Tinder

tinder
Tinder: het is de datingapp die kwam vanuit het niets en in moordend tempo de gevestigde orde van tafel veegde. Traditionele datingsites werden plotsklaps ouderwets, want een nieuwe app veranderde het datingspel voorgoed. En dat deed het door de gebruikers van de app zelf te laten vegen: naar links en naar rechts.

Terwijl het originele swipe-idee werd bedacht voor een nog te ontwikkelen smartphonegame, werd Tinder in 2012 opgericht als een datingapp. Na een korte, exclusieve testronde onder universiteitsstudenten in de Verenigde Staten was al meteen duidelijk dat dit de juiste keuze was. De swipe-right-methode was precies de goede invalshoek; snel, duidelijk en ongecompliceerd. En met een directe beloning als je het goed deed: “It’s a Match!” – het teken dat je het gesprek kan beginnen.

It’s a Match

De verslavende en gratis app inspireerde Amerikaanse studenten om te blijven swipen. Met groot succes. Anderhalf jaar na de lancering van de app registreerde Tinder al 350 miljoen swipes per dag (4.000 per seconde), oplopend tot een miljard swipes per dag tegen het einde van 2014. Hoe het er nu voor staat?

De dominante marktleider

Tinder is de dominante marktleider met naar schatting 60 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Sinds de start is de app 430 miljoen keer gedownload om tot een totaal te komen van 60 miljard matches tussen gebruikers van de app.

Dankzij het gigantische ledenaantal komt Tinder zijn belofte volledig na om je voor te stellen aan duizenden singles in je omgeving. De basisversie is gratis te gebruiken en geeft je een datingplatform dat is gebouwd om eindeloos te swipen. Voor een instant ego-boost, entertainment of anti-verveling: Tinder is de app waar de meeste singles voor kiezen. Weet je nog niet wat Tinder is, hoe het werkt en wat alle features zijn van de app? Lees dan snel verder.

Hoewel Tinder’s swipe-methode ongekend populair blijft, gaat het swipen gepaard met een vorm van laksheid. Het verandert daten in een videospel en minimaliseert daardoor de kans op echte connecties. Wil je een serieuze, duurzame relatie? Dan is Tinder wellicht niet de beste keuze. Daarvoor kies je een ander platform zoals deze app.

Bekijk deze datingapp

Wat is Tinder?

Tinder is een datingplatform dat zich voornamelijk richt op Gen Z – singles met een leeftijd van 18 t/m 25 jaar. De helft van alle Tinder-gebruikers valt in deze leeftijdscategorie. Het begon voor Tinder met een datingapp, maar inmiddels is Tinder ook beschikbaar als datingsite. Als datingplatform is Tinder bijna in zijn eentje verantwoordelijk voor het lanceren van de datingapp-revolutie. Het is de trendsetter geweest en toverde online daten om in een spel gespeeld door miljoenen wereldwijd. En na al die jaren, want Tinder bestaat al bijna tien jaar, weet het nog steeds te imponeren.

Match. Chat. Meet.

Tinder is niet stil blijven staan na het aanvankelijke succes in de beginjaren. Premium-functies werden geïntroduceerd, de bereikbaarheid werd betrouwbaarder en Tinder werd nog sneller en nog beter. Tinder blijft innoveren en het repertoire aan trucs om singles te laten tinderen wordt continu aangevuld met nieuwe, moderne functies. En daardoor is Tinder nog steeds de onbetwiste koning van het swipen. Het helpt elk jaar vele singles met het vinden van hun matches, nieuwe dates te regelen en relaties te beginnen.

tinder app

Hoe werkt Tinder?

Tinder’s originele opzet was bijzonder simpel: swipe naar rechts (Like) als je met de voorgestelde kandidaat wilt chatten, swipe naar links (Nope) om de kandidaat af te wijzen. Het gebruikte als een van de eerste datingapps de GPS-locatie van gebruikers om kandidaten voor te stellen. Het is zo eenvoudig, dat niemand het níet kan begrijpen. Wanneer twee gebruikers allebei naar rechts swipen op elkaar, dan hebben ze een match. Alleen matches kunnen met elkaar chatten.

Wat Tinder uniek maakte in het begin, was niet alleen het swipen. Het was ook de wederzijdse goedkeuring om het gesprek aan te gaan. Geen ongewenste contacten en passieve afwijzingen garanderen een betere ervaring. Maar Tinder is nu veel meer deze simpele methode. In aanvulling op het swipe-match-chat systeem heeft de app elementen toegevoegd voor een rijkere ervaring. Tinder is waarschijnlijk de meest intuïtieve datingapp die bestaat, maar het is ook een app met buitengewoon veel extra’s.

Dit is in het kort hoe Tinder werkt. Alleen is dit slechts het begin, want Tinder is niet meer de simpele datingapp van “vroeger”. Het is groter, uitgebreider en veelzijdiger. We gaan je precies vertellen hoe Tinder werkt, wat de extra’s zijn en wat je ervan mag verwachten. En natuurlijk leggen we in detail uit wat de kosten zijn van Tinder’s premiumfuncties.

“Kijk verder dan je vriendenkring en maak connecties met mensen overal ter wereld. Je staat op het punt de beste online datingervaring te beleven — het enige wat je nodig hebt zijn paar leuke foto’s en een bio waarmee je opvalt.” – Tinder

Profiel aanmaken

Een verblijf op Tinder begint met de registratie, wat kan plaatsvinden op de website of in de iOS- of Android-app. Welke keuze je ook maakt, je Tinder-account is exact hetzelfde na de registratie. Waar het aanmelden voor Tinder in het verleden beperkt bleef tot ‘inloggen met Facebook’, zijn er nu meerdere manieren om een account te registreren.

  • Inloggen met Google
  • Inloggen met Facebook
  • Inloggen met telefoonnummer

Tinder biedt een eigen handige stapsgewijze handleiding aan voor het registreren. Maar als je enige kennis van het internet hebt, dan weet je je weg hierin wel zelf te vinden. Het is ontzettend eenvoudig en binnen enkele minuten loop je het proces door.

Wanneer je de initiële stappen hebt gezet om een account aan te maken, word je doorgeleid naar je profiel. Het invullen en voltooien van je profiel is de eerste en hoogste prioriteit. Leg de taak niet naast je neer, maar begin daar direct mee: hoe sneller, hoe beter. Je datingprofiel op Tinder bestaat uit verschillende onderdelen. Om je profiel te bewerken, tik je op het profielpictogram en vervolgens op het potloodpictogram of Info bewerken.

profiel tekst

Bio

Alsof het de makkelijkste taak ter wereld is, geeft Tinder je de mogelijkheid om een bio in te vullen: een kort stukje tekst met een karakter-limiet van 500 tekens. Terwijl sommigen hun bio gebruiken om een dad joke te verspreiden, laten anderen je kennismaken met quotes van bekende mensen of een lange reeks emoji’s ontcijferen. Tinder bio’s zijn een verhaal apart, omdat ze bijna nooit gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn. En heel eerlijk? Dat is niet verrassend.

500 karakters is niet veel ruimte om jezelf aan de wereld te presenteren. Het is net genoeg voor een beknopte opsomming of een summiere omschrijving van je drive in het leven. Het is al lastig genoeg om je bio te vullen, maar het is nog lastiger als je niet genoeg ruimte hebt. Vertel iets over jezelf, toon je humor, verzin iets unieks; je bio kan twijfelaars over de streep trekken. En als het je lukt om af te wijken van de standaard, dan zijn je foto’s hopelijk aantrekkelijk genoeg om een gesprek te laten volgen.

Profielfoto’s

Zoals je misschien al verwacht, dankzij de vleeskleuring-bijnaam van de app, draait Tinder voornamelijk om je visuele aantrekkelijkheid – die anderen baseren op je foto’s. Daarom beginnen we met de profielfoto’s. Je hoofdfoto is het allerbelangrijkst: dit is de foto die anderen het eerst zien. En aangezien ze vaak slechts enkele seconden nodig hebben om te bepalen of ze naar links of rechts vegen, is deze ene foto van levensbelang. Onze tips voor de profielfoto:

Naast de hoofdfoto van je datingprofiel krijg je de mogelijkheid om meer foto’s aan je profiel toe te voegen. Maak daar gebruik van, hoe schitterend je eerste foto ook is. Denk er maar eens over na: zou jij naar rechts swipen op een profiel met slechts één foto? Het doet vermoeden dat die ene foto een lucky shot is, een exceptioneel goede foto voor een matig uiterlijk. Om dit vermoeden weg te nemen, voeg je meer dan één foto toe. Ons advies? Ga voor 3 tot 5 foto’s totaal waarop je jezelf presenteert in uiteenlopende situaties.

Je kunt maximaal 9 foto’s en video’s (Loops) toevoegen aan je datingprofiel. De foto’s kun je importeren vanuit Facebook of uploaden vanaf je apparaat. Loops zijn video’s van 2 seconden die in een loop worden afgespeeld om zo meer van je persoonlijkheid te laten zien.

Smart Photos

Geen idee welke van je foto’s het beste resultaat opleveren? Laat het over aan Smart Photos: de slimme fotofunctie van Tinder. De Smart Photos-functie houdt de populariteit van elke foto bij en past de volgorde van je foto’s erop aan. Als je liever de volledige controle houdt over je profiel, dan schakel je het uit. Maar als je de beste volgorde van foto’s wilt realiseren, dan is Smart Photos onmisbaar.

fotoverificatie

Fotoverificatie

In een wereld waar catfish nietsvermoedende singles misleiden en sommige singles 10-jaar-oude foto’s gebruiken, helpt Tinder om dergelijke teleurstellingen te voorkomen. Met de fotoverificatie van Tinder kun je je foto’s verifiëren als echt zijnde. Met een blauw vinkje kun je potentiële matches laten zien dat jij de persoon bent die zij op de foto’s zien. Andersom is het ook nuttig: als je een vinkje ziet bij een ander, dan weet je dat diegene de persoon op de foto’s is.

Hoe fotoverificatie werkt
  1. Open Tinder.
  2. Tik op het profielpictogram.
  3. Tik op het grijze vinkje bij je naam/leeftijd.
  4. Selecteer ‘Verifieer je profiel’.
  5. Imiteer de pose die je ziet door een selfie te maken.
  6. Tik op ‘Indienen ter beoordeling’.
  7. Herhaal de laatste twee stappen nog één keer.

koffie tinder

Tinder Passions

Als een manier om snel wat inzicht te geven in je persoonlijkheid, kun je ‘Passions’ toevoegen aan je profiel. Afhankelijk van je Tinder-versie wordt dit weergegeven als Passions of als Interesses met een keuzelijst waaruit je kunt kiezen. Je kunt maximaal 5 van deze Passions” aan je Tinder-profiel toevoegen. De Passions zijn hobby’s en interesses die op je hoofdfoto worden weergegeven. Een sushi-lover of verslaafd aan cappuccino’s? Met Passions maak je het bekend.

Het is de moeite waard om een aantal interesses te kiezen, want wanneer een potentiële match dezelfde interesse heeft, dan wordt dit gemarkeerd bij beiden. En elke kans om beter op te vallen is een kans die je niet moet laten liggen. Zo voeg je de Passions toe aan je profiel:

  1. Ga naar ‘Profiel’.
  2. Tik op het profielpictogram.
  3. Scrol naar het menu ‘Passions’.
  4. Selecteer minimaal drie en maximaal vijf Passions.
  5. Tik op ‘Gereed’.

Koppeling met Instagram en Spotify

Met slechts een beperkt aantal woorden en foto’s tot je beschikking telt elke detail in je profiel. Een van die details is je muzieksmaak die je door middel van de Spotify-koppeling kunt tonen op je profiel. Tinder met Spotify is beschikbaar in alle landen waar Spotify acties is, dus ook in Nederland. Koppel je Spotify-account aan je Tinder-profiel om je topartiesten aan bezoekers van je profiel weer te geven:

  1. Open Tinder.
  2. Tik op het profielpictogram.
  3. Tik op ‘Profiel bewerken’.
  4. Scrol naar ‘Mijn topartiesten uit Spotify’.
  5. Tik op ‘Spotify aan je profiel toevoegen’.

Ben je actief op Instagram? Dan kun je meer kleur aan je datingprofiel toevoegen door Instagram te koppelen aan Tinder. Het is een manier om de fotolimiet van Tinder te ontwijken, door meer foto’s te tonen die je op Instagram hebt staan. Geef je profiel een Insta-update en koppel je Instagram-account:

  1. Open Tinder.
  2. Tik op het profielpictogram.
  3. Tik op ‘Profiel bewerken’.
  4. Scrol naar beneden.
  5. Selecteer ‘Verbinden met Instagram’.

tinder download

Voorkeuren instellen

Voordat je begint met swipen is het handig dat je je voorkeuren kenbaar maakt aan de app. Als je dit niet doet, dan vult Tinder de standaardvoorkeuren in die wellicht totaal niet aansluiten bij je swipe-wensen. Het gedeelte waarin het swipen plaatsvindt, heet Ontdekking. Het is de plek in de app waar je potentiële matches bekijkt. Om te wijzigen wie er voorbij komen in de virtuele stapel met profielen, kun je altijd de instellingen van Ontdekking bewerken. Dat doe je op deze manier:

  1. Tik op het profielpictogram.
  2. Ga naar ‘Instellingen’.
  3. Scrol omlaag naar ‘Ontdekking’.
  4. Stel je voorkeuren in.

In het gedeelte waarin je de instellingen van Ontdekking kunt wijzigen, kun je je locatie wijzigen, afstand, genderidentiteit en leeftijd. De locatie wijzigen is alleen mogelijk voor Tinder-abonnees. Met het afstandsfilter kun je potentiële matches bekijken tot 160 km vanaf je huidige locatie. Je kunt je afstandsvoorkeuren wanneer je dat wilt wijzigen om meer of minder aanbevelingen te zien.

De keuze voor mannen of vrouwen is verleden tijd op Tinder. De app maakt het nu heel duidelijk dat iedereen welkom is, hoe je jezelf ook identificeert. In de instellingen kun je nu specifiek zoeken op verschillende en seksuele oriëntaties en genderidentiteiten – waaronder mannen en vrouwen. Daarnaast is het uiteraard mogelijk om het leeftijdsbereik te wijzigen met de slider om de juiste leeftijdscategorie onder de loep te nemen.

tinder keuzes

Swipen

Swipe Right is Tinder’s handelsmerk. Zonder swipen zou Tinder nu niet in beschikbaar zijn in meer dan 190 landen en in 40 talen. Veeg naar rechts om iemand leuk te vinden of veeg naar links als dat niet zo is. En het mooie: je komt er alleen achter dat iemand jou leuk vindt als het gevoel wederzijds is.

Hoewel Tinder naam heeft gemaakt door het swipen, was het al die tijd ook mogelijk om op de virtuele knoppen te drukken. Met een tik op de rode ‘X’ wijs je iemand af, met het groene ‘hart’ geef je aan dat je diegene leuk vindt. Het is een soort van back-up, voor als het swipen op de een of andere manier niet werkt op je toestel – of als je een duimblessure oploopt van het swipen.

Swipe je naar links en doet de ander dat ook bij jou? No worries. Het is alsof de wederzijdse afwijzing van de ander nooit heeft plaatsgevonden. Althans, zo lijkt het, want geen van beiden ontvangt er een melding van. En omdat de volgende kandidaat alweer klaarstaat om beoordeeld te worden, is het geen reden om er bij stil te staan dat je zojuist bent afgewezen.

it's a match

It’s a Match!

Swipe je naar rechts en doet iemand anders hetzelfde op jouw profiel? Dan volgt de iconische melding: ‘It’s a Match!’. Het is de beloning voor het al het swipen dat eraan voorafging. Het is de reden waarom Tinder zo verslavend is. Als je weet dat je beloond kunt worden door te swipen, dan blijf je swipen – totdat je beloond wordt met een match. En daarmee stopt het niet, want je wilt weer beloond worden. Het is psychologie 101.

Met een match tot je beschikking begint Tinder pas echt, want een wederzijdse Like is vereist om met elkaar te kunnen chatten. Je kunt geen gesprek hebben zonder eerst te matchen. Met andere woorden: zolang je geen match bent met iemand, kan niemand je lastigvallen. Andersom kun jij dat ook niet, tenzij je dus een match hebt met diegene.

berichten tinder

Berichten versturen

Pas als je een match hebt, kun je met die persoon beginnen te chatten. Dit kan al meteen vanuit het ‘It’s a Match’-venster, maar ook kun je het gesprek terugvinden in het ‘Berichten’-gedeelte. Oorspronkelijk was het enkel mogelijk om tekstberichten te versturen, maar tegenwoordig is het een multimedia messenger geworden. Stuur tekst gecombineerd met Bitmoji of voeg een gifje toe om je eerste bericht op te vrolijken.

Zoals alle andere chatapps van nu worden de berichten real time verzonden. Dat maakt het mogelijk om á la minute met elkaar te chatten, video’s te delen en meer. Wanneer je een bericht krijgt terwijl je Tinder niet hebt geopend, ontvang je een push-melding.

Houdt er rekening mee dat je op Tinder geen zinnen kunt verwijderen. Wat verstuurd is, kun je niet meer verwijderen – tenzij je de match opheft. Afzonderlijke berichten kun je daarentegen niet wissen. Denk er dus goed over na wat je verstuurt, want het is niet meer terug te halen.

Match opheffen

Wat Tinder kenmerkt zijn gesprekken die nergens toe leiden, behalve verveling en hopeloosheid. Hoe verslavend het swipen kan zijn, zo leeg kunnen de gesprekken zijn. Als je een match hebt die binnen enkele seconden van veelbelovend naar dramatisch verandert, dan kun je de match opheffen. Je verdwijnt dan (voorgoed) uit zijn of haar lijst met matches. De persoon kan jou geen berichten meer sturen en ook wordt diegene niet meer in jouw lijst met matches getoond.

  1. Ga naar het profiel van je match.
  2. Tik op het menupictogram (drie streepjes) in de rechterbovenhoek.
  3. Tik op ‘Match opheffen’.

Vraag je je af waar je match opeens is gebleven, terwijl het een hoopgevend gesprek was? Misschien werd die mening niet gedeeld door de ander en is de match opgeheven. Je kunt de ander daardoor niet meer zien in je lijst met matches. En ook is er geen enkele manier om nog contact te hebben, want het opheffen van een match is een permanente actie.

Videochat

Face to Face is de videochatfunctie van Tinder. Het maakt het mogelijk om rechtstreeks in Tinder een videogesprek met je match te starten, waardoor daten vanuit huis een stuk eenvoudiger wordt. Maar voordat je zomaar een videogesprek kunt starten, moeten jij en je match aangeven dat je de videochatfunctie wilt gebruiken:

  1. Ga naar de berichten met je match.
  2. Tik op het videopictogram bovenaan het scherm.
  3. Schuif de schakelaar naar rechts om Face to Face te ontgrendelen.

Deze eerste stap voorkomt dat iedereen zomaar een videogesprek kan starten. Want als je daar niet op zit te wachten, dan beland je gelukkig niet zomaar in een videogesprek. Zodra jij en de ander de functie hebben ontgrendeld, zie je een bevestigingsbericht in de app. Van daaruit is het eenvoudig om te videobellen.

  1. Ga weer naar de berichten met je match.
  2. Tik op het videopictogram bovenaan het scherm.
  3. Bekijk jezelf in het live videovoorbeeld.
  4. Bevestig door op ‘Bellen’ te tikken.
  5. Beëindig door op de rode knop “Einde” te tikken.

Officiële trailer Tinder Swipe Night.

Swipe Night

Wat zou je doen als je maar drie uur had tot het einde van de wereld? Het is de centrale vraag die Tinder stelt in Swipe Night, een interactieve serie waarin jij zelf de hoofdrolspeler bent. Je maakt zelf de keuzes op basis van je digitale ervaringen in het verhaal, en ook ervaar je zelf de gevolgen. Iedere aflevering van Swipe Night duurt slechts enkele minuten en wordt tegelijk beleefd met andere Tinder-leden.

Aan het einde van iedere aflevering zie je de singles die dezelfde keuzes als jij hebben gemaakt, om zo op een interessante manier te matchen. Tik op het profiel om een volledige lijst met keuzes te zien die de persoon in elke aflevering heeft gemaakt. De gemarkeerde keuzes zijn de keuzes die jullie gemeen hebben. Maar let op: deze Swipe Night-match-aanbevelingen zijn beschikbaar tot 24:00 uur, daarna niet meer.

Swipe Night is Tinder’s eerste uitstapje naar original content. Het startte in de Verenigde Staten waarna het vanwege het succes wereldwijd werd uitgerold – zoals in Nederland. Het was zelfs zo succesvol, dat Tinder het in-app-evenement heeft gepatenteerd. Swipe Night is niet altijd beschikbaar, maar slechts eens per jaar. Als het beschikbaar is om te spelen, dan is het toegankelijk via de Swipe Night-knop die bovenaan de Tinder-app te vinden is.

genz tinder

Voor wie is het?

Tinder is voor singles. “Als je op zoek bent naar liefde, wilt beginnen met daten of het gewoon casual wilt houden, dan moet je op Tinder zijn,” zegt de app zelf. Er is voor iedereen wat wils, omdat de leden van Tinder uiteenlopende doelen hebben. De één wil een relatie aangaan, de ander gebruikt de app tegen de verveling en weer een ander doet het alleen voor de ‘bevestiging’ dat hij of zij er mag zijn.

Hoewel het absoluut een voordeel is dat Tinder gigantisch veel leden heeft, kent datzelfde feit ook een nadeel: het maakt het moeilijk om iemand te vinden met hetzelfde doel als jij. Tinder zegt zelf dat niet bedoeld is voor het vinden een relatie. “Het gaat om de Tinder-ervaring,” zegt Tinder zelf. Ben je wel op zoek naar een relatie? Dan is dit het beste alternatief:

Bekijk deze datingapp

Uit onderzoek van de Erasmus University in Rotterdam blijkt dat mensen 13 motieven hebben om Tinder te gebruiken. Terwijl Tinder vooral wordt gezien als een ordinaire seksapp, blijkt dat helemaal niet het geval te zijn. Dit zijn de 13 belangrijkste redenen waarom mensen Tinder gebruiken:

  • Amusement
  • Nieuwsgierig
  • Sociaal
  • Liefde
  • Ego-boost
  • Afleiding
  • Leren flirten
  • Holebi
  • Groepsdruk
  • Reizen
  • Casual seks
  • Ex vergeten
  • Cool

Zoals dit overzicht laat zien, op basis van de antwoorden van 3.000 Tinder-gebruikers, zijn ze niet altijd op zoek naar een relatie. Soms willen ze gewoon weten wat hun stad in de aanbieding heeft of waar ze de beste pizza kunnen krijgen. Tinder is meer voor recreatie: voor tijdverdrijf, amusement en afleiding. En niet zozeer voor seks.

50%+ van gebruikers hebben leeftijd van 18-25 (Gen Z)

Tinder is voor de jongere generaties, Gen Z, waar het zich volledig op richt. Singles in de leeftijd van 18 t/m 25 jaar zijn het doelwit van de marketinginspanningen van Tinder. Meer dan de helft van de Tinderaars – of hoe ze je ze ook wilt noemen – is jonger dan 25 jaar. Het is veilig om te zeggen dat je leeftijd belangrijk is voor het aantal mogelijke matches. Hoe ouder je bent, hoe minder kandidaten er beschikbaar zijn.

All-inclusive

Als datingapp had Tinder geen goede naam op het gebied van inclusiviteit. Maar nu dit steeds belangrijker is geworden in de maatschappij, heeft ook Tinder het licht gezien. Het noemt zichzelf all inclusive. “We zijn geen fan van labels, dus we bieden een datingervaring die is ontworpen om je in contact te brengen met nieuwe mensen buiten je gebruikelijke kringen,” zegt Tinder.

Het is niet mogelijk om te filteren op basis van lengte, opleiding, ras, of religie. Tinder heeft daarnaast het grootste aantal genderidentiteiten waaruit gebruikers kunnen kiezen – om zichzelf mee te identificeren of om op te swipen. Of je nu hetero bent of trots lid bent van de LGBTQIA-gemeenschap, Tinder is er voor iedereen.

handen tinder

Huisregels

Datingapps zijn steeds meer gaan inzetten op de veiligheid van hun gebruikers. Automatische systemen controleren de berichten op ongewenst gedrag, verificaties zorgen voor meer eerlijkheid en de regels zijn aangescherpt. Als je eerlijk, aardig en respectvol bent naar anderen toe, ben je altijd welkom op Tinder. Als je ervoor kiest om dat niet te zijn, zal Tinder niet twijfelen om je account te verbannen.

De datingapp is er vrij duidelijk in. Iedereen mag zich vrij uiten op de datingapp, zolang het anderen beledigt. Iedereen wordt op Tinder aan dezelfde standaard gehouden. Als je een van de huisregels overtreedt, word je (mogelijk) geblokkeerd door Tinder. En als de datingapp één keer naar links veegt op je profiel, zullen er geen heroverwegingen zijn. Dit wil Tinder niet zien in je profiel, foto’s, berichten en gesprekken:

  • Naaktheid en seksuele inhoud
  • Intimidatie
  • Geweld en lichamelijk letsel
  • Racisme
  • Privé-informatie
  • Spam
  • Commerciële promoties
  • Prostitutie en mensenhandel
  • Oplichting
  • Nabootsing van identiteit
  • Minderjarigen
  • Inbreuk op auteursrechten en handelsmerken
  • Illegaal gebruik
  • Meerdere accounts per persoon
  • Apps van derden
  • Inactiviteit van 2+ jaar

Gratis en betaald

Tinder is gratis – deels in ieder geval. De app is gratis te downloaden in App Store en Google Play Store. Een account aanmaken en inloggen op de webversie is ook volledig gratis. De basisfuncties van Tinder zijn swipen, matchen en chatten, wat ook mogelijk is zonder kosten te maken. Er zijn echter wel beperkingen, want de meeste functies die de basis uitbreiden zijn alleen beschikbaar met een Tinder-abonnement of tegen een eenmalige betaling. Dit zijn de features van het gratis lidmaatschap:

  • Profiel aanmaken (incl. foto’s en meer)
  • Swipen (max. 100 Likes per dag)
  • Matchen
  • Chatten
  • 1 Super Like per maand

Met deze basisfuncties van de app is Tinder groot geworden. Maar omdat niets écht gratis is in het leven, moest ook Tinder overgaan tot het genereren van inkomsten. Er zijn immers kosten gemaakt om de app te ontwikkelen, servers die onderhouden moeten worden en honderden medewerkers die hun salaris willen krijgen. Het was dus niet de vraag óf maar wanneer Tinder geld ging vragen voor de app.

Hoewel de basisfuncties waarschijnlijk voorgoed gratis zullen blijven, heeft Tinder wel een aantal premium abonnementen en functies ontwikkeld die tegen betaling gebruikt kunnen worden. Geef Tinder geld, krijg meer functies.

superlike tinder

Super Like

Soms kom je van die singles tegen die je koste wat het kost wilt matchen. Een swipe naar rechts is daar wellicht niet goed genoeg voor, want er is een manier waarop je de potentiële match kunt laten dat hij of zij opvalt. In deze gevallen, als een Like niet genoeg is, tik je op het blauwe sterretje om een Super Like te sturen.

Een Super Like is een manier om te zeggen: “Ik vind je heeeeel leuk!”. Je profiel verschijnt in de stapel van de ander met een felblauwe rand en ster, wat aangeeft dat je een Super Like hebt gegeven. Als hij of zij jou ook een Like geeft of naar rechts veegt, wordt het een directe match.

Volgens Tinder heb je 3 keer meer kans op een match als je een Super Like verstuurt. En de gesprekken die uit de match volgen, duren gemiddeld 70% langer. Alle leden krijgen 1 gratis Super Like per maand. Leden met een premium abonnement kunnen tot 5 Super Likes per dag geven. Het is mogelijk om meer Super Likes te kopen in ruil voor een eenmalige vergoeding. Deze extra Super Likes zijn onbeperkt geldig en kunnen op elk moment worden gebruikt.

  • 5 Super Likes: € 1,15 per stuk
  • 25 Super Likes: € 0,89 per stuk
  • 60 Super Likes: € 0,74 per stuk

tinder boost

Tinder Boost

Heb je een avondje vrij om je onder te dompelen in de Tinder-ervaring? Met Boost maak je jezelf per direct populair in je omgeving. Met Boost behoor je gedurende 30 minuten tot de topprofielen in je omgeving. Meer singles in je omgeving zien je profiel en dat verhoogt je kansen op een match. Als je boost, wordt je profiel tot wel 10 x meer bekeken.

Gratis leden ontvangen geen gratis Boosts. Tinder-abonnees ontvangen één gratis Boost per maand. Maar iedereen die dat wil, kan op elk moment een Boost kopen.

  • 1 Boost: € 4,12 per stuk
  • 5 Boosts: € 3,71 per stuk
  • 10 Boosts: € 2,97 per stuk

3 premium abonnementen

Als je het meeste uit Tinder wilt halen, dan ontkom je er niet aan om één van de premium features te nemen. Toen Tinder in 2012 van start ging, was het gehele concept gericht op één ding: zoveel mogelijk leden verwelkomen. Toen het eenmaal genoeg leden had, kwam de volgende en laatste fase in zicht: (veel) geld verdienen.

In 2015 zette Tinder de eerste stappen om winstgevend te worden door de introductie van het eerste premium lidmaatschap, genaamd Tinder Plus. Het was de eerste keer dat Tinder de gebruikers vroeg om voor een product te betalen. Sindsdien is de app niet gestopt met het introduceren van meer betaalde functies. Upgrade naar Plus, Gold of Platinum voor een verbeterde Tinder-ervaring.

tinder plus

1. Tinder Plus

Als het eerste abonnement van de datingapp is Tinder Plus uitgerust met de functies die het meest geliefd zijn. Toen de app nog in de kinderschoenen stond, was er nog maar weinig bekend over de wensen van de gebruikers. Maar in de jaren erna, toen de gebruikersaantallen explodeerden, kreeg de app een steeds beter beeld van de functies waar singles naar verlangden. Deze functies werden ontwikkeld en samengevoegd in Tinder Plus.

Ongelimiteerde Likes

Waar de gratis leden een hekel aan hebben? De Like-limiet van 100 per dag. Tinder Plus-leden maken zich daar geen zorgen over, want de limiet geldt niet voor hen.

Onbeperkt Teruggaan

Spijt van je keuze om naar links te swipen? Met de Teruggaan-optie kun je je laatste Like of Nope terugnemen. Als je per ongeluk iemand hebt afgewezen die je wilde leren kennen, is deze persoon niet meer voorgoed verdwenen. Gebruik de functie Teruggaan (of Rewind) om het profiel opnieuw tevoorschijn te halen door op het gele pijlpictogram te tikken.

5 Super Likes per dag

Stel dat je niet één perfecte kandidaat per maand tegenkomt, maar tientallen? Terwijl de gratis leden slechts één Super Like per maand kunnen uitdelen, krijgen Tinder Plus-leden er 5 per dag.

1 gratis Boost per maand

Er zijn van die dagen dat je niets te doen hebt, bijvoorbeeld tijdens een lazy Sunday. Met Tinder Boost kun je het opeens heel druk krijgen, omdat het je populariteit in de app vergroot. Je profiel wordt gedurende 30 minuten veel vaker getoond aan singles in je omgeving.

Verberg je profiel

Als Tinder-abonnee kun je je profiel verbergen voor het algehele publiek. Wil je niet dat je profiel aan iedereen wordt getoond? Met deze functie kun je je profiel alleen tonen aan degene die jij naar rechts hebt geveegd.

Paspoort naar elke locatie

Met Tinder Paspoort kun je zoeken in elke stad ter wereld door de naam van de stad op te geven of een speld op de kaart te plaatsen. Vervolgens kun je Likes geven, matchen en chatten met anderen op de bestemming van je keuze. Navigeer tussen je huidige locatie en nieuwe bestemmingen met Tinder Plus.

Advertenties verbergen

Met Tinder Plus wordt je ervaring niet onderbroken door advertenties. We weten allemaal hoe vervelend en tijdrovend advertenties kunnen zijn. Met het Plus-abonnement zijn deze niet meer zichtbaar.

tinder gold

2. Tinder Gold

In aanvulling op Tinder Plus heeft de datingapp een tweede abonnementsvorm ingevoerd: Tinder Gold. Geïntroduceerd in 2017 en aangekondigd als een ‘First-Class Swipe Experience’ is Gold het abonnement dat tijd bespaart. Het is niet meer nodig om te swipen, want je ziet meteen wie je Like heeft gegeven. Tinder Gold beschikt over alle functies van Tinder Plus dat wordt aangevuld met deze features:

Likes You

Tinder’s Likes You-functie geeft je een superkracht: het laat je meteen zien wie jou leuk vindt. De singles die je profiel een Like hebben gegeven of rechts geveegd worden in een handig overzicht getoond: klaar om door jou beoordeeld te worden. Met de functie Likes You kun je dus zien wie jou leuk vindt voordat je beslist of je een Like of een Nope geeft. De gouden elementen in de profielen laten zien dat diegene jou leuk vindt.

Top Picks

Ben je zelf geen held in het selecteren van de beste matches? Laat je dan leiden door het algoritme van Tinder dat de beste keuzes voor jou selecteert. Met Top Picks licht de datingapp je de meest swipe-waardige matches uit. Alle Tinder Gold-abonnees ontvangen elke 24 uur nieuwe Top Picks. Kun je er geen genoeg van krijgen? Je kunt er altijd meer kopen als je Gold-lid bent.

tinder platinum

3. Tinder Platinum

Het derde abonnement van Tinder is Platinum: het meest exclusieve lidmaatschap van de datingapp. Platinum biedt je dezelfde functies als Plus en Gold, plus twee extra features die de kansen op een match nog verder vergroten. Het is daarmee de combinatie van alle mogelijke functies die Tinder te bieden heeft.

Notities aan Super Like toevoegen

Heb je de behoefte om niet alleen een Super Like te versturen, maar ook een welgemeend compliment? Met Platinum krijg je de mogelijkheid om een notitie aan een Super Like toe te voegen. Het is daardoor niet meer nodig om te matchen: je eerste bericht verstuur je al voor de match – of je nu wel of niet naar rechts wordt geveegd.

Likes met prioriteit

Omdat Tinder een ongekende concurrentie oplevert, is het soms vechten om de aandacht van de meest aantrekkelijke singles. “Hoe kunnen we dat verbeteren?”, dacht Tinder. Het antwoord is de Like met prioriteit, exclusief beschikbaar voor Platinum-abonnees. Priority Likes, zoals het in het Engels heet, zorgt ervoor dat je profiel sneller wordt gezien door de mensen die je een Like of Super Like geeft.

Prijzen

Van de Boosts tot de Top Picks en Likes You; de extra functies van de datingapp zijn razendpopulair. Terwijl sommige functies beschikbaar zijn tegen een eenmalige vergoeding, worden meerdere functies gekoppeld in een abonnement – in Plus, Gold en Platinum. Van deze drie abonnementen is Plus de instapvariant, Gold de upgrade en Platinum de all-in versie.

Tinder’s prijzen voor al deze abonnementen en functies zijn verre van duidelijk. Niet alleen verschillen de prijzen per land, ook worden verschillende prijzen gerekend per leeftijdscategorie. En dat is nog niet het enige, de prijzen willen ook nog weleens veranderen. Dat gezegd hebbende, in de Tinder-app vind je de meest recente prijzen die voor jou specifiek gelden. Om je toch iets van een idee te geven van de kosten, zijn dit de huidige prijzen die wij hebben geverifieerd:

Tinder Plus, Gold en Platinum (30+ jaar)

MaandenTinder Plus p/mTinder Gold p/mTinder Platinum p/m
1€14,83€22,24€29,66
6€7,42€10,01€14,83
12€4,94€6,67€9,27

Wat veel mensen niet weten is dat Tinder één van de apps is waar mensen het meest aan besteden. De premium functies van de datingapp zijn zo gewild, dat Tinder daar jaarlijks bijna 1,5 miljard dollar aan verdient – ja, dat lees je goed. Alle betaalde functies en abonnementen leveren Tinder de toppositie op onder alle non-gaming apps.

App en website

Tinder is de datingapp die het meest wordt gedownload. Het is zowel beschikbaar op Android-apparaten als op iOS-toestellen en ook is er een webversie beschikbaar. De app is beschikbaar in 40 talen en in bijna elk land ter wereld. In Nederland is Tinder de nummer één datingapp in gebruikersaantallen, downloads en matches. Of je nu nieuwe mensen wilt ontmoeten, je sociale netwerk wilt uitbreiden, de lokale bevolking ontmoeten wanneer je op reis bent, of gewoon een connectie zoekt met iemand: het kan op Tinder.

Tinder App StoreTinder Google Play

Veiligheid

Meer dan ooit werkt Tinder aan de veiligheid van de app én die van de gebruikers. In het laatste jaar heeft Tinder de veiligheidsmaatregelen van de app meermaals verbeterd. De app is een samenwerking aangegaan met de lokale wetshandhavers, non-profitorganisaties tegen seksueel geweld en adviesorganen met het doel de veiligheid van gebruikers te garanderen. Tinder’s huisregels zetten de toon, maar het gaat nog veel verder om allerlei vormen van misstanden te voorkomen.

Het bedrijf achter Tinder, het grote Match Group, investeert grote bedragen in de veiligheidsmaatregelen. Alles met het doel om de emotionele en fysieke gezondheid van de gebruikers te beschermen. Zoals de CEO van Match Group vertelt in een brief aan aandeelhouders zal het in 2021 ‘meer dan 100 miljoen dollar uitgeven aan product-, technologie- en moderatie-inspanningen om het vertrouwen en de veiligheid te vergroten’. Met deze forse investering wil het bedrijf de beste kandidaten inhuren die samen met externe experts de apps nog veiliger maken.

Als een van de voorbeelden is er de fotoverificatie. Met de verificatie kun je bewijzen dat je de persoon op de foto’s bent. Als je mensen in de Tinder-app ziet met een blauw vinkje, betekent dit dat ze de real deal zijn. Maar dit is slechts één van de vele maatregelen om ongewenst gedrag te bestrijden en voorkomen.

Tinder is sinds kort ook begonnen met het verwijderen van accounts waarvan ze ontdekken dat de persoon erachter veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf. Al met al valt te zeggen dat Tinder er werk van maakt. Het zet volop in op de veiligheid van gebruikers – hoe moeilijk dit ook kan zijn in de digitale, anonieme wereld.

Alternatieven voor Tinder

Tinder is misschien de datingapp met de meeste gebruikers, maar dat betekent niet per definitie dat het de beste datingapp voor jou is. Lukt het maar niet om iemand te vinden die je hart sneller laat kloppen? Zijn de gesprekken te eentonig? Of ben je toe aan iets échts? De alternatieven voor Tinder zijn niet op één hand te tellen. Sterker nog: er zijn honderden alternatieven. De beste alternatieven voor Nederlandse singles zijn deze datingapps:

Over Tinder

Als er een app is die zichzelf mag ophemelen, dan is het Tinder wel. Opgericht op een universiteitscampus in 2012, heeft het nog geen tien jaar later een dominante positie op de online datingmarkt. Het is veruit ’s werelds populairste app om nieuwe mensen te ontmoeten. Het platform is beschikbaar in 190 landen en meer dan 40 talen. Maar dat is niet het enige: het is meer dan 430 miljoen keer gedownload en heeft geleid tot meer dan 60 miljard matches.

Geschiedenis

Nadat de dotcom-explosie een nieuwe wereld opende voor innovatie, creëerden smartphones nieuwe mogelijkheden voor voorheen onbereikbare connecties. Het internet verkleinde de afstanden tussen mensen, smartphones brachten het internet naar je broekzak of handtas. Toen de iPhone op het wereldtoneel verscheen ontstond er een nieuwe vraag naar applicaties voor deze smartphones, nu ook wel gewoon ‘apps’ genoemd. Maar het duurde nog zo’n 5 jaar voordat Tinder werd opgericht in 2012.

Tinder was de eerste datingapp in zijn soort die speciaal was ontworpen voor smartphones. De oprichters van de app verlieten hun universiteit om zich aan te sluiten bij Hatch Labs, een incubator van InterActiveCorp – een bedrijf dat nieuwe bedrijven bijstond en hielp met starten en groeien. De oprichters besloten om een dating-ervaring te ontwikkelen voor de mobiele generatie, zo zeiden ze in 2013 tegen TechCrunch. Tinder was het resultaat.

Tinder, toen nog vrij onbekend, werd aanvankelijk getest op een paar universiteitscampussen. Het leidde tot een triomf met meer dan een miljoen matches en 35 miljoen profielbeoordelingen. Hoewel het concept bekend was in de vorm van een ‘Hot or Not’-wedstrijd, had nog geen enkele andere datingapp dit gekoppeld aan de locaties van gebruikers. Door middel van GPS-gegevens wist Tinder gebruikers die dicht bij elkaar waren aan elkaar te koppelen. Het was een gouden keuze, dat zich uiteindelijk vertaalde in het marktleiderschap in de datingwereld.

Onderdeel van Match Group

Het datingplatform is tegenwoordig onderdeel van het beursgenoteerde Match Group. Onder de hoede van de makers van Match.com kon Tinder uitgroeien tot de gigant dat het nu is. Match Group bewandelde in het pre-Tinder tijdperk al het overnamepad, maar is dat nog meer gaan doen nadat Tinder de harten van singles wereldwijd veroverde.

Door de concurrentie in te lijven is Match Group uitgegroeid tot een datingimperium van formaat, waarbij Tinder nog altijd het paradepaartje is. Andere merken van Match Group zijn Hinge, Plenty Of Fish, OKCupid, maar ook datingmerken die bekend zijn in Nederland: Meetic, Lexa en Ourtime. Geschat wordt dat Match Group – voornamelijk dankzij Tinder – meer dan 60% van datingmarkt beheerst.

tinder

Veelgestelde vragen

Is Tinder voor iedereen?

Ja, Tinder noemt zichzelf ‘all inclusive’. Het is beschikbaar voor iedereen die beschikbaar wil zijn op Tinder. Of je nu op zoek bent naar liefde, meer zelfvertrouwen, casual daten, cross-culturele vriendschappen: je bent er welkom om te Tinderen. Het maakt overigens ook niet uit of je lokaal mensen wilt ontmoeten of aan de andere kant van de wereld. En omdat de datingapp geen fan is van labels, biedt de app een ervaring die is ontworpen om je verder te laten kijken dan je gebruikelijke kringen.

Hoewel iedereen welkom is op Tinder, zal niet iedereen zich compleet welkom voelen op de app. De populaire app is namelijk vooral geschikt voor Gen Z – de leeftijdscategorie 18 t/m 25 jaar. Hoe ouder ben je bent, hoe minder Tinder bij je zal passen.

Is Tinder gratis?

Ja, Tinder is gratis. De basisfuncties van de datingapp zijn gratis en blijven ook gratis. Wil je meer functies tot je beschikking? Dan zou je kunnen overwegen om een betaald lidmaatschap te nemen: Tinder Plus, Gold of Platinum. Elke van de abonnementsvormen geeft je toegang tot functies die exclusief beschikbaar zijn voor Tinder-abonnees. Daarnaast zijn er in-app-aankopen in de vorm van Boosts en Super Likes.

Kun je swipen op Tinder?

Ja, Tinder is de app die swipen introduceerde in een datingapp. Het is de standaard werkwijze van Tinder. Swipe naar links als je geen interesse hebt, swipe naar rechts als je iemand leuk vindt. Is er een wederzijdse interesse? It’s a Match!

Is er een minimumleeftijd voor Tinder?

Ja, Tinder is alleen toegankelijk voor singles vanaf 18 jaar oud. Het is niet mogelijk om lid te worden als je jonger bent dan 18. Minderjarigen wordt niet toegelaten tot het Tinder-platform.

Heeft Tinder een website?

Ja, Tinder is weliswaar vooral bekend om de app, maar het is ook beschikbaar als webapp. De webversie van Tinder is vooral handig om te gebruiken op een computer of laptop. Het heeft zelfs een Work Mode ontsnapping, zodat je niet wordt betrapt op het gebruik van Tinder tijdens werktijd. De webapp biedt ongeveer dezelfde functies als de app, waardoor je naadloos van apparaat kunt wisselen.

Waarom heet Tinder, Tinder?

Het idee van een vonk om een vuur aan te steken is de basis geweest voor de Tinder-naam. Oorspronkelijk genaamd Matchbox, maar niet tevreden over de naam, gingen de oprichters op zoek naar vuurgerelateerde woorden in een thesaurus. De zoektocht stopte bij de vondst van het woord ‘tinder’, dat vertaald wordt naar ‘droog materiaal dat gemakkelijk verbrandt en kan worden gebruikt om een vuur te maken’. De gedachte achter de vonk is ook terug te vinden in het logo met de vlam. Dat het een goed idee was, is duidelijk: de app verspreidde zich als een lopend vuurtje.