Spark Networks: het datingbedrijf achter vele succesvolle merken

Michael Slender
Door Michael Slender
5 minuten leestijd

Elitedating komt je bekend voor, Zoosk klinkt je bekend in de oren en van eDarling heb je misschien wel eens gehoord? Wat je waarschijnlijk niet weet is dat al deze datingsites van dezelfde eigenaar zijn; Spark Networks. En als je meerdere datingsites hebt geprobeerd, dan is de kans groot dat je op een van deze websites actief bent geweest.

De historie van dit datingbedrijf

Het begon voor Spark Networks met JDate, een niche datingsite voor de Joodse gemeenschap. Toen het internet nog in de kinderschoenen stond, we gaan dan terug naar 1997, zagen de twee oprichters van de datingsite dat er geen match was tussen vraag en aanbod op de Joodse datingmarkt. Het resultaat was de oprichting van JDate. En dat ze goed zaten werd al snel duidelijk. Dankzij mond-op-mond reclame nam het ledenaantal snel toe en werd JDate razendsnel de go-to bestemming voor Joodse singles.1

Maar het matchen van Joodse singles was niet genoeg. Er zijn immers meer religieuze gemeenschappen en ook voor deze groepen werden datingsites opgericht, met hetzelfde doel als JDate. Dit resulteerde in de oprichting van Christian Mingle, het platform dat synoniem staat aan christelijke dating in de Verenigde Staten, maar ook werden in de jaren erop de datingsites LDS Singles en Adventist Singles gelanceerd. In 2015 neemt JDate bovendien de grootste concurrent over, JSwipe, een app dat vooral door millennial Joodse singles wordt gebruikt.2

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Het verhaal van Affinitas GmbH

Terwijl Spark Networks aan de ene zijde van de Atlantische Oceaan succesvol is met de religieuze datingmerken begint Affinitas GmbH grip te krijgen op de Europese singles. De Duitse start-up lanceert het eerste merk in 2009, genaamd eDarling, en breidt vervolgens snel uit naar andere Europese landen. Het ging zelfs zo snel dat het niet lang duurde voor een grote partij interesse toonde. Dit was het Britse eHarmony, dat in 2010 in het bedrijf investeert.

Drie jaar lang gaat Affinitas GmbH door met de uitbreiding om in 2013 het belang van eHarmony terug te kopen. Het terugkopen van het aandeel opende de deur naar nieuwe markten, omdat het nu wel de lucratieve Engels-sprekende markten kon bedienen, die voorheen door de deal met eHarmony niet toegankelijk waren.

Dit werd gedaan met EliteSingles, een platform voor hoogopgeleide singles en professionals. De inmiddels wereldwijde bekende datingsite werd in 2013 in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië gelanceerd. En twee jaar later is het dan eindelijk zover; EliteSingles zet eind 2015 voet aan Amerikaanse bodem.

Hoewel eDarling jarenlang succes heeft gehad op de Europese markten, en nu nog steeds een marktaandeel heeft met bijvoorbeeld Elitedating in Nederland, wordt vooral EliteSingles als het vlaggenschip gezien.

spark netwerk

De fusie tussen twee grootmachten

Mei 2017 gaat voor zowel Spark Networks als Affinitas GmbH de boeken in als de belangrijkste dag uit de historie. De fusie tussen de twee datinggrootmachten werd aangekondigd. En zoals meestal het geval is met fusies, worden de sterktes van twee bedrijven samengebracht in één nog sterker bedrijf. De twee datingnetwerken gingen verder onder de gezamenlijke naam Spark Networks SE, nu een beursgenoteerde onderneming op de New York Stock Exchange met het tickersymbool LOV.3

Zoosk is nu Spark Networks

Er lijkt geen limiet te zitten aan het portfolio datingsites van Spark Networks. In maart 2019 wordt namelijk de overname van datingsite Zoosk aangekondigd. Voor een bedrag van 255 miljoen dollar krijgt Spark Networks een stuk van de Amerikaanse datingmarkt in handen, een belangrijke markt voor het bedrijf. Inclusief de leden van Zoosk verdubbelt Spark Networks in omvang met meer dan één miljoen betalende leden.

Het verleden en de toekomst

Waar het ooit met JDate begon in Beverly Hills, Verenigde Staten heeft Spark Networks nu twee kantoren verspreid over de wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in Berlijn, Duitsland met een ondersteunend kantoor in Lehi, Verenigde Staten. Met een sterke portfolio niche datingmerken in de belangrijke regio’s ter wereld is Spark Networks een van de grootste concurrenten van marktleider Match Group, onder meer eigenaar van Tinder. Maar ondanks deze geduchte concurrentie blijft het bedrijf groeien, om ooit misschien de eerste plek over te nemen. En dat is ook de missie; ’s werelds toonaangevende online datingbedrijf te worden.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie