Het Tinder algoritme: hoe het werkt en ELO-score verhogen

Michael Slender
Door Michael Slender
20 minuten leestijd

Tinder is simpel. Swipe naar rechts als je iemand leuk vindt, naar links als dat niet zo is. Als jij en een ander elkaar naar rechts swipen: ‘It’s a match!’. Iedereen snapt het. Eenvoudiger kan het bijna niet. Maar Tinder is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Achter de schermen is een complexe berekening gaande die ervoor zorgt dat de juiste profielen aan jou worden getoond. Een algoritme die de makers van Tinder hebben bedacht. Oftewel: een wiskundige rekensom die gebaseerd is op een geheime formule. Ingewikkeld? Ja, dat is het. We vertellen je meer over het Tinder-algoritme, hoe het werkt en hoe jij je zogenaamde ELO-score verhoogt.

Het Tinder-algoritme

De basis van Tinder bestaat uit het matchen van profielen. Jouw profiel wordt aan anderen getoond terwijl jij de profielen van anderen mag beoordelen. Maar omdat jij niet wilt matchen met gebruikers die veel ouder of jonger zijn, stel je een leeftijdsbereik in. Laten we zeggen dat je wilt matchen met vrouwen in de leeftijd van 25 t/m 35 jaar. Tinder toont je vervolgens alleen profielen die voldoen aan de voorkeuren die jij stelt in de app.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

De profielen die anderen te zien krijgen, waaronder die van jou, worden gesorteerd op basis van de voorkeuren die zij hebben. Zo krijgt iedereen een persoonlijk aanbod dat is samengesteld aan de hand van de eisen en wensen die zij zelf doorgeven aan de app. Dit is simpel gezegd hoe Tinder werkt. En het algoritme is daar verantwoordelijk voor.

Tinder zou Tinder niet zijn als het niet de juiste gebruikers zou voorstellen. Het is de basis van een datingapp. Dit doet het algoritme op de achtergrond en dat doet het voor miljoenen gebruikers tegelijk. Terwijl jij zonder nadenken van links naar rechts veegt, worden op de achtergrond vele complexe berekeningen uitgevoerd om de juiste profielen aan je voor te stellen. Met het ‘algoritme’ wordt dit deel van de Tinder-app bedoeld, het proces van geautomatiseerde aanbevelingen.

Hoe het werkt

Het algoritme van een app als Tinder zoekt naar patronen. Het houdt bij welke gebruikers jij naar links en rechts veegt. En niet alleen hoe oud deze zijn, maar ook alle andere gegevens van die persoon worden opgeslagen in je zoekprofiel. Als je bijvoorbeeld alle blonde kandidaten afwijst, kan de app je helemaal geen mensen met blond haar meer voorstellen. Je gedrag uit het verleden wordt gebruikt om te voorspellen wie je daarna wel of niet leuk zult vinden.

Om nog verder in te gaan op je voorkeuren, houdt het algoritme ook rekening met de mate waarin je bepaalde eigenschappen in een match waardeert. Je prioriteiten worden verzameld. Als je bijvoorbeeld veel interesse toont in studenten en minder in de werkende bevolking van Tinder, kan de app zich concentreren op degenen die nog studeren. Studenten krijgen dan voorrang op degenen die werken. Vervolgens probeert het algoritme gebruikers te vinden die in je zoekprofiel passen.

Hoe zo’n datingalgoritme werkt is vergelijkbaar met de manier waarop YouTube video’s voorstelt die jij leuk zou kunnen vinden. Of hoe Bol.com productsuggesties doet als je aan het shoppen bent. Hoewel de exacte formule van het Tinder-algoritme nooit publiekelijk is bekendgemaakt, is het een veilige aanname dat Tinder een vergelijkbaar algoritme gebruikt. Het algoritme gebruikt daarbij niet alleen je eigen voorkeuren, maar ook die van de meerderheid. Tinder kan door deze werkwijze voorspellingen doen over wie jij leuk vindt.

Het komt erop neer dat het algoritme van Tinder vertrouwt op een combinatie van de voorkeuren die jij zelf opgeeft, zoals de gewenste afstand en leeftijd die je invult, tot de voorkeuren die ontstaan uit de keuzes die je maakt in de app. Ze noemen dit collaborative filtering: een methode om nauwkeurige voorspellingen te doen over je interesses door veel voorkeuren te verzamelen.

Gale-Shapley

Hoewel Tinder geen details van het algoritme prijsgeeft, speculeren velen dat de app iets gebruikt dat lijkt op het Gale-Shapley-algoritme. Het begin van dit algoritme werd in 1962 gemaakt door twee economen die wilden bewijzen dat elke pool van mensen kon worden uitgesplitst in stabiele huwelijken. In 2012 ontvingen zij hiervoor de Nobelprijs voor Economie.

Nu zijn wij geen datawetenschappers, maar we kunnen wel concluderen dat het algoritme van Tinder allesbehalve simpel is. Het algoritme let op alles wat je doet en slaat elk stukje informatie op. Kunstmatige intelligentie wordt vervolgens gebruikt om alle data te verwerken en dankzij (supervised) machine learning verschijnen de juiste aanbevelingen op je scherm.

tinder algoritme

Waar het Tinder-algoritme op let

Afgezien van je huidige locatie, geslacht en seksuele oriëntatie, houdt het algoritme ten eerste rekening met je afstand en geslachtsvoorkeuren. De afstand tussen jou en een ander, de nabijheid, is volgens Tinder een sleutelfactor. Gebruikers van Tinder die dichtbij zijn krijgen voorrang op degenen die verder weg zijn. Maar Tinder wil natuurlijk ook dat je gebruikers te zien krijgt die dezelfde vibe hebben. Daarom let het ook op een aantal andere zaken:

Wat jij tegen Tinder vertelt

Hoe meer je met Tinder deelt, hoe beter het algoritme kan voorspellen wie jij leuk vindt. Als je meer deelt met Tinder, bijvoorbeeld door het invullen van je Passies of bio, dan houdt Tinder ook rekening met interesses en levensstijlbeschrijvingen. Een foodie? Of ben je gek op kickboksen? Het algoritme kan je helpen door voorstellen te doen met gemeenschappelijke interesses.

“Ons algoritme houdt geen sociale status, religie of etniciteit bij.” – Tinder

Vergelijkbare foto’s

Naast het gebruik van wat je tegen de app vertelt, gebruikt het algoritme ook geanonimiseerde aanwijzingen in foto’s om aanbevelingen op maat te maken. Wat het algoritme op de foto’s ziet die jij liket, wordt opgeslagen en meegenomen in de berekening. Op deze manier kan het algoritme profielen met vergelijkbare foto’s voorstellen. Als je bijvoorbeeld positief reageert op gebruikers die festivalfoto’s delen, dan ‘begrijpt’ het algoritme de hint.

Likes en Nopes

De swipes naar rechts (Likes) en links (Nopes) zijn belangrijke datapunten voor het algoritme. Ze geven een duidelijk inzicht in wat en wie jij leuk vindt. Andersom gebeurt dit ook. Het algoritme houdt bij hoe mensen reageren op je profiel. Swipen ze vaker naar links of rechts? De profielen die aan jou worden voorgesteld, worden voortdurende aangescherpt op basis van hoe vaak hun profiel – en alle profielen in hun omgeving – worden geliket of afgewezen. Dit stukje van het algoritme wordt ook wel de Elo-score van Tinder genoemd.

tinder top picks

Tinder’s Elo-Score

Toen Tinder in 2012 werd ontwikkeld, was het algoritme nog niet zo ingewikkeld als nu. Intern hield Tinder een Elo-score bij van alle gebruikers, een cijfer dat aantoonde hoe populair iemand was. Het was geen cijfer voor je aantrekkelijkheid, zei mede-oprichter Sean Rad in gesprek met Fast Company in 2016. Het was meer een maatstaf voor ‘gewildheid’, hoe gewild je was door anderen, deels omdat de score niet alleen werd bepaald door je profielfoto.

“Het is niet alleen hoeveel mensen je naar rechts vegen”, legde Rad uit. “Het is erg ingewikkeld. Het kostte ons twee en een halve maand om het algoritme te bouwen, omdat er veel factoren bij komen kijken.”

Zonder in detail te treden, vertelde Rad dus dat Tinder een aantrekkelijkheidsscore bijhield voor iedereen die de app gebruikt. De interne Tinder-score ging een eigen leven leiden en velen probeerden hun score op te krikken, zonder te weten wat allemaal meespeelde bij het bepalen van die score. Ging het om hoeveel mensen naar rechts vegen op je profiel? Hoeveel dat niet deden? Niemand wist het antwoord.

Jonathan Badeen, een andere mede-oprichter, vergeleek Tinder’s Elo-score met de videogame Warcraft. “Ik speelde het lang geleden, en wanneer je tegen iemand speelt met een hele hoge score, krijg je uiteindelijk meer punten dan wanneer je tegen iemand speelt met een lagere score”, zei hij. “Het is in wezen een manier om mensen met elkaar te matchen en ze sneller en nauwkeuriger te rangschikken op basis van met wie ze worden vergeleken.”

Daten op je eigen niveau

Wie bekend is met het ratingsysteem van schaakspelers, kent de term ‘Elo’ al. Het is een getalsmatige aanduiding van de sterkte van een schaakspeler. Betere schakers krijgen op den duur een hogere Elo-score en kunnen daardoor gematcht worden met gelijkwaardige tegenstanders – degenen die op hun eigen niveau zitten. De score is gebaseerd op de methode van Pairwise comparison en later uitgewerkt door de Amerikaanse schaker Árpád Élő, waar de naam dan ook vandaan komt.

Tinder gebruikte in de beginjaren een vergelijkbaar systeem waarbij iedere gebruiker een score kreeg toegewezen. Een score die deels bepaalde welke leden aan je werden voorgesteld. Het beoordelingssysteem hielp Tinder om alle gebruikers te analyseren en zo betere matches mogelijk te maken.

Hoe de Elo-score werkte

Iedere keer dat je naar links of rechts veegde, stemde je wel of niet op een andere gebruiker. De keuze die jij maakte had invloed op de score van de ander. Andersom ‘stemden’ anderen op jouw profiel, met een swipe naar links of naar recht, wat weer effect had op je eigen score. De score die Tinder intern bijhield zei dus weinig over hoe aantrekkelijk je was. Het gaf alleen aan hoe populair je was. Het was geen simpele Hot or Not-variant waarin je uiterlijk centraal staat. Er waren veel meer factoren die impact hadden op je Elo-score.

Omdat de werkelijke berekening van je Elo-score niet bekend was, bleef het gissen wat meespeelde voor de berekening. Door de ervaringen met de app en educated guesses werd verwacht dat deze factoren een rol speelden:

  • Het percentage gebruikers die jouw profiel liken en afwijzen
  • De Elo-score van degenen die jouw profiel beoordelen
  • Het percentage matches
  • Totale aantal swipes en matches

Voor Tinder was het niet meer dan een systeem dat hielp om betere potentiële matches voor te stellen. Als je bijvoorbeeld een hoge score had, werden vaker profielen voorgesteld die ook een hoge score hadden. Andersom kregen profielen met lage scores vaker ‘minder populaire’ profielen te zien die zelf ook een lagere score hadden. Zo werd de interne Elo-score benut om jou niet voor te stellen aan mensen die out of your league waren.

Jammer genoeg was het niet mogelijk om je eigen Elo-score te bekijken. Alleen de medewerkers van Tinder hadden inzicht in de geheime scores van alle Tinder-gebruikers. Als gebruiker kon je alleen een inschatting maken van je persoonlijke Elo-score op basis van de profielen die aan je werden voorgesteld.

Tegenwoordig is de Elo-score niet meer leidend voor het matchen op Tinder. De datingapp zelf zegt dat de Elo-score oud nieuws is. “Het is een verouderde maatstaf en onze geavanceerde technologie vertrouwt er niet langer op”, zegt Tinder. De app maakt nu gebruik van een dynamisch systeem dat continu bepaalt hoe je met anderen omgaat op Tinder via de Likes en Nopes die je geeft en wat er op de profielen van gebruikers staat.

In officiële woorden zegt Tinder niet dat de interne Elo-score niet meer bestaat. Maar het is in ieder geval niet meer het enige dat telt voor het rangschikken en sorteren van profielen.

Populair worden in het algoritme

Vraag je jezelf nu af hoe je het Tinder-algoritme kunt ‘hacken’ waardoor je populairder en gewilder wordt? Het antwoord is dat er geen snelle hacks zijn, maar wel een aantal logaritmische logische stappen die je structureel kunt volgen.

1. Gebruik de app

De belangrijkste factor van het algoritme die kan helpen je populariteit op Tinder te verbeteren? Dat is heel simpel: blijf de app gebruiken. Volgens Tinder zelf is dit het allerbelangrijkst, want de app geeft prioriteit aan potentiële matches die actief zijn en tegelijkertijd de app gebruiken. Inactieve profielen worden minder vaak getoond door Tinder, simpelweg omdat ze niemands tijd willen verspillen.

Tegelijkertijd is het gebruik van de app vereist om goede voorspellingen te doen over je voorkeuren zodat het algoritme betere potentiële matches kan kiezen. Nogmaals, hoe meer het algoritme je keuzes leert kennen, hoe beter de voorstellen.

“Door de app regelmatig te gebruiken, kunnen gebruikers meer op de voorgrond treden, meer profielen bekijken en meer matches maken. Dit is het belangrijkste onderdeel van ons algoritme — en het is volledig onder controle van onze leden.” – Tinder

2. Begin voorbereid

Als je je aanmeldt op Tinder, wordt dat beloond met extra populariteit. Nieuwe profielen worden gedurende een korte periode vaker dan gemiddeld getoond aan andere gebruikers. Gedurende deze periode wordt de Elo-score van je profiel berekend en krijgt het algoritme meer informatie om mee te werken. Naarmate je de app vaker gebruikt, krijgt het algoritme beter door hoe gewild jij bent en wat je eigen voorkeuren zijn, waarna je profiel een meer stabiele plek in de resultaten krijgt.

Het is misschien verleidelijk om meteen te beginnen zodra je je profiel hebt aangemaakt, maar dan begrijp je nu ook welk effect dit kan hebben. Met twee onduidelijke foto’s en een profieltekst die later volgt, lijkt het voor het algoritme duidelijk dat jij niet gewild bent door anderen. Terwijl iedereen zich in het echte leven omdraait als jij voorbijloopt, kan je datingprofiel zo’n lage kwaliteit hebben dat het algoritme alleen maar minder aantrekkelijke profielen aan je voorstelt.

Om betere en aantrekkelijkere voorstellen te krijgen is het dan ook verstandig om goed voorbereid met Tinder te beginnen. Begin niet meteen met swipen, maar besteed eerst de nodige tijd aan het schrijven van een bio en het voltooien van je profiel, inclusief de beste foto’s die je hebt.

3. Swipe selectief

Van Tinder is bekend dat je profiel gaandeweg minder goed presteert als je bijna elk profiel naar rechts veegt. Tinder wil dat niet. En eerlijk gezegd, dat moet jij zelf ook niet willen. Als je betere voorstellen wilt krijgen, dan verhoog je je eisen en pas je je wensen aan. Swipe kieskeurig. Laat het algoritme weten dat je alleen wilt matchen met degenen die jij aantrekkelijk vindt.

4. Update je profiel

Uit ervaringen van gebruikers blijkt dat actieve profielen die worden geüpdatet het beter doen dan profielen die nooit worden gewijzigd. Als je profiel minder populair wordt, probeer het dan te verbeteren door nieuwe en betere foto’s op je profiel te zetten. Update je bio, voeg nieuwe informatie toe en laat zien dat je er werk van maakt. Dat wordt beloond door het algoritme.

5. Schakel de Smart Photos-functie in

Op een app als Tinder is je profielfoto doorslaggevend. Het is de eerste indruk die mensen van je krijgen. Die indruk is snel, vrij nauwkeurig en het blijft lang plakken. Volgens recent onderzoek zijn mannen gemiddeld slechts 6,7 seconden bezig met de beoordeling van een datingprofiel, terwijl vrouwen er gemiddeld 11,1 seconden aan besteden. Het belang van foto’s wordt daarmee benadrukt, want in enkele seconden tijd baseer je de eerste indruk vooral op de foto’s.

Om je profiel populairder te maken, helpt het als je Smart Photos-functie inschakelt. Dit is een handige tool waarmee Tinder jouw foto’s test en de best presterende foto’s vooraan plaatst. Op basis van hoe anderen reageren op je foto’s, kiest het algoritme de beste profielfoto uit. Smart Photos is gratis en door iedereen te gebruiken.

6. Maak een nieuw profiel aan

Heb je de eerste poging op Tinder volledig verknalt? Komen de voorstellen niet overeen met je voorkeuren omdat je (of je vrienden) niet serieus hebt geswipet? Als je wilt dat je profiel beter zichtbaar wordt, dan is daar een simpele oplossing voor: verwijder je Tinder-profiel en maak een nieuwe aan. Gebruik het liefst een ander telefoonnummer of sociale media-account voor je nieuwe Tinder profiel zodat er geen connectie is met je oude profiel. Met een nieuwe Tinder-account begin je weer opnieuw, en deze keer kun je wél alles goed doen om je Tinder-score je maximaliseren.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie