Apps als Tinder en Grindr handelen in gebruikersdata

Michael Schouten
Door Michael Schouten
2 minuten leestijd

Populaire gratis dating apps zoals Tinder en Grindr delen gebruikersdata met advertentienetwerken en ‘datahandelaren’. Dat blijkt uit onderzoek van de Noorse consumentenbond Forbrukerrådet. Zij lieten onderzoeksbureau Noyb onderzoek doen naar 10 populaire gratis Android-apps en ontdekten dat alle apps gegevens van gebruikers doorsturen naar commerciële derde partijen.

Deze 10 apps zijn schuldig

Hoewel er miljoenen gratis apps zijn, heeft het onderzoek zich beperkt tot een klein aantal populaire apps uit de Google Play Store. De Noorse consumentenbond en het onderzoeksbureau onderzochten deze 10 populaire gratis Android-apps:

  • Grindr: bi/homo-dating
  • Happn: dating
  • Muslim: Koranspreuken
  • My Talking Tom 2: pratende kat
  • MyDays: ovulatie-kalender
  • OkCupid: dating
  • Perfect365: make-up advies
  • Period Tracker Clue: ovulatie-kalender
  • Tinder: dating
  • Wave Keyboard Background – emoji

Alle 10 apps delen persoonsgegevens met andere partijen. In totaal versturen zij de gegevens van gebruikers met elkaar naar 135 commerciële derde partijen. De make-up app Perfect365 spant de kroon: de app deelt data van gebruikers met maar liefst 72 partijen.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Waar zit het probleem?

Het probleem beperkt zich niet exclusief tot dating apps. Tinder, Grindr, Happn en OkCupid worden in het onderzoek vermeld, alleen zijn dit slechts de “zondebok” in het verhaal. Bijna alle (gratis) apps verzamelen zoveel mogelijk data van gebruikers om deze te delen met commerciële derde partijen. Het is de keerzijde van apps die deels of in het geheel gratis zijn te gebruiken.

Maar het probleem zit hem niet zozeer in het delen van deze gegevens. Waar het om gaat, is dat de meeste apps het delen van data niet uitgebreid omschrijven in hun privacyverklaring. Volgens de Consumentenbond is dat ‘echt onvoldoende’. Volgens hen overtreden de onderzochte apps de Europese privacyregels omdat gebruikers niet de keuze krijgen om het delen van gegevens uit te schakelen.

De bond heeft de Nederlandse toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, gevraagd om het fenomeen te onderzoeken. Daarnaast wil de Consumentenbond dat de politiek ingrijpt. Samen met consumentenorganisaties in Europa, Amerika, Rusland en Nieuw Zeeland willen ze de kwestie op internationaal niveau aankaarten.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie