Grindr is de grootste dating app voor de lhtb-gemeenschap en daardoor zou je verwachten dat het de zaakjes wel op orde heeft. Niet dus, want als er een gay app is die het meest in de media is geweest over privacyschendingen, dan is het Grindr wel. De Noorse privacywaakhond heeft nu aangegeven dat het van plan is om dating app Grindr een boete van 100 miljoen Noorse kronen te geven, omgerekend zo’n 10 miljoen euro, voor de ‘onwettige openbaarmaking van gebruikersgegevens aan reclamebureaus’.
“Onze voorlopige conclusie is dat de inbreuken zeer ernstig zijn”, zegt het Noorse bureau in een verklaring. Daarin zegt de toezichthouder dat het een recordboete is die overeenkomt met ongeveer 10% van de geschatte wereldwijde jaaromzet van Grindr. Het bedrijf achter de dating app heeft tot 15 februari de tijd om op de claims te reageren, waarna de Norwegian Data Protection Authority (Datatilsynet) een definitieve beslissing in de zaak zal nemen.
“We passen onze privacyvoorwaarden voortdurend aan op de privacywetten en regelgeving, en kijken ernaar uit om de dialoog aan te gaan met de Noorse autoriteit voor gegevensbescherming”, zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen Reuters.
Geen verrassing
Het nieuws over de boete van de Noorse autoriteit komt niet als een verrassing. Vorig jaar luidden meer dan twintig consumentenorganisaties de noodklok over de datahandel van advertentiebedrijven. Toen werd ook al gekeken naar dating apps als Grindr, Happn en Tinder.
Uit het onderzoek van de Noorse consumentenbond Forbrukerradet kwam naar voren dat het delen van gebruikersgegevens in strijd was met de AVG. Het was voor Forbrukerradet reden om in ieder geval een formele klacht in te dienen tegen Grindr. Grindr zegt dat de aantijgingen dateren uit 2018 en niet langer het huidige privacybeleid of de huidige praktijken weerspiegelen.
Als Grindr daadwerkelijk de boete krijgt van de Data Protection Authority, dan is dit volgens de Noorse consumentenbond een historische overwinning voor privacy. “De Data Protection Authority heeft duidelijk vastgesteld dat het onaanvaardbaar is dat bedrijven persoonlijke gegevens verzamelen en die met anderen delen zonder toestemming van de gebruikers”, zegt de Noorse consumentenbond.
Verliefd worden is meer...
... dan toeval. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij gayParship weten ze welke aspecten belangrijk zijn voor een langdurige relatie. Hun matchingsprincipe heeft één doel: het samenbrengen van mensen die bij elkaar passen en samen gelukkig zijn, en dat natuurlijk voor lange tijd. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.