende veer achter de explosieve groei van het bedrijf. En om te blijven groeien, je raadt het al, willen ze steeds meer gebruikers – die blijven betalen.

Reden dus voor ons om je te waarschuwen en je aan te raden om om bewust en met mate te Tinderen. Een keer een betaald abonnement kan natuurlijk, zorg ervoor dat je niet elke keer in Tinder’s trucje trapt. Voor Tinder is het namelijk zaak dat de app zo verslavend mogelijk is en voor jou is het zaak om dit zo vroeg mogelijk door te hebben.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie