Tinder verdient veel geld aan swipende singles. In een brief aan aandeelhouders maakte Match Group eerder deze maand bekend dat Tinder in 2020 bijna 1,4 miljard dollar aan inkomsten genereerde. Om dat bedrag bijeen te harken, verkoopt Tinder in-app-abonnementen die gebruikers bepaalde voordelen bieden – waaronder onbeperkt swipen, Super Likes, Paspoort en meer. Maar blijkbaar is het nog lang niet genoeg, want Tinder wil de iconische merknaam inzetten voor een eigen accessoirelijn, zo suggereert een recente patentaanvraag.
‘Tinder Made’
Een tweetal merkregistraties laten zien dat Tinder ideeën heeft voor een eigen productlijn. Match Group, de eigenaar van Tinder, heeft op 20 januari 2021 een merknaam vastgelegd bij de United States Patent and Trademark Office (USPTO) om de term ‘Tinder Made’ te beschermen. Vertaald naar het Nederlands betekent het ‘gemaakt door Tinder’. De producten waarvoor het merk bedoeld is? Dat zijn accessoires.
009: Protective covers and cases for cell phones; stands for handheld digital electronic devices, namely, cell phones and tablets; lights for use with mobile phone cameras…
025: Clothing, footwear and headwear for women, men, boys and girls, namely, jump suits, overalls, shirts, sport knit shirts, T-shirts, chemise, tank tops…
Verschillende soorten Tinder-accessoires
De recente trademark-aanvragen voor de term ‘Tinder Made’ zijn gedaan in verschillende klassen, waaronder de internationale Nice-klassen 009 en 025 die bedoeld zijn voor telefoonaccessoires en kleding. In de tweede aanvraag – ook voor de ‘Tinder Made’-registratie – zijn nog meer klassen toegevoegd en worden ook specifieke producten genoemd, waaronder rugzakken, handtassen, telefoonbedels, koffiekopjes, fleece dekens en bordspellen.
Het mag duidelijk zijn dat dit heel wat anders is dan de merkbescherming van een nieuwe functie, zoals Tinder Places of Tinder Passions. De aanvragen zijn bovendien opvallend omdat Match Group vrijwel alleen maar merknamen vastlegt van features of namen van apps. En als ze dat doen, dan gaat het vaak om een feature die vlak voor de aanvraag is gelanceerd. De ‘Tinder Made’-registraties doen dus vermoeden dat Tinder plannen heeft om het merk uit te breiden. Tinder zelf heeft nog nooit iets bekendgemaakt over de plannen of mogelijke introductie van ‘Tinder Made’-merchandise en accessoires.
Nu Tinder door de datingapplicatie een groot merk is geworden, zoekt het mogelijk naar nieuwe manieren om te infiltreren in het dagelijkse leven van nog meer mensen – ook degenen die niet single zijn. Het lijkt misschien geen logische stap om uit te breiden naar de accessoires-categorie, maar als ze daarmee nog beter hun doelgroep kunnen bereiken en behouden… waarom ook niet?