Tinder-eigenaar ziet toekomst in dating ‘metaverse’ genaamd Single Town

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Voor Tinder-eigenaar Match Group is het een spannende tijd. Terwijl de gevolgen van het coronavirus al voor de nodige uitdagingen en obstakels zorgen, is Tinder ook nog eens met een radicale transformatie bezig. Swipen blijft mogelijk in de vlaggenschip-app van het bedrijf, maar daaromheen verandert bijna alles.

De eerste stukjes van die transformatie zijn al in beeld, wat begonnen is met de lancering van het nieuwe Explore-gedeelte en de tests met Tinder Coins. Maar te midden van al deze vernieuwingen ziet Match Group ook toekomst in een nieuwe datingervaring, dat gebruikt maakt van verschillende ‘metaverse’ ervaringen.

De dating ‘metaverse’

Mark Zuckerberg’s visioenen van een nieuwe digitale wereld zijn voor hem de reden geweest om de toekomst van Facebook in de metaverse te plaatsen. De metaverse, voorheen een nog vrij onbekende term, is een virtual reality-ruimte waarin je met anderen kunt communiceren. Maar Zuckerberg is niet de enige die een toekomst ziet in de metaverse. Dat doen ze bij Match Group ook, een bedrijf dat altijd zoekt naar nieuwe manieren om elkaar digitaal te ontmoeten en in contact te komen. Eén van de nieuwe manieren is een dating metaverse, zo zegt Match Group, een geheel nieuwe datingapp-ervaring waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende metaverse-ervaringen.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

In een brief aan aandeelhouders legt Match Group uit hoe Hyperconnect, één van de onderdelen van het bedrijf, een nieuwe productinnovatie heeft ontwikkeld in het lab. Het heet Single Town, een live virtuele wereld waarin singles – vertegenwoordigd door hun avatars – zich kunnen verplaatsen en met anderen kunnen communiceren via audio op verschillende virtuele locaties. Gebruikers kunnen in deze virtuele wereld wederzijdse interesse in elkaar tonen. En als ze dat doen, dan kunnen ze privé met elkaar spreken.

Hoewel het nieuwe product nog in de kinderschoenen staat, wordt het al wel getest in Hyperconnect’s thuisland Zuid-Korea. Volgens Match Group kan het een op zichzelf staande app worden, maar het kan ook inspiratie geven voor nieuwe ervaringen in de bestaande apps van Match Group, zoals Hinge en Tinder. Match Group zegt dat Single Town een voorproefje geeft van hoe een dating metaverse eruit kan zien. En niet onbelangrijk: hoe de ‘volgende fase van daten’ zal kunnen zijn.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie