Home Ex ‘Ik mis mijn ex’: dit is hoe je het missen van je ex stopt

‘Ik mis mijn ex’: dit is hoe je het missen van je ex stopt

6 minuten leestijd
0
stoppen

Als een relatie over is, volgt er vaak een zware periode. De kans is aanwezig dat je last hebt van liefdesverdriet, je alleen voelt en dat je je ex gaat missen. Soms kun je je ex dan zo erg gaan missen dat je je geen raad meer weet.

Je wilt de herinneringen uit je hoofd en je wilt dat je stopt met nadenken over je ex. Dit zorgt namelijk voor de nodige rotgevoelens en dat kan je leven enorm gaan belemmeren. De vraag zal daarom ook bij je zijn opgekomen: ‘Hoe kan ik stoppen met het missen van mijn ex?’

Hoe ga je om met deze negatieve gedachtes en gevoelens? Hoe kun je ervoor zorgen dat het gemis stopt en dat je je minder verdrietig voelt? Hieronder staan een aantal technieken die je kunt gebruiken om het gemis te stoppen en om je weer emotioneel stabiel te gaan voelen.

Waarom mis je je ex?

Het missen van een ex kan enorm heftige gevoelens met zich meebrengen. Je kunt je er ongelukkig van voelen en alsof er een groot, gapend gat in je hart zit. De persoon met wie je lief en leed hebt gedeeld is zomaar uit je leven vertrokken. Je voelt een leegte en zult je daardoor ook snel alleen voelen. En door deze eenzaamheid kan ook het gevoel opkomen dat je je ex-vriend(in) vreselijk mist.

Je mist de tijden dat jullie nog gelukkig samen waren. Samen op de bank lagen, comfortabel zonder ook maar een woord te wisselen: het zat goed. Ook is het mogelijk dat je je ex heel graag terug wilt, ook al is dat niet het belangrijkste op dit moment. Je zult je nu moeten focussen op jezelf en om te dealen met de intense gevoelens van het gemis. Maar hoe stop je met het missen van je ex?

10 tips om het gemis te stoppen

Er is jammer genoeg geen magische knop waarmee je je gevoelens zomaar kunt uitzetten. Het zou de uitvinding van de eeuw zijn, maar zover is de wetenschap helaas nog niet. Gelukkig zijn er wel een aantal tips die je kunnen helpen om de gevoelens wat minder heftig te maken. Hieronder geven we 10 tips die kunnen helpen om te stoppen met het missen van je ex.

1. Neem voor ten minste 30 dagen geen contact op

Als je iemand mist is het logisch dat je het liefste contact wilt opnemen met diegene. Toch is het belangrijk om voor 30 dagen geen contact te hebben met je ex. Dit kan, zeker in het begin, erg lastig zijn aangezien je hierdoor die persoon waarschijnlijk nog meer zult gaan missen.

Dit is belangrijk omdat het je tijd kan geven om je hoofd leeg te maken, meer perspectief te krijgen op de situatie en om naar een gezondere situatie terug te gaan. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat je ex jóu meer gaat missen, wat misschien er later wel voor kan zorgen dat jullie weer bij elkaar komen.

nope fout

2. Schrijf brieven die je niet verstuurt

Een goede manier om je gevoelens van je af te zetten, is door deze op te schrijven. Dit werkt niet alleen voor bijvoorbeeld stressvolle situaties, maar ook tijdens een lastige break-up. Aan het einde van een relatie kan er namelijk een hoop zijn dat niet besproken is, of onderwerpen die je nog had willen aanstippen. De kans is groot dat je over deze dingen blijft piekeren.

Door al deze gedachten op te schrijven zul je een stuk kunnen afsluiten. Je krijgt je gedachten een stuk meer op een rijtje en daardoor zal je er ook minder over nadenken. Het gevolg hiervan is dat je door deze rust in je hoofd, ook minder over je ex zal denken.

3. Kijk objectief naar de situatie

Een derde tip is om objectief te kijken naar het verleden en je relatie. Probeer lessen te halen uit deze lastige situatie. Wat heb je bijvoorbeeld geleerd over jezelf? Over relaties in het algemeen? wat zou je anders willen doen in een volgende relatie? Er zijn tal van dingen die je kunt leren, zodat je deze in de toekomst voor een prachtige relatie kunt gebruiken.

Het is ook belangrijk om aan de negatieve kanten van je relatie te denken. Het is namelijk een feit dat jullie om een reden uit elkaar zijn gegaan. Misschien was de communicatie niet goed, hadden jullie verschillende doelen of was het toch geen match.

Wat de reden ook was, het is belangrijk om te proberen ook naar deze dingen te kijken. De kans is namelijk groot dat je je relatie romantiseert en alleen focust op de goede dingen, waardoor je je ex gaat idealiseren en deze nog meer gaat missen.

4. Zoek afleiding en blijf bezig

Een volgende tip is om bezig te blijven en andere dingen te gaan doen. Hoe meer vrije tijd je hebt, hoe meer tijd je hebt om obsessief na te denken over je ex. Probeer je tijd daarom nuttig te besteden. Doe dingen die je gelukkig maken en die je gedachten kunnen verzetten.

Spreek af met vrienden, ga sporten, doe aan yoga of meditatie of ontdek een nieuwe hobby. Het maakt niet uit wat je precies doet, zolang je gedachten maar op iets anders worden gefocust.

5. Spendeer tijd aan jezelf

In de periode na een break-up zul je heel veel tijd besteden aan het denken aan je ex. Toch is het belangrijk om ook aan jezelf te denken. Praat jezelf niet naar beneden maar probeer zo positief mogelijk in het leven te blijven staan. Word niet onzeker, maar zet juist nieuwe doelen of ontdek een nieuwe passie. Door meer tijd aan jezelf te besteden zul je beter in je vel zitten, wat enorm kan helpen om je ook echt beter te voelen.

loslaten

6. Geef het tijd

Een van de belangrijkste tips is om het tijd te geven. Je kunt niet verwachten dat je van de ene op de andere dag over je ex heen bent. Het zal even duren, maar na een bepaalde periode zul je erachter komen dat je gedachten steeds minder vaak naar je ex gaan. Tijd heelt alle wonden en dat is ook zeker het geval hier.

7. Pijnig jezelf niet met herinneringen

Je kan niet over je ex heen komen als je keer op keer herinnerd wordt aan je relatie. Heb je bijvoorbeeld nog een foto van jullie op je bureau staan? Heb je nog leuke cadeautjes liggen of andere dingen die je aan je ex herinneren? Stop deze dan weg. In deze lastige periode zijn dit alleen maar pijnlijke herinneringen die je keer op keer herinneren aan wat je nu mist.

Je hoeft deze spullen van je ex niet gelijk weg te gooien, maar je kunt ze gewoon bewaren op een plek waar je ze niet dagelijks tegenkomt. Waarschijnlijk heb je ook tal van foto’s op je telefoon staan die je aan je relatie herinneren. Verwijder ze, of je zult jezelf moeten dwingen om niet steeds door deze foto’s te gaan scrollen.

8. Breng tijd door met vrienden en familie

Om afleiding te zoeken en je ex minder te missen is het belangrijk om ook tijd door te brengen met vrienden en familie. Probeer tijdens deze gesprekken dan ook niet over je ex te praten, maar je volledig te focussen op andere dingen. Hoe meer je namelijk over je ex praat, hoe meer je over diegene gaat nadenken en hoe meer je je ex gaat missen.

Soms kan praten therapeutisch werken, maar probeer dit niet te vaak te doen. Ga samen leuke dingen doen om je gedachten te verzetten en je eraan te herinneren dat er nog zoveel meer moois is om te doen en om van te genieten.

vrouw blond strand div

9. Zorg voor endorfine in je lijf

Endorfine is een hormoon dat ervoor zorgt dat je je goed voelt. Door te sporten komt endorfine vrij, waardoor je je van nature een stuk gelukkiger gaat voelen. Ga hardlopen, een nieuwe les proberen bij de sportschool, dansen, of welke sport je dan ook maar leuk vindt. Het helpt tegen stres, angsten en ook tegen een gebroken hart. Je zult je sterker voelen en door de endorfine zul je een stuk beter in je vel zitten.

10. Ga naar een goede psycholoog

Als je er zelf echt niet uit lijkt te komen, afleiding niet helpt en praten met vrienden en familie er ook niet voor zorgen dat je je beter voelt. Dan kan het ook een oplossing zijn om hulp te zoeken bij een professionele psycholoog. Dit kan een enorme impact hebben op je leven en ervoor zorgen dat je op een goede manier deze relatie kunt verwerken.

Doe goed onderzoek over een psycholoog die bij je past en zorg ervoor dat je deze persoon ook echt vertrouwt en je er goed bij voelt. Op die manier kun je ontspannen praten over alles wat er is gebeurd en je gevoelens ook daadwerkelijk verwerken.

Alleen lukt het niet...

... om je ex terug te krijgen? Er is een manier die je kans op succes extreem vergroot, maar het werkt alleen als je het écht wilt. Relatietherapeute Michelle heeft haar 18+ jaar ervaring omgezet in een succesvolle handleiding om je ex terug te krijgen. Ontdek zelf waarom 1 op de 2 relaties worden gered met haar methode.

Bekijk de handleiding
Laad meer artikelen
Laad meer in Ex

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Verliefd op ex: 7 signalen dat de liefde nog niet weg is

Nadat je relatie ten einde is, zullen er een hoop emoties naar boven komen. De eerste weke…