Gen Z dating app Lolly combineert TikTok en Tinder

Michael Schouten
Door Michael Schouten
5 minuten leestijd

Als twee grootmachten in de social media scene – Tinder en TikTok – een collab zouden starten, dan zou Lolly het resultaat zijn: een nieuwe dating app voor Gen Z. Met de nieuwe dating app kunnen gebruikers korte video’s uploaden naar hun profiel in plaats van een klein aantal foto’s en een zin. En in een verticale feed die doet denken aan TikTok, kunnen ze door de profielen heen scrollen, op zoek naar een match.

Oprichters Sacha Schermerhorn en Marc Baghadjian, beiden begin twintig, lanceerden de app eind vorig jaar in de Verenigde Staten. Het idee erachter? Met korte video’s kunnen gebruikers hun humor en creativiteit meer laten zien dan met gewone datingprofielen. “Omdat gebruikers video’s bekijken op basis van hun interesses, zullen ze eerder connecties leggen op basis van meer dan alleen het uiterlijk”, vertellen de oprichters tegen Forbes.

You won’t find swiping, you’ll find people.

“We zagen een disconnect waarbij mensen hun verhaal niet op Tinder konden vertellen. Gen-Z had het gevoel dat ze niet werden gehoord”, zegt Baghadjian. “De wereld is veranderd sinds 2012, maar de platforms die ons ondersteunen zijn dat niet. Foto’s zijn zo achterhaald – het is een oude, achterhaalde mindset.”

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Hoewel de twee oprichters vrij onervaren zijn, hebben ze wel een aantal grote investeerders weten te strikken. Eerder deze maand investeerden zij nog een bedrag van 1,1 miljoen dollar in het bedrijf achter de app. Natuurlijk is een bedrag van een miljoen dollar peanuts voor zowel TikTok als Tinder, maar de investeerders gokken erop dat Lolly een groot succes zal worden onder Gen Z.

Het grootste verschil tussen Lolly en andere dating apps? Het ontbreken van een swipe naar links-functie. Met andere woorden: profielen afwijzen is niet nodig. Gebruikers van de app kunnen gewoon langs video’s scrollen als ze die niet leuk vinden, of ze kunnen tot 50 keer ‘klappen’ op een video, wat zich laat vertalen naar een ‘like’.

Klappen voor een video geeft de nodige informatie door aan het matchingsalgoritme van Lolly. Daardoor kan de app meer video’s van die persoon laten zien. “Op elk ander platform heb je eigenlijk één kans om ja of nee te zeggen tegen een andere persoon voordat je hem leert kennen”, zegt Schermerhorn. Bij Lolly gaat de kans om iemand vaker voorbij te zien komen dus niet verloren.

De video’s van Lolly bevatten geen reacties, waarvan ze hopen dat dit het trollen en lastigvallen van gebruikers zal verminderen. Maar als het gaat om het modereren van de content die gebruikers plaatsen, zegt het duo dat Lolly vergelijkbare gemeenschapsrichtlijnen zal hebben als TikTok met betrekking tot naaktheid en aanzetten tot haat. Wanneer video’s worden gerapporteerd, zal een mens ze beoordelen, zelfs als Baghadjian en Schermerhorn dat zelf moeten doen.

Korte video’s zijn populair

Het idee van de oprichters komt niet zomaar uit de lucht vallen. Baghadjian begon wat uiteindelijk Lolly zou worden vanuit zijn studentenkamer. Hij was aan het FaceTimen met een meisje op wie hij verliefd was toen hij een openbaring kreeg: video is de toekomst van daten, en kort daarna bedacht hij een video dating app genaamd Skippit.

Alleen kwam Skippit nooit echt van de grond: het was niet in staat om te concurreren met de populaire dating apps. Baghadjian liet zijn oorspronkelijke idee voor wat het was en begon na te denken over hoe daten er over een paar jaar uit zou zien. Dat is hoe hij op het idee van TikTok dating belandde.

Nu TikTok wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers heeft, is het duidelijk dat korte videocontent aantrekkelijk is voor GenZ en millennials. En laat dat nu net de doelgroep zijn waar ook apps als Tinder hun succes aan te danken hebben. Voor Lolly zal dit – hoe interessant het concept ook is – het grootste risico vormen: dat TikTok zelf of Tinder hun idee idee uiteindelijk zal kopiëren. Dating app Lolly is nu te downloaden in de Apple Store, een Android-versie is nog niet beschikbaar.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie