10 Tindertrends die iedereen moet kennen in 2023

Thomas Lammers
Door Thomas Lammers
6 minuten leestijd

Het afgelopen jaar stond in het teken van herstel. Na een lange tijd thuis te hebben doorgebracht, was iedereen vastberaden om de verloren tijd in te halen. Sociale activiteiten waren weer mogelijk en fysiek daten behoorde weer tot de opties. Nu 2022 ten einde loopt is het tijd om de balans op te maken. Wat zijn de huidige trends? Wat kunnen we verwachten in 2023? In het jaarlijkse overzicht deelt Tinder de laatste trends.

10 Tindertrends

Als de grootste datingapp ter wereld heeft Tinder als geen ander door wat er speelt onder de singles van vandaag. Elk jaar publiceert de datingapp een rapport met daarin de laatste ontwikkelingen. Van nieuwe relatielabels en standpunten over sociale kwesties tot nuchtere datingtrends en de meestgebruikte emoji’s, dit zijn de tien laatste trends op Tinder.

1. De situationship is een geldige relatiestatus

Meer dan een hookup, maar geen traditionele relatie: de situationship is steeds meer een eigen leven gaan leiden. Tinder zag een 49% toename van gebruikers die de term ‘situationship’ aan hun bios toevoegen. Volgens de jonge singles geven ze een voorkeur aan de situationship als een manier om een ​​relatie te hebben die minder onder druk staat.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

2. Positiviteit

Oorspronkelijk bekend als het parkeersymbool, is ️🅿 nu meer dan een emoji om een parkeerplek te bespreken. De emoji staat nu symbool aan ‘keeping it real’ en dan alleen op een positieve manier. Volgens Tinder was dit de nummer één trending emoji wereldwijd op de datingapp.

3. De dinnerdate is niet langer populair

Tinder zegt zelfs dat de dinnerdate binnenkort helemaal verleden tijd kan zijn. De creatieve date-activiteiten die we tijdens de pandemie hebben aangeleerd, zijn blijvertjes. Vermeldingen van ‘picknicks’ (43%), ‘minigolf’ (56%) en ‘drive-in’ in Tinder-bio’s zijn het afgelopen jaar allemaal toegenomen, wat suggereert dat singles tegenwoordig meer doen dan alleen eten en drinken. Andere avontuurlijke activiteiten zoals kamperen, BBQ’s, nieuwe dingen proberen en streetfood haalden allemaal de top tien trending wereldwijde interesses op Tinder.

4. Singles daten vaker nuchter

Meer singles heffen het glas op nuchtere dates. Alcoholvrije dates zijn een manier geworden voor singles om authentieker te zijn op dates. Ruim 25% van de ondervraagde jonge singles op Tinder zegt minder te drinken op dates in vergelijking met vorig jaar. Bij het beschrijven van hun drinkgewoonten zegt 72% van de gebruikers niet of alleen af en toe te drinken. In vergelijking met vorig jaar namen vermeldingen van de emoji’s 🍻 en 🍷 af met respectievelijk 40% en 25%.

5. Grappig zijn wint het datingspel

Een gevoel voor humor is waar singles het meest naar zoeken in een profiel van een potentiële match. 73% van de ondervraagde jonge singles zegt dat ze op zoek zijn naar iemand die duidelijk is over wat-ie wil en een goede hygiëne heeft. Op de vraag wat de belangrijkste kenmerken zijn in een potentiële date: loyaliteit (79%), respect (78%) en ruimdenkendheid (61%) scoorden alleen hoger dan het uiterlijk (56%).

6. Standpunten over maatschappelijke kwesties tellen mee

Driekwart (75%) van de singles was op zoek naar een match die respect heeft voor of investeert in sociale kwesties. Een voorbeeld hiervan was de steun voor Oekraïne, dat ervoor zorgde dat de Oekraïense vlag op een gegeven moment in de top tien trending emoji’s van de app belandde.

25 zinnen die het verschil maken

Heb je trouwens deze kant-en-klare berichtjes voor op WhatsApp of Tinder al gezien? Het zijn de beste zinnen om iemand stapelgek op je te maken.

7. Oud is nieuw

Jonge singles krijgen inspiratie uit de jaren 90. De snelstgroeiende interesses op Tinder waren dingen uit het verleden zoals de 90’s kid, anime en sneakers. Zelfs ieders favoriete ‘nieuwe’ nummer, Kate Bush’s ‘Running Up That Hill’ maakte een comeback en stond in de top 10 van Spotify Anthems op Tinder-profielen. Daarom introduceerde Tinder de Blind Date-functie, een feature voor blind daten die gemiddeld 200.000 keer per dag werd gebruikt.

Top 10 interesses in Tinder-profielen (2022)
  1. Sneakers
  2. Sushi
  3. 90’s kid
  4. Anime
  5. Kamperen
  6. Barbecue
  7. Nieuwe dingen proberen
  8. Streetfood
  9. Voetbal
  10. Roadtrips

8. Slechte relatiekenmerken worden opgemerkt

De 🚩 (rode vlag) en gaslighting-emoji’s waren niet voor niets trending op Tinder. Giftige relaties zijn niet nieuw, maar dankzij alle tips op sociale media over psychoanalyse zijn de moderne singles beter op de hoogte. Ze weten wat goed is, wat niet en herkennen het sneller als het gedrag niet klopt. Meer dan de helft (58%) van de ondervraagde singles zegt dat ze tijdens het daten het verschil weten tussen een rode en groene vlag.

9. Singles ontdekken meer van de wereld

Als wraak voor alles wat hen is aangedaan tijdens de pandemie, reizen singles nu vaker naar andere locaties. Op de Tinder-app in ieder geval met de Paspoortfunctie. Gemiddeld gebruikten jonge singles de Tinder Passport-functie negen keer per maand.

10. Sterrenbeelden blijven in

In 2022 keken singles naar de sterren voor begeleiding in hun leven. Sterrenbeelden waren de populairste typebeschrijving dat aan Tinder-profielen werd toegevoegd. Deze werden nog meer genoemd dan rookvoorkeuren, huisdieren en voeding. Leeuw, schorpioen en kreeft waren de meest voorkomende sterrenbeelden in Tinder-profielen.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie