Slachtoffers datingfraude raken steeds meer geld kwijt: gemiddeld 17.000 euro per persoon

Michael Slender
Door Michael Slender
3 minuten leestijd

Datingfraude blijft elk jaar toenemen. Niet alleen groeit het aantal slachtoffers, maar ook raken de slachtoffers steeds meer geld kwijt. En dan hebben we het niet over enkele honderden euro’s. Uit de meldingen die dit jaar bij de Fraudehelpdesk binnen zijn gekomen, blijkt dat slachtoffers van datingfraude gemiddeld 17.000 euro per persoon verliezen.

Dit bedrag is twee keer zo hoog als vorig jaar. Daarom is vandaag een campagne van start gegaan om 40-plussers een herinnering te geven dat datingfraude op de loer ligt.

De werkwijze van een datingfraudeur

Stel je voor dat je al vele jaren alleen bent. Daten is misschien niet eens iets waar je aan denkt of mee bezig bent. Maar dan word je plotseling benaderd door een interessant persoon. Het klikt en voor je het weet ben je verkocht. Er is alleen een probleem: de afstand. Hoe graag deze persoon ook met je wil afspreken, het kan niet meteen.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

En als het dan eindelijk zover is dat een ontmoeting is gepland, volgt een nieuw probleem: vroeg of laat heeft deze ‘ideale partner’ geld nodig. Het is een bekend scenario uit de interacties met een scammer, oftewel de datingfraudeur. Jaarlijks ontvangt de Fraudehelpdesk honderden meldingen van mensen die op deze manier zijn opgelicht.

Bij deze vorm van fraude neemt een oplichter de identiteit van iemand anders aan om nietsvermoedende alleenstaanden over te halen om geld over te maken. Geld dat je als slachtoffer nooit meer terugziet. Als slachtoffer raak je bovendien nog meer kwijt dan alleen geld. Wat misschien nog wel waardevoller is, gaat ook verloren: het vertrouwen in de medemens. Slachtoffers verliezen niet alleen veel geld door datingfraude, ze verliezen ook een partner waarin ze geloofden. En in de eigen omgeving stuiten ze vaak op onbegrip.

Verliefd op de persoon? Of op het profiel?

Datingfraudeurs weten hoe ze hun charmes in de strijd moeten gooien. Ze gebruiken allerlei manipulatieve tactieken om de slachtoffers om hun vingers te winden. Van love bombing tot het isoleren van familie en vrienden: het zijn meesters in misleiding. In het campagnefilmpje vertellen twee slachtoffers, Henk en Sylvia, hoe geraffineerd de fraudeurs te werk gingen. Ze werden elk voor tienduizenden euro’s opgelicht en liepen forse emotionele schade op. Maar het hield ze niet tegen om anderen te waarschuwen voor deze vorm van fraude.

De campagne is het resultaat van een samenwerking van verschillende instanties. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) werkt samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk. Samen met datingpartijen zoals Match Group, eigenaar van Tinder, doen ze er alles aan om potentiële slachtoffers te waarschuwen: voorkom dat je slachtoffer wordt van datingfraude.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie