Tinder Super Like: wat is het, hoe werkt het en is het effectief?

Michael Slender
Door Michael Slender
15 minuten leestijd

Gedachteloos ben je naar links aan het swipen. Geen interesse, nope deze ook niet, nee, nee en nog maar een afwijzing. Ondertussen ben je maar televisie gaan kijken en verdeel je je aandacht tussen swipen en Netflix. Totdat je ogen als het ware naar het scherm van je telefoon worden getrokken. Van schrik kijk je nog eens goed naar het profiel. Je ziet een prachtige glimlach en je begint zelfs een beetje verlegen te worden. Want als jij je ideale type zou mogen omschrijven, dan zou dat perfect matchen met degene die je nu voor je ziet op Tinder. Kon ik maar laten weten hoe leuk ik jou vind, denk je.

Voor deze situaties – de mensen die je koste wat het kost wilt matchen – heeft Tinder een oplossing: de Super Like. We vertellen je meer over de Tinder Super Like: hoe het werkt, wat het kost en of het je geld waard is.

Wat is Tinder Super Like?

De Super Like van Tinder is bedoeld om iemand extra aandacht te geven door te benadrukken dat je deze persoon echt heel leuk vindt. Niet gewoon leuk, maar héél leuk. Het is ervoor bedoeld om de speciale profielen te laten weten dat je meer voelt dan een normale interesse en eerder een bovengemiddelde interesse. Met de Super Like-functie kun je iemand dus laten weten dat je hem of haar superleuk vindt.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

“Swipe up, up en weg! We zijn verheugd om onze leden een nieuwe superkracht en een nieuwe manier van swipen te geven: UP. Maak kennis met Super Like.” – Tinder

Tinder’s Super Like is een van de eerste betaalde features die aan de app werden toegevoegd. Dat gebeurde in de zomer van 2015, niet lang na de introductie van het eerste betaalde lidmaatschap. Omdat Tinder op dat moment de wereld veroverde, begon het binnen korte tijd nieuwe features toe te voegen. Een van die features was de Super Like.

De Super Like was in het begin gratis beschikbaar voor alle gebruikers – gratis gebruikers van de app kregen er één per dag gratis, gebruikers met Tinder Plus kregen er vijf per dag. Dat is nu niet meer het geval. Dit is de commercial die werd uitgezonden toen de Super Like werd geïntroduceerd.

Hoe werkt het?

Tinder is groot geworden met de swipe-right-formule. Swipe naar rechts als je interesse hebt om te matchen, naar links als je het profiel wilt overslaan. Door de Super Like kwam daar nog een optie bij: de swipe-up. Als je een Super Like wilt geven, dan veeg je van onder naar boven op je scherm. Het alternatief hierop is een tik op de button met het blauwe ster-icoon.

  1. Tik op het blauwe ster-icoon

Meer aandacht

Gebruik de Super Like en je merkt zelf helemaal niets. Op de achtergrond gebeurt er echter meer dan je denkt. Als degene die jij een Super Like hebt gegeven de meldingen heeft ingeschakeld, krijgt deze er meteen een melding van. De praktijk wijst uit dat de meeste mensen zo nieuwsgierig zijn wie dat dan geweest is, dat ze meteen de app openen om dat te checken.

Eenmaal de app geopend ziet de persoon het volgende: op het moment dat hij of zij moet beslissen om rechts te swipen, verschijnt je profiel op het scherm met een blauwe rand en ster onder de profielfoto. Daaraan kunnen zij zien dat jij degene bent geweest die de Super Like heeft gegeven. Ze weten dan ook dat jij een meer dan gemiddelde interesse hebt. En daarop krijgen ze de keuze om in te gaan op je aanbod om te matchen of niet. Als de ander jou naar rechts veegt, zijn jullie direct een match.

Andersom kun jij hieraan ook merken wie jou een Super Like heeft gegeven. De extra blauwe elementen in het datingprofiel tonen aan dat diegene de Super Like heeft ingezet om je te overtuigen. In dat geval is het aan jou om te bepalen of je in gesprek wilt gaan met deze persoon.

Voordelen van Super Like
  • Je maakt je intenties duidelijk
  • Je likes krijgen meer aandacht
  • Je hebt een hogere kans op een match

Wat kost het?

Er was een tijd waarin de Super Likes gratis waren voor alle gebruikers, maar die tijd is voorbij. Gratis gebruikers kunnen nu individuele Super Likes aanschaffen, terwijl Tinder Gold en Tinder Platinum-abonnees elke week vijf gratis Super Likes krijgen.

Beschikbaar:

Losse Super Likes

Het voordeel van de Super Like is dat het niet exclusief beschikbaar is voor leden met een abonnement. Super Likes zijn á la carte verkrijgbaar. Tinder heeft pakketten met 3, 15 of 30 Super Likes te koop. Dit zijn de prijzen van die pakketten:

  • 3 Super Likes: € 8,76 (€ 2,92 p/s)
  • 15 Super Likes: € 34,20 (€ 2,28 p/s)
  • 30 Super Likes: € 52,80 (€ 1,76 p/s)

Losse Super Likes kopen is niet nodig als je een betaald lidmaatschap hebt. Hoewel de Super Likes niet gratis worden uitgedeeld aan Tinder Plus-leden, krijgen de Gold- en Platinum-leden ze wel. Het zijn er vijf per week gratis. Dit zijn de prijzen van de Tinder-lidmaatschappen:

Tinder Plus, Gold en Platinum

MaandTinder Plus p/mTinder Gold p/mTinder Platinum p/m
1€ 12,97€ 21,63€ 25,96
6€ 6,49€ 9,74€ 12,98
12€ 4,33€ 6,49€ 8,66
Let op

De abonnementen van Tinder bestaan uit contracten die iedere keer automatisch worden verlengd. De verlenging geldt voor dezelfde periode. Mocht je een lidmaatschap nemen voor de duur van 12 maanden, dan wordt je abonnement na het aflopen van deze periode automatisch verlengd. Houd daar rekening mee bij het kopen van een Tinder-abonnement.

Is de Super Like het geld waard?

Of de Super Like een effectief hulpmiddel is om meer matches te scoren? Dat zal voor iedereen anders zijn. Onderzoek van Tinder heeft aangetoond dat de Super Like succesvol is voor de gebruikers die het getest hebben. Volgens Tinder heb je drie keer meer kans op een match als je een Super Like verstuurt. En dat is niet het enige. Gesprekken die zijn begonnen met een Super Like duren gemiddeld 70% langer dan een gesprek die door een normale match is ontstaan.

Over het algemeen is de Super Like alleen effectief als je hem uitdeelt aan degenen die jou ook (enigszins) leuk vinden. Je geeft ermee aan dat je iemand meer dan leuk vindt, wat iemand dat soort van speciale gevoel kan geven. Het maakt hen uniek, terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

Aan de andere kant heeft de Super Like het nadeel dat sommigen het een beetje wanhopig vinden. Alsof je ‘waarde’ niet hoog genoeg is en een Super Like blijkbaar nodig is om aandacht te krijgen. In de praktijk komt het er dan ook op neer dat je de ander op een voetstuk plaatst met een Super Like. Is dat wel de manier waarop jij een eventuele relatie wilt beginnen?

“Je hebt 3x meer kans op een match!” – Tinder

Als je het maximale rendement wilt behalen uit je Tinder ervaring en geld geen probleem is, dan kan de Super Like je een extra duwtje in de rug geven. Het is immers niet voor niets een exclusieve feature die ervoor bedoeld is om je meer succes te gunnen. Als je echter geregeld de dubbeltjes moet omdraaien, terwijl je voldoende matches hebt, dan zijn de Super Likes niet nodig.

Uiteindelijk is de keuze voor de Super Like afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je zonder de Super Like te gebruiken al veel matches scoort, dan is het waarschijnlijk niet nodig om Super Likes te kopen. Het is een afweging van kosten versus resultaat.

Geen garantie voor succes

Over het algemeen geldt dat de Super Like geen garantie voor succes is. Je valt er meer door op. Je likes krijgen meer aandacht en voorrang. En je stelt je kwetsbaar op door aan te geven dat je iemand superleuk vindt. Maar dat alles is nog geen garantie op een match.

De ander kan in één oogopslag al tot de conclusie komen dat je echt niet het voorkeurtype bent. Of sterker nog: dat jij helemaal geen kans maakt. Een Super Like maakt het verschil dan niet. Een match zal er nooit komen, hoeveel Super Likes je ook verstuurt. Daarnaast kan het zo zijn dat er wel een match volgt, maar dat al snel duidelijk wordt dat jullie toch niet zo goed bij elkaar passen.

Is het een Gold- of Platinum abonnement waard?

Nu vraag je je misschien af of je vanwege de gratis Super Likes een van de betaalde abonnementen zou moeten nemen. Die vraag is niet simpel te beantwoorden. Als je een fanatieke gebruiker van de Super Like bent, dan zou je kunnen besparen met een abonnement.

Stel dat je iedere keer een pakket met 30 Super Likes koopt ter waarde van € 52,80. Elke maand gebruik je er twintig en daar ben je dan € 35,20 voor kwijt. Als alternatief zou je ook Tinder Gold kunnen nemen in ruil voor een vergoeding van € 21,63 per maand. Je krijgt dan iedere maand ook zo’n twintig Super Likes tot je beschikking, alleen voor een lager bedrag. Vanuit een financieel perspectief loont een premium abonnement dus vooral als je veelvuldig gebruikmaakt van de individuele Super Likes die in pakketten verkrijgbaar zijn.

Zet je Super Like verstandig in

Of je nu een pakket met Super Likes koopt of de gratis Super Likes uit een abonnement gebruikt: ze zijn niet onbeperkt beschikbaar. Het is dus aan te raden om er zuinig mee om te gaan en de Super Like niet lukraak uit te delen. Je kunt dit per persoon ook maar één keer doen. Al is het alleen maar om te voorkomen dat je iemand virtueel gaat stalken met een bombardement aan Super Likes.

Super Likes kunnen als onderdeel van een abonnement ook verlopen. Je kunt daardoor geen Super Likes ‘opsparen’ door enkele dagen géén Super Likes te versturen. Wanneer je dit doet, heb je na enkele weken niet een waardevolle verzameling Super Likes. Je hebt nog steeds hetzelfde aantal. Elke week krijg je nieuwe Super Likes die aan het einde van de week worden vernieuwd door nieuwe Super Likes.

lexa

Alternatief voor Tinder

Niet tevreden met Tinder’s werkwijze? Of ben je van mening dat je echt overal voor moet betalen bij deze datingapp? Dan is het goed om te weten dat er meer datingapps zijn. Een van de alternatieven die wij aanraden is Lexa. Bij deze app is kun je bladeren door profielen en zonder te matchen een bericht versturen.

App StoreGoogle Play

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie