Match Group, het moederbedrijf van Tinder, heeft een meerderheidsaandeel weten te krijgen in Hinge. De laatste jaren is de eigenaar van Tinder uitgegroeid tot een aanzienlijk partij in de datingmarkt door vele kleine dating apps op te kopen. Dat doet het bedrijf opnieuw door een meerderheidsbelang te kopen in de anti-swipe app Hinge, zo meldt Bloomberg.
Meerderheidsbelang
Mandy Ginsberg, CEO van Match Group, zegt dat Hinge een gat opvult in de portfolio van het bedrijf. Volgens de CEO speelt Hinge een rol in het behouden van de ex-Tinder gebruikers die eruit zijn gegroeid en wat anders willen. Match investeerde in september 2017 voor het eerst in Hinge en al snel werd er gesproken over een mogelijke overname. De eigenaar van Tinder heeft nu een controlerend belang in Hinge van 51 procent maar heeft nog de optie om de resterende aandelen in het volgende jaar te kopen.
Hinge werkwijze
Hinge is een zeven jaar oude dating app dat in zijn oorspronkelijke vorm op de manier werkt zoals Tinder nu werkt. Bij Tinder vegen de gebruikers naar links of rechts op foto’s om interesse te tonen. Als twee gebruikers elkaar leuk vinden dan is er een match. Hinge gebruikte tot 2016 dezelfde werkwijze met het enige verschil dat alleen contact mogelijk was met mensen met wie ze minstens één gemeenschappelijke verbinding hadden. Deze koppeling met het echte leven gebeurde aan de hand van de aanmelding via Facebook.
“Goodbye swiping! On Hinge, every like is unique,”
Anti-swipe strategie
Eind 2016 werd de Hinge app opnieuw ontworpen met een andere werkwijze als gevolg. De swipe-interface werd vervangen door meer gedetailleerde profielen en andere functies die gericht zijn op de doelgroep die een relatie zoekt en geen hook-up. Het gebruikt de Tinder-vermoeidheid nu als primair verkoopargument. Na de wijzigingen verviervoudigde de gebruikersaantallen van Hinge en begon elke gebruiker vaker op date te gaan, volgens CEO Justin McLeod. Afgelopen week werd bovendien bekend dat Hinge nu ook de verplichte Facebook koppeling niet meer verplicht stelt voor haar gebruikers.
De anti-swipe strategie van Hinge werkt. Hinge is staat op de vijfde plek qua inkomsten in de dating categorie van de Apple App Store. Tinder voert al jarenlang de top van de lijst aan met de meeste inkomsten. Een andere grote dating app voegt zich bij Hinge. Dating en sociaal netwerk Badoo heeft laten weten te gaan stoppen met de swipe-functie en deze te vervangen door Live Video.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.