Tinder presenteert de top tien date-activiteiten van 2023

Thomas Lammers
Door Thomas Lammers
7 minuten leestijd

Datingapp Tinder heeft zoals ieder jaar weer het Year of Swipe-rapport uitgebracht. In dit rapport deelt Tinder alle trends van het afgelopen jaar op de datingapp, inclusief de populairste dates van 2023. Volgens Tinder draaide dit jaar volledig om het omarmen van de ‘main character energy’, waarbij singles zich niet zo druk maakten over het resultaat van een date, maar wel op het creëren van nieuwe ervaringen en herinneringen tijdens het daten.

Labels zijn verleden tijd

Ben je helemaal klaar met die geforceerde zoektocht naar je prins of prinses op het witte paard? Nou, je bent niet de enige. Het idee van labels opplakken en hopen op een sprookjesachtig ‘nog lang en gelukkig’ lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. In plaats daarvan zien we dat de nieuwe trend in daten wat relaxter is geworden, meer ‘go with the flow’.

Jup, ook in ons kikkerlandje Nederland hebben we deze laid-back attitude opgepikt van de internationale datingscene. “Daten voor het verhaal”, noemen ze het. Stel je voor: je stapt de fiets op naar een blind date, niet met trillende knieën van de zenuwen, maar met een gevoel van ‘Hey, wat is het ergste dat kan gebeuren? Ik hou er tenminste een grappige anekdote aan over.” En ja, zelfs die awkward stiltes of die keer dat je date meer interesse had in zijn telefoon dan in jou, worden goud waard in de collectie ‘dat ging even anders dan verwacht’-verhalen. Zelfs al vliegen de vonken er absoluut niet vanaf, dan heb je toch minstens een smeuïg verhaal in je achterzak.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Melissa Hobley, Chief Marketing Officer bij Tinder, zegt daarover: “Het is zo leuk om te zien dat uit de gegevens van Tinder blijkt dat 69% van Gen Z de conventionele dating- en relatienormen op de proef stelt. Dit jaar zien we een grote verschuiving waarbij de ervaring belangrijker is dan de uitkomst.” Als dat geen nieuwe wind is die door de datingscene waait. Als onderdeel van het rapport deelt Tinder de populairste date-activiteiten van 2023. Dat zijn deze:

Top 10 date-activiteiten

  1. Wandelen
  2. Bioscoop
  3. Concert
  4. Uit eten gaan
  5. Museum bezoeken
  6. Karaoke
  7. Picknick
  8. Borrelen
  9. Biljarten
  10. Festival bezoeken

Datingtrends op Tinder in 2023

Eerst en vooral, de ON! Arrow-emoji is helemaal hot – de emoji met de dubbele pijl en ON! Wanneer je door Tinder scrolt, zie je overal deze emoji. Die emoji staat symbool voor een ‘let’s do it’-mentaliteit. Mensen gebruiken het massaal om aan te geven dat ze openstaan voor nieuwe ervaringen of om een frisse relatie aan te gaan. Profielen schreeuwen het uit: “Ik breng positieve energie en probeer het beste uit elke situatie te halen”.

Heb je gehoord van de ‘main character’-trend? In de datingwereld betekent dat: leef je leven als de hoofdrolspeler van een verhaal. Zo’n instelling zie je terug bij Tinder-gebruikers die daten als een avontuur zien, waarbij elke date een scène is in hun eigen epische romantische komedie. Het gaat niet om ‘ze leefden nog lang en gelukkig’, maar om de verhalen die je vertelt aan je vrienden. Zinnen als ‘Alles wat ik doe is voor het plot, laten we samen herinneringen maken’ worden 5,5 keer vaker in bio’s gebruikt, volgens Tinder.

Dan is er de term ‘delulu’, wat betekent dat je jezelf een beetje voor de gek houdt met onrealistische verwachtingen. Ondanks dat mensen het heerlijk vinden om weg te dromen over de perfecte match, verliezen ze de realiteit niet uit het oog. Ze zijn zich bewust van de rode vlaggen die op kunnen duiken. En ja hoor, het vermelden van ‘delulu’ is sinds februari 58 keer zo vaak voorgekomen op Tinder-profielen. Bewust optimisme is populair.

Tijd is goud waard, ook in de liefde. Vrijgezellen zijn tegenwoordig op zoek naar efficiëntie in hun liefdesleven door verschillende nieuwe datemethoden te omarmen. Van stapeldaten tot alfabetdaten, alles draait om mindfulness en organisatie. De helft van de jonge singles staat te trappelen om deze nieuwe datemethoden te integreren in hun dagelijks leven. Volgens Tinder zegt 50% van de singles op het platform die de liefdestalen-functie gebruiken dat ‘Kwaliteitstijd samen doorbrengen’ op nummer één staat – de populairste liefdestaal, zo blijkt.

Last but not least: girl power. Dit jaar staan vrouwelijke artiesten in de spotlight op Tinder. Taylor Swift, Miley Cyrus en Rihanna domineren de playlists van de Tinder-gebruikers. Sterker nog, na Rihanna’s optreden bij dat grote evenement zag de datingapp een piek van 52% in het aantal keer dat haar nummers werden toegevoegd aan Tinder-profielen. En rond kerst? Dan hoor je Mariah Carey’s “All I Want For Christmas” overal, dus ook op Tinder, met een stijging van 365% in populariteit.

Zo zie je maar, de wereld van het online daten staat nooit stil. En Tinder laat ons keer op keer zien hoe veelzijdig en dynamisch de zoektocht naar liefde is. Om de trends van 2023 af te sluiten deelt Tinder ook nog een aantal lijstjes met de populairste dingen van 2023.

Trending interesses

  1. Horror films
  2. Hip hop
  3. Tennis
  4. Voguing
  5. Hond uitlaten

Aantrekkelijkste interesses

  1. Anime of manga
  2. Cheerleading
  3. Pilates
  4. Koken
  5. LGBTQ+ Ally

Populairste persoonlijkheden

  1. Extravert
  2. Chaotisch
  3. Introvert
  4. Georganiseerd
  5. Life of party

Populairste info op profielen

  1. Relatiedoelen
  2. Sterrenbeelden
  3. Lengte
  4. Huisdieren
  5. Rook gewoontes

Top Spotify-artiesten

  1. Taylor Swift
  2. Morgan Wallen
  3. The Weeknd
  4. SZA
  5. Zach Bryan

Top celebrities op Tinder

  1. Taylor Swift
  2. Harry Styles
  3. Max Verstappen
  4. Suzan & Freek
  5. Ryan Gosling

Top communicatiestijlen

  1. In het echt
  2. Intense apper
  3. Beller
  4. Slechte apper
  5. Videobeller

Top liefdestalen

  1. Tijd samen doorbrengen
  2. Aanraking
  3. Attente gebaren
  4. Complimentjes
  5. Cadeautjes

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie