Tinder-eigenaar Match Group verwijdert 44 nepprofielen per minuut

Michael Schouten
Door Michael Schouten
4 minuten leestijd

Als onderdeel van Internet Safety Month heeft Tinder-eigenaar voor het eerst gemeld hoeveel nepprofielen worden verwijderd. Elke minuut worden er gemiddeld 44 nepprofielen verwijderd binnen het Match Group-portfolio, waaronder op datingapps als Tinder, Meetic, Hinge en Ourtime. De verdachte profielen worden tijdens de registratie geblokkeerd of nog voordat jij – als gebruiker – ze ziet. Dat meldt Match Group in een persbericht.

Met het delen van de cijfers wil de Tinder-eigenaar de aandacht vestigen op datingveiligheid en wat zij doen om die veiligheid te vergroten. Zo nemen ze op elk van de datingplatforms maatregelen om spam te verminderen. Volgens Match Group investeren ze voortdurend in geavanceerde technologieën op het gebied van machine learning, waarmee ze proactief spam detecteren, voorkomen en verwijderen binnen hun wereldwijde portfolio.

Tinder als voorbeeld

Bij het bestrijden van fraude heeft Tinder een voortrekkersrol op zich genomen door verschillende veiligheidsfuncties te introduceren. Denk bijvoorbeeld aan Fotoverificatie met een selfievideo, achtergrondcontroles via Garbo (alleen in V.S.) en in-app videobellen, functies die later ook zijn toegevoegd aan andere apps van Match Group. Deze functies bieden een extra veiligheidslaag om te voorkomen dat je afspreekt met een catfish, wat je vertrouwen in online daten zou moeten verbeteren. Tinder geldt hierbij als voorbeeld voor andere datingapps, aldus Match Group. In de periode van januari tot maart van dit jaar zijn er bijna 5 miljoen bots en nepprofielen verwijderd.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Tinder heeft de afgelopen jaren gezien dat spammers hun tactieken hebben verbeterd. Ze vertonen bijvoorbeeld hetzelfde gedrag van gebruikers, zoals het plaatsen van sociale mediagegevens in hun bio om verkeer naar andere platforms te leiden. Als dat lukt, kunnen ze vaak rechtstreeks geld verdienen of nog een andere link delen die doorverwijst naar een derde site voor winst.

Om een leuke en veilige omgeving te creëren tijdens het ontmoeten van nieuwe mensen, heeft Tinder onlangs de Community Guidelines veranderd. Daarin wordt goed gedrag benadrukt dat leidt tot de best mogelijke ervaring voor iedereen op de app. Als onderdeel van deze wijzigingen heeft Tinder ook een regel ingevoerd: sociale mediagegevens in openbare bio’s worden verwijderd. Volgens Tinder dienen deze vooral om volgers te werven, dingen te verkopen, geld in te zamelen of campagne te voeren. En dat verbetert de ervaring op Tinder niet.

Internet Safety Month

Internet Safety Month is een jaarlijks terugkerend evenement dat plaatsvindt in juni. Het is erop gericht om het bewustzijn te verbeteren en het vergroten van de online veiligheid. Match Group grijpt de gelegenheid dus aan om de nadruk te leggen op het belang van het beschermen van persoonlijke informatie, het voorkomen van online bedreigingen en het bevorderen van een veilige online omgeving.

Gedurende deze maand worden er verschillende activiteiten georganiseerd, zoals bewustwordingscampagnes, educatieve evenementen en initiatieven om veilig online gedrag te bevorderen. Het doel is om mensen van alle leeftijden bewust te maken van de mogelijke gevaren en risico’s van het internet, en je te voorzien van de nodige informatie en tools om jezelf te beschermen.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie