Match Group: het dating-imperium van de Tinder eigenaar

Michael Schouten
Door Michael Schouten
5 minuten leestijd

Singles in Nederland zijn bekend met Tinder, Lexa, Meetic en Twoo. Maar wat vaak onder de radar blijft is dat één partij de eigenaar is van al deze datingsites en apps. De uitbater van al deze datingmerken is Match Group, een bedrijf dat in totaal meer dan 45 datingproducten bezit. Terwijl singles geregeld van Tinder overstappen naar het wat serieuzere Lexa, zijn er maar weinig mensen die doorhebben dat er één partij achter al deze dating apps zit: Match Group.

De historie achter dit bedrijf

Match Group kent een lange en uitgebreide historie van overnames en fusies. Het is ooit begonnen met een enkele datingsite genaamd Match, nu nog steeds één van de grote spelers op de Amerikaanse datingmarkt. De eerste versie van deze datingsite werd al in 1993 ontwikkeld, in een tijd waarin het internet nog in de kinderschoenen stond. Het duurde vervolgens nog twee jaar voordat de Match website live ging voor het grote publiek. Op 21 april 1995 werd Match.com geboren en konden gebruikers voor $9.95 p/m gebruik maken van de website.1

Die jaar later, in 1998, werd Match gekocht door Cendant Corporation waarna het een jaar later werd overgenomen door IAC. De datingsite Match.com groeide uit tot de Match Group terwijl IAC achter de schermen de touwtjes in handen hield. Dit bedrijf heeft tot op de dag vandaag een groot aandeel in Match Group, op dit moment zelfs een aandeel van 80 procent.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Het begin van de fusies en acquisities

Waar Match Group ooit begon als een enkele datingsite is het inmiddels uitgegroeid tot een conglomeraat met vele merken. De eerste fusie vond een jaar na de overname door IAC plaats met de datingsite One & Only networks, een ander bedrijf dat overgenomen was door IAC. In 2001 startte Match een samenwerking met AOL en MSN om online dating naar het grote publiek te brengen.2 Het jaar erop volgde de overname van Soulmates waarna Match beschikbaar werd gesteld in 40 landen.

In november 2004 erkende Guinness World Records Match.com als de grootste online datingsite ter wereld met meer dan 42 miljoen geregistreerde singles.

In de jaren die volgen was het nooit saai op het kantoor van Match. Van grote wijzigingen in de structuur van de website tot het verkopen van onderdelen; de fundering van het bedrijf werd gelegd met een interessant strategie van verkopen, fusies en acquisities. Opvallende overnames zijn de acquisities van People Media in 2009, SinglesNet in 2010 maar vooral ook OKCupid in 2011, Meetic in 2013 en PlentyOfFish in 2015.

match portfolio

Beursgang

In 2015 vond de beursgang van Match Group plaats. Als thuisbasis van een groot aantal dating-startups, waaronder Tinder, Match.com en OkCupid, werd er een aanvraag ingediend om openbaar te worden. Het bedrijf is sindsdien genoteerd aan de beursmaatschappij NASDAQ onder het tickersymbool $MTCH.3

Tinder

Gelanceerd in 2012 is Tinder ’s werelds toonaangevende dating app voor het ontmoeten van nieuwe mensen. Met het wereldwijde bereik swipen mensen in meer dan 190 landen over de hele wereld naar rechts of links om liefde of een date te vinden. Tinder werd ontwikkeld door Hatch Labs dat de financiering ontvangt van IAC en Xtreme Labs. IAC heeft nog steeds een meerderheidsaandeel in Tinder. De dating app valt hierdoor onder Match Group.

De toekomst

Hoewel Match Group op dit moment online dating domineert krijgt het mogelijk concurrentie van Facebook. De social media gigant heeft eerder dit jaar laten weten dat het Facebook Dating ontwikkelt. De nieuwe datingfeature van het sociale netwerk betekent voor Match Group mogelijk een verlies aan leden, omzet en winst. Terwijl Match Group aangegeven heeft dat het zich weinig zorgen maakt over de introductie van Facebook Dating zijn beleggers daar niet zeker van. Na de aankondiging van Facebook Dating daalde het aandeel $MTCH met 21 procent.4

Of Match Group volgend jaar nog steeds de grootste datingpartij ter wereld is? Facebook Dating is wel degelijk een bedreiging maar of het impact heeft op de dominantie van Match Group zal nog moeten blijken.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie