30+ statistieken die volgens Tinder de datingtoekomst gaan veranderen

Thomas Lammers
Door Thomas Lammers
12 minuten leestijd

Tinder heeft de nieuwste editie van het Future of Dating-rapport gepubliceerd. Met de titel ’De renaissance van daten, gedreven door authenticiteit’ maakt het rapport duidelijk wat de huidige trends zijn wat betreft online daten. Het zijn de trends die daten hebben veranderd en dat ook in de toekomst nog gaan doen.

Een nieuw tijdperk

Recent onderzoek toont aan dat de meerderheid van mensen onder de 30 een datingapp heeft gebruikt. Wat nog opmerkelijker is, is dat meer dan de helft (55%) van hen een serieuze relatie heeft gehad met iemand die ze op Tinder hebben ontmoet, en 37% kent iemand die hetzelfde is overkomen. Dit geeft duidelijk aan dat datingapps eindeloze mogelijkheden bieden en voldoen aan de behoeften van mensen. Aangezien Tinder de meest gedownloade datingapp ter wereld is, is het een ware springplank geworden voor singles om de datingpool te betreden. Maar hoe evolueert daten met de opkomst van Generatie Z?

Toen Tinder werd opgericht, waren de toenmalige 18- tot 25-jarigen, ook wel bekend als millennials, degenen die de app ontdekten. Tinder veranderde de manier waarop we nieuwe mensen ontmoeten, waarbij de spanning van iemand aanspreken op een feestje, op school of op straat werd weggenomen. Het werd zo simpel als naar rechts swipen om iemand te leren kennen.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

  • 55% van de mensen jonger dan 30 jaar heeft een serieuze relatie gehad met iemand die ze op Tinder hebben ontmoet.
  • 37% kent iemand die hetzelfde is overkomen.

Echter, met de opkomst van Generatie Z, veranderden de normen. Deze generatie, de huidige 18- tot 25-jarigen, voelt zich ‘online’ thuis en geeft de voorkeur aan authenticiteit boven perfecte profielen en gefilterde foto’s. Volgens het rapport willen ze geen mindgames spelen tijdens het daten. Meer dan de helft van de ondervraagde millennials is het er dan ook over eens dat daten tegenwoordig gezonder is voor 18- tot 25-jarigen dan toen zij die leeftijd hadden.

Gen Z heeft nieuwe dealbreakers, zoals eerlijkheid, openheid en aandacht voor mentale gezondheid, geïntroduceerd. Ze hebben het daten nieuw leven ingeblazen door de traditionele druk van tijdschema’s, huisje-boompje-beestje en conventionele labels achter zich te laten. Ze omarmen de vrijheid om verschillende soorten – betekenisvolle – relaties aan te gaan.

  • 69% van Gen Z wil dat de normen en waarden rondom daten moderniseren.
  • 80% van Gen Z geeft aan dat hun eigen welzijn prioriteit heeft bij het daten.
  • 79% verwacht dat potentiële partners hetzelfde vinden.

Voor Gen Z is Tinder een bron van mogelijkheden. Jonge singles zijn minder gefocust op traditionele toewijding aan relaties. Ze beschouwen toegewijde relaties in alle vormen als normaal, of het nu monogame relaties, open relaties of situationships zijn. Voor de nieuwe generatie is daten gewoon een deel van het leerproces, een manier om te connecten zonder de druk van labels.

Meer dan één nacht

In de hedendaagse datingwereld streven jonge singles naar iets diepgaanders dan een vluchtige affaire of een onenightstand. Uit de gegevens blijkt zelf dat een langdurige relatie het meest gewilde doel is onder Tinder-gebruikers. Maar liefst 40% van de leden die hun relatie-intenties op de app aangeven, zeggen op zoek te zijn naar een serieuze connectie, terwijl slechts 13% ‘iets casuals’ selecteert.

Desalniettemin is een overweldigende meerderheid (75%) van de jonge singles ervan overtuigd dat hun generatie de normen op het gebied van daten en relaties verandert. De betekenis van het huwelijk lijkt zelfs te zijn afgenomen, gezien het op de tiende plaats staat op de prioriteitenlijst van 18- tot 25-jarigen, terwijl het voor millennials op dezelfde leeftijd nog op de vierde plaats stond.

  • 64% van de jonge singles voelt zich op het gemak in vervelende of onhandige situaties.
  • Elkaars ‘liefdestaal’ begrijpen wordt door 82% van de ondervraagden als belangrijk bestempeld.
  • Er is een toename van 50% in het noemen van liefdestalen in Tinder-bio’s in vergelijking met vorig jaar.
  • Meer dan 72% van de Tinder-leden is op zoek naar iemand die oprecht is over de relatie-intenties.
  • 70% van jonge singles is het erover eens dat daten zonder intentie of zonder te weten wat je wilt iets voor amateurs is.
  • 39% van de jonge singles geeft aan dat persoonlijke groei en welzijn de hoogste prioriteit heeft.
  • ‘Selfcare’ staat op #4 in de lijst met de meest aantrekkelijke interesses op Tinder.

Snel reageren

Jonge singles zijn pragmatisch (89%) in de manier waarop ze daten en halen de verloren tijd in. 77% van de Tinder-leden reageert binnen 30 minuten op een crush, 40% reageert binnen 5 minuten en meer dan een derde antwoordt onmiddellijk. Deze zorg om tijdverspilling te voorkomen, zorgt ervoor dat ze sneller van online naar offline gaan.

  • 51% van de ondervraagde Gen Z is het erover eens dat ze constant op zoek zijn naar manieren om daten in hun dagelijkse schema te passen.
  • Wereldwijd ghosten 18- tot 25-jarigen 32% minder snel iemand dan dat 33+-jarigen dat doen.
  • Gemiddeld spreken jonge daters na een paar dagen met iemand IRL af.
  • 68% van de ondervraagde gebruikers zegt datingapps te gebruiken terwijl ze op het werk zijn.
  • 32% heeft een date gestrikt tijdens de werkdag.
  • De werkmodus van Tinder wordt elke 4 seconden door iemand geopend.

Kwaliteitsprofiel volgens iedereen

Generatie Z weet ook precies waar ze naar moeten kijken zijn als ze iemands profiel beoordelen. De interesses, lifestylevoorkeuren en datingintentie zijn belangrijker dan al het andere. Volgens het onderzoek zijn dit de vijf criteria die volgens Tinder-leden een ‘kwaliteitsprofiel’ definiëren:

  1. Minimaal 4 foto’s
  2. Minimaal 3 interesses
  3. Fotoverificatie
  4. Minimaal 4 lifestyle-voorkeuren
  5. Een bio van minimaal 7 woorden

Manifesteren

Hoewel sterrenbeelden misschien wel de belangrijkste aanduiding zijn die door 18- tot 25-jarigen aan Tinder-profielen wordt toegevoegd, is er een nieuwe spirituele pijler die veel zegt over wie je bent. 41% van de jonge singles gelooft in manifesteren (het mentaal visualiseren van je wensen/dromen om ze te helpen uitkomen) en het heeft dan ook een grotere invloed op compatibiliteit en verbinding dan sterrenbeelden.

Daten zonder alcohol

Gen Z’ers zijn geen drinkers. Noem het wat je wilt, nuchter daten of dry dating, het is een trend om niet te negeren. Het wordt zelfs meer een levensstijlkeuze en minder een trend. De mogelijkheid om een meer oprechte band te vormen (42%), veiligheid (40%) en gesprekskwaliteit (39%) staan bovenaan de lijst van redenen om te kiezen voor nuchter blijven.

  • 88% van de ondervraagde singles zegt geïnteresseerd te zijn in een nuchtere date.
  • 52% is van plan om dit jaar minder alcohol te drinken of helemaal geen alcohol.
  • De emoji’s en zijn elk afgenomen (respectievelijk 40% en 25%) op Tinderprofielen.
  • Favoriete dates zijn een picknick in het park (41%), een informele wandeling met koffie of thee (39%) of een openluchtfilm of concert (33%).
  • 72% van de Tinder-leden zegt dat ze niet of slechts af en toe drinken.

Niet bang voor technologie

Het is onbetwistbaar dat AI een transformerende kracht zal zijn, niet alleen voor online dating, maar voor de hele wereld. Daarom is iedereen er druk mee bezig – ook de leden van Tinder. Sinds 1 januari 2023 is het aantal vermeldingen van Chat GPT in Tinder-bio’s zelfs 14 keer gestegen. Jonge daters zien duidelijk de voordelen ervan in.

  • 34% van de Tinder-gebruikers is het erover eens dat ze AI zouden gebruiken om hun datingprofiel op te bouwen.
  • De meeste 18- tot 25-jarigen (en Tinder zelf) zijn het erover eens dat AI bijzonder goed kan werken als eerste ijsbreker.

Diversiteit in online dating

Met name onder jongeren is het aantal interraciale en multiculturele relaties aanzienlijk toegenomen, waarbij 75% van hen dit volmondig bevestigt.

  • 61% van de gebruikers van datingapps staat open voor interraciaal daten of trouwen
  • Bijna 80% van de Tinder-leden heeft een date gehad met iemand van een andere etniciteit.

Deze trend heeft zich ook geografisch vertaald, met een gestage groei van de zoekafstanden op Tinder, die jaarlijks gemiddeld met 12% toenemen. Interessant genoeg hebben vrouwen op Tinder een iets groter bereik dan mannen, namelijk 12% meer.

  • 46% van de gebruikers gebruikt Paspoort-functie zonder daadwerkelijk naar de betreffende locatie te reizen.
  • De meest populaire bestemmingen voor Paspoort zijn LA, New York, Londen, Parijs en Tokio.
  • 18- tot 25-jarigen vragen gemiddeld negen keer per maand een Paspoort aan.

Gevoel van openheid

Voor Gen Z draait het om het individu en hun persoonlijkheid. Een voorbeeld hiervan is dat de helft van de ondervraagden het ermee eens is dat ze openstaan voor een relatie met iemand met een handicap of neurodivergentie (anders zijn dan anderen). Bovendien geven jonge singles prioriteit aan waarden zoals loyaliteit, respect en ruimdenkendheid, in plaats van uiterlijk.

Gen Z omarmt ook meer de verschillen op het gebied van gender en seksualiteit, en ze zijn de meest vrije generatie op dat vlak. Ze identificeren zich vaker als LGBTQIA+ en breken met traditionele genderrollen. Dit is duidelijk te zien op Tinder, waar LGBTQIA+-leden de snelst groeiende groep zijn en het aantal non-binaire gebruikers sterk is toegenomen.

Daten is anders

Voor Gen Z is het begrip ‘daten’ synoniem aan ernst en een doelgerichte reis (namelijk het vinden van een relatie), in tegenstelling tot oudere generaties die het als iets meer informeels beschouwen, zonder een specifiek doel of einde. Jonge singles geven er de voorkeur aan om eerst vrienden te zijn, waardoor de druk afneemt en alle verwachtingen worden weggenomen.

Hoewel gezelschap, vriendschap of een situationship de drie belangrijkste dingen zijn waar 18- tot 25-jarige singles momenteel naar op zoek zijn, zegt 64% dat ze genieten van de emotionele boost die een liefdesrelatie met zich meebrengt. Gen Z geeft daarom de voorkeur aan termen die een verbinding niet proberen te definiëren, zoals ‘viben’, ‘chillen’, ‘scharrelen’, ‘prela’ en natuurlijk ‘situationship’. Het zijn termen die beter aansluiten bij hoe 18- tot 25-jarigen het datingproces zien.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie