Home Nieuwe dating apps

Nieuwe dating apps

Het is donderdag. Een groepje mensen van begin dertig staat voor de deur van The Cocktail Club in London. Ze wachten tot ze aan de beurt zijn om hun ID te tonen. Maar terwijl de uitsmijters normaal gesproken alleen om een identificatiebewijs vragen, moet vandaag iedereen ook z’n datingprofiel laten zien. Het blijkt een singlesevent te zijn van datingapp Thursday dat elke donderdag door de app wordt georganiseerd.

De nieuwe datingapp begon niet lang geleden met één evenement in Londen. Nu zijn het er elke donderdag al meer dan tien in Londen en worden ook in New York de eerste evenementen gehouden. Thursday groeit snel dankzij hun app, een app die alle eigenschappen van een normale datingapp heeft. Er is alleen een twist: de app is slechts één dag per week beschikbaar. Alleen op donderdag.

Open 24/1 – Thursday

Wanneer de woensdag overgaat op de donderdag zetten de makers van Thursday de app aan. Elke donderdag om middernacht ontgrendelen ze de optie om te matchen en vanaf dat moment hebben gebruikers van de app 24 uur de tijd om contact te leggen en berichten te sturen naar andere gebruikers. In een poging om deze gebruikers daadwerkelijk het huis uit te krijgen, wil Thursday dat ze elkaar later op de dag ontmoeten tijdens een van de georganiseerde evenementen.

Aan het eind van de dag worden alle berichten gewist. Alle matches verdwijnen en alle gesprekken worden uit de app verwijderd. Van vrijdag tot en met woensdag is de app onbereikbaar. De donderdag die erop volgt begint het allemaal opnieuw en komt de app weer tot leven.

Een golf van nieuwe datingapps

De Thursday-app maakt deel uit van een nieuwe golf van datingapps die nieuwe manieren introduceren waarop mensen elkaar kunnen ontmoeten. Omdat alleen de datingapps in de Verenigde Staten al goed zijn voor een (groeiende) marktwaarde van 6 miljard dollar, staan investeerders klaar om nieuwe apps met veel geld te ondersteunen. Ondanks dat er al veel datingapps zijn die elk stukje van de markt in beslag nemen, willen deze investeerders de boot niet missen. Ze willen allemaal aan de wieg staan van de nieuwe Tinder.

Met de steun van investeerders is er een nieuwe generatie datingapps ontstaan die zich willen losmaken van de gevestigde orde – elk op hun eigen manier. Deze datingstartups vertegenwoordigen ieder hun eigen frisse blik op ‘online daten’ in de hoop de volgende Tinder te worden.

Waar nieuwe apps zich op richten

Voor het grootste deel richten nieuwe datingapps zich op de jongere generatie. Dat is de generatie van 18 t/m 25 jaar oud, op dit moment is dat Gen Z. Het is een generatie die met hun smartphone in de hand is opgegroeid en volwassen werd in een wereld waarin apps net zo normaal zijn als stopcontacten. Ze weten niet beter – datingapps zijn er voor hen altijd al geweest.

Nieuwe datingapps omarmen videobellen en combineren het beste van alle werelden, zover dat mogelijk is. Sommige apps proberen de beste functies van TikTok te mixen met die van Tinder, terwijl andere apps zich volledig richten op virtueel speeddaten. Het is niet onmogelijk dat een van deze apps de volgende Tinder wordt. Er is maar één goed idee voor nodig om de nieuwe unicorn te worden onder de datingapps.

13 nieuwe datingapps

Voordat we overgaan op alle nieuwe datingapps die de verwachtingen willen waarmaken, moeten we erbij zeggen dat veel van deze apps op dit moment niet zo geschikt zijn om daadwerkelijk te gebruiken. Waarom? Hierom:

  • Ze hebben nog nauwelijks (Nederlandse) gebruikers
  • Ze zijn meestal niet in Nederland beschikbaar
  • Ze hebben doorgaans nog geen Nederlandse taalopties
  • Ze hebben nog bugs en programmeerfouten

Over het algemeen zijn nieuwe datingapps vaak nog té nieuw om te gebruiken. In vergelijking met een stabiele app die de klappen van de zweep kent, zoals Lexa, missen nieuwe apps de expertise, kennis en ervaring om je van dienst te zijn. Daarom raden wij je aan om eerst een app als Lexa te proberen, en eventueel daarna (of erbij) een nieuwe datingapp.

lexa
Bekijk de singles van Lexa

Nieuwste datingapps

Dankzij de groeiende datingmarkt is het aantal nieuwe datingstartups sterk gegroeid. Stuk voor stuk maken ze singles warm voor een ongekend datingconcept. Maar zullen ze standhouden? De tijd zal het leren. Maar als het aan deze nieuwe apps ligt, dan zullen ze de verwachtingen gaan waarmaken.

stir

2022: Stir

Van de makers van Tinder: Stir, een datingapp voor alleenstaande ouders. Volgens Tinder-eigenaar zijn alleenstaande ouders vaak ondervertegenwoordigd op de mainstream datingapps en daarom hebben ze een app voor hen alleen gemaakt. Met een handige Stir Time-functie kunnen ouders hun agenda’s naast elkaar leggen om te kijken waar er een gaatje voor beiden te vinden is.

Stir moet een plek zijn waar je je niet hoeft te excuseren als je een overvolle agenda hebt als alleenstaande moeder of vader. Het moet ook een plek zijn waar het hebben van kinderen geen dealbreaker is. Hoewel Stir een nieuwe app is, hebben ze bij Match Group veel ervaring met het maken van populaire apps. Tinder is daar een voorbeeld van, de populairste datingapp ter wereld. Met Stir willen ze in eerste instantie alleen Amerikaanse ouders aan elkaar koppelen.

App StoreGoogle Play

kindred

2022: Kindred

Geen kinderwens? Of wil je niet meer kinderen? Bespreken of je wel of geen kinderen wilt, is misschien niet het leukste onderwerp op een eerste date. Zou het niet handig zijn als er een app was voor singles die geen of niet meer kinderen willen? Dat is precies waar Kindred voor staat, een datingapp die het bespreken van de kinderwens overbodig maakt.

De nieuwe app, die in 2022 werd gelanceerd, verbindt gelijkgestemde singles die geen kinderen willen of kunnen krijgen. Zelf noemen ze zichzelf ‘de datingapp voor mensen die geen kinderen willen uit hun volgende relatie’. Wil je een kindvrije relatie? Dan is Kindred de app die kan helpen. Kindred is voorlopig echter alleen in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar.

App StoreGoogle Play

pom

2021: POM

In een datingscene die wordt gedomineerd door swipes naar links en rights, doet POM het graag anders. POM is de afkorting voor Power of Music, wat eigenlijk wel aangeeft waar het om draait op deze app: muziek. POM matcht gebruikers op basis van hun muziekgeschiedenis en emotionele reacties op deze muziek. Ze gebruiken deze gegevens om de ​​perfecte match te maken. Of in andere woorden: ze willen mensen verbinden door een gedeelde liefde voor muziek.

POM maakt een profiel aan door je geïmporteerde muziekbibliotheek te gebruiken, persoonlijkheidsvragen te stellen en deze vervolgens te matchen met iemand met een vergelijkbare muzieksmaak. De app, gelanceerd in september 2021, heeft al meer dan 100.000 mensen gematcht. Helaas is POM nu alleen nog in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar.

App StoreGoogle Play

magnolia

2021: Magnolia

De liefde terugbrengen in daten en relaties. Dat is wat de makers van Magnolia voor ogen hebben. Hoe ze dat willen doen? Met een revolutionair algoritme dat zij zelf hebben ontwikkeld. De basis van dit alles is de vragenlijst die iedere nieuwe gebruiker mag invullen. Deze vragenlijst is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en zorgt ervoor dat het algoritme matches maakt op basis van persoonlijkheid – niet op het uiterlijk.

Magnolia is een van de nieuwste datingapps van Nederland en is opgericht in 2021. Met een persoonlijkheidsaanpak wil Magnolia afstand nemen van het hersenloze swipen zodat je kunt daten met mensen die echt bij je passen. Elke dag ontvang je drie matches die je mag beoordelen. De profielen zijn alleen zichtbaar als je met elkaar gematcht bent.

App StoreGoogle Play

snack

2021: Snack

Snack is een nieuwe videodatingapp voor Gen Z, jongvolwassenen tot en met 25 jaar, die klaar zijn met bewerkte foto’s en lege profielen. Bij Snack mag je jezelf zijn, zo authentiek als jij dat zelf wilt zijn en op een manier dat doet denken aan TikTok. Snack noemt zichzelf video first, wat wil zeggen dat het bijna alleen maar uit video’s bestaat. Snack wil dus dat je stopt met op foto’s gebaseerde datingapps en hebben zelf de vervanging beschikbaar.

Hoewel het is ontworpen met Gen Z in gedachten, kan het ook een uitkomst zijn voor millennials die het beu zijn om te swipen voor liefde. De datingapp is waarschijnlijk een van de beste voorbeelden van hoe dating er in de toekomst uit kan zien. Het maakt daten weer interessant, omdat het anders dan anders is.

App Store

lolly

2021: Lolly

Als twee grootmachten in de sociale mediascene – Tinder en TikTok – een kind zouden krijgen, dan zouden ze het waarschijnlijk Lolly noemen. Deze nieuwe datingapp is volledig toegespitst op Gen Z, een generatie die is opgegroeid met smartphones en apps. Met Lolly kunnen zij korte video’s naar hun profiel uploaden in plaats van een klein aantal foto’s en een zinnetje over wat ze zoeken. In een verticale tijdlijn die doet denken aan TikTok, kun je door de video’s scrollen om een match te vinden.

Wat Lolly anders maakt is dat naar links en rechts swipen niet mogelijk is. Een afwijzing zoals je deze maakt op een app als Tinder blijft achterwege. Je bekijkt gewoon video’s en als je er één tegenkomt die je bevalt, dan geef je een ‘clap’ – vergelijkbaar met een like. Wanneer je dat doet, zie je meer van deze persoon in de tijdlijn en krijgt de ander het bericht dat je mogelijk interesse hebt.

App Store

feels

2021: Feels

Een datingapp zonder swipen? Het is tegenwoordig een uitzondering, en Feels is een van die uitzonderingen. Gericht op jongvolwassenen die elke dag de stories van hun vrienden bekijken, wil Feels deze ervaring vertalen naar een datingapp. Want volgens de makers is het scrollen langs foto’s en het lezen van bio’s niet meer van deze tijd. Feels wil niet alleen de profielen aanpassen naar wat singles nu echt willen, maar ook het navigeren door de app zodat het meer aanvoelt als het bekijken van verhalen.

Bij Feels is het niet nodig om profielen af te wijzen. In de tijdlijn worden video’s van andere gebruikers getoond en die mag je je stuk voor stuk bekijken. Geen interesse? Dan ga je door met video’s bekijken, net zolang totdat je een video tegenkomt met iemand die je beter wilt leren kennen. Reageer direct op de video als je interesse hebt.

App StoreGoogle Play

vidate

2021: Vidate

Heb je genoeg van catfish-profielen en ben je van mening dat video de toekomst voor daten is? Dan deel je de mening van Vidate, een Nederlandse app die zich volledig heeft gericht op videodaten. Zonder filter uiteraard, want bij daten gaat het erop dat je laat zien wie jij echt bent. Althans, dat is de insteek achter de datingapp.

Om je profiel in te richten maak je een profielvideo van maximaal 20 seconden. Deze video maak je in de app en kan daardoor niet bewerkt worden. Geef vervolgens je voorkeuren aan, bekijk andere profielvideo’s en vind je match. En dan komt het: er wordt niet gechat, je mag meteen videodaten met je match. Vidate is januari 2021 gelanceerd.

App StoreGoogle Play

vibe

2021: Vibe

Niet chatten, wel daten. Dat is hoe de makers van datingapp Vibe het voor zich zien. Volgens hen besteden singles veel te veel tijd aan het eindeloze swipen en uiteindelijk zijn alle gesprekken hetzelfde. Daar wil Vibe iets aan veranderen met een aanpak dat gericht is op fysieke ontmoetingen. Vibe gebruikt een matchingsalgoritme dat gebaseerd is op de vragenlijst die iedereen invult bij de registratie. Omdat Vibe gebaseerd is op deze functionaliteit ontmoet je alleen singles die aansluiten op je persoonlijke smaak en wensen.

Het grote verschil met andere apps is dat het niet mogelijk is om te chatten voordat je op date gaat. Natuurlijk is het mogelijk om de details van de date te bespreken en ben je vrij om je matches eerst goed te keuren voordat je op date gaat. Met deze simpele ‘niet chatten, wel daten’-insteek zorgt Vibe – naar eigen zeggen – voor een vlotte overgang van online naar offline, om ervoor te zorgen dat elke match actief, beschikbaar en betrokken is.

App StoreGoogle Play

so syncd

2021: So Syncd

Heb jij het idee dat bepaalde persoonlijkheidstypen beter bij elkaar passen? Dat idee hebben ze So Syncd wel, een datingapp die in februari 2021 is opgericht door twee zussen. So Syncd noemt zichzelf ‘de persoonlijkheidstype datingapp’ omdat het algoritme gebaseerd is op de Myers-Briggs-persoonlijkheidstypes. Op basis van de theorie van 16 persoonlijkheidstypen is So Syncd de eerste datingapp die persoonlijkheidstypen die bij elkaar passen aan elkaar koppelt in een app.

In de app kun je zelf op persoonlijkheidstypes zoeken of So Syncd kan geschikte matches voor jou vinden. Weet je nog niet welke van de 16 persoonlijkheden jij bent? Maak je geen zorgen, So Syncd heeft een gratis persoonlijkheidstest die binnen 5 minuten vertelt wat je type is.

App StoreGoogle Play

the sauce

2021: The Sauce

The Sauce is een datingapp die de noodzaak van foto’s wegneemt en alleen maar video’s toelaat. Geen selfies en geen vakantiefoto’s op deze datingapp: alleen maar video’s. De datingapp laat gebruikers video’s uploaden waarmee ze hun persoonlijkheid en lichaamstaal kunnen tonen en hun stem kunnen laten horen. Bewegende beelden zeggen meer dan foto’s, vooral als je wilt ‘voelen’ of er een echte connectie is.

Of je nu je energie, stem, bewegingen, lichaam of vrienden wilt laten zien: het zijn de video’s die je kunt uploaden naar je video-only datingprofiel op The Sauce, dat eerder nog Qemistry werd genoemd. Volgens de makers is het daardoor de enige app waarbij het voelt alsof je elkaar al eerder hebt ontmoet. De app is in september 2021 opgericht.

App Store

thursday

2019: Thursday

Ben je datingapp moe? Je bent niet de enige, zo zegt Thursday. Volgens de makers van de datingapp zijn we nog nooit zo klaar geweest voor iets anders. We besteden te veel tijd aan datingapps en dat moet veranderen. Daarom is Thursday maar één dag per week geopend. Je raadt het al: dat is op donderdag. Op deze app kun je maar één keer per week matchen met potentiële liefdesinteresses en chatten.

Thursday is in juli 2019 opgericht in Londen. Net als andere datingapps is het gebaseerd op profielen, likes en matches. Na elke donderdag worden alle likes, matches en gesprekken gewist zodat je de week erop met een schone lei begint. Waarom? Omdat er meer in het leven is dan alleen datingapps. Met deze verfrissende kijk op het moderne daten speelt Thursday in op de datingmoeheid van singles die vastgekluisterd zitten aan hun datingapps.

App StoreGoogle Play

bare

2019: BARE

Uiteenlopende intenties zijn voor veel singles een probleem dat zich veelvuldig voordoet op datingapps. Dat ontdekten de makers van Bare ook toen zij onderzoek deden voor hun nieuwe app. Daarom hebben de oprichters van BARE hun datingapp zo ontworpen dat deze zorgen worden weggenomen. Met de BARE datingapp kunnen gebruikers zich op hun gemak voelen, ongeacht hun intenties en het soort relatie dat ze zoeken.

Bare is een in Londen gevestigde datingapp en werd opgericht in 2019. Het noemt zichzelf de ‘veiligste datingapp’ met een AI digitaal identiteitsplatform met veiligheidsfuncties en een online verificatieproces. De app beschikt ook over technologie waarmee je als gebruiker delen van jezelf kunt vervagen, mocht je dat willen.

App StoreGoogle Play