Wat het laatste jaar van Tinder vertelt over de toekomst van daten

Michael Slender
Door Michael Slender
8 minuten leestijd

Het afgelopen jaar was een moeilijke tijd om vrijgezel te zijn. Hoewel je meer tijd dan ooit had om na te denken over de toekomst, bleek diezelfde toekomst onzeker en onbetrouwbaar. Langer dan een week vooruit plannen bleek zinloos en omdat het sociale leven tot een stilstand kwam, groeide de behoefte naar connectie. Van huidhonger tot eenzaamheid: het was een lastige tijd voor alle singles.

Singles waren eenzaam

Tijdens de pandemie kwam Tinder naar voren als een plek waar singles zich verzamelden. Datingapps braken vele records terwijl singles op zoek gingen naar de broodnodige menselijke interactie. Volgens Tinder zaten 60% van de leden op de app omdat ze zich eenzaam voelden en contact wilden maken met andere mensen.

Vooral de jongere singles op Tinder, Gen Z, brachten meer tijd door met chatten op Tinder. Gen Z bestaat uit de groep van 18 t/m 25-jarigen en vertegenwoordigt meer dan de helft van totale aantal Tinder-leden. In februari 2021 verstuurden zij 19% meer berichten per dag in vergelijking met februari vorig jaar. En de gesprekken duurden 32% langer tijdens de pandemie, volgens interne cijfers van Tinder.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Nieuwe bio’s

Het waren bovendien niet alleen de gesprekken waar de Tinder-gebruikers zich vaker en meer mee vermaakten. Ze werkten hun profieltekst ook vaker bij om gesprekken te stimuleren, waarbij Gen Z hun biografie bijna 3x zo vaak bijwerkte als vóór de pandemie en 2x zo vaak als millennials. De bio’s die tijdens de pandemie werden aangepast, gingen daarnaast meer over actuele onderwerpen, zoals de verkiezingen, of populaire content, zoals Bridgerton.

Videogesprekken

Tinder-gebruikers gingen ook massaal over op videogesprekken, een relatief nieuwe functie in de Tinder-app. Bijna de helft van de Tinder-gebruikers had een videogesprek met een match tijdens de pandemie, en 40% van hen is van plan om video te blijven gebruiken om mensen te leren kennen – zelfs als de pandemie voorbij is.

Tinder zegt dat 2020 het drukste jaar in de geschiedenis van Tinder is. De betrokkenheid en activiteit van Tinder groeide het hele jaar door met 11% meer swipes en 42% meer matches per Tinder-gebruiker. De verschillende fases van de pandemie waren ook terug te zien in de gesprekken op Tinder, zoals deze grafiek laat zien:

singles praten tinder app

Drukste dagen van het jaar

Op 29 maart 2020, toen de eerste lockdowns werden ingevoerd, brak de Swipe-activiteit van Tinder door een record van 3 miljard swipes op één dag. Het was de eerste keer dat dit gebeurde, en die mijlpaal werd vervolgens nog 130 keer gebroken in het afgelopen jaar. Dit waren voor Tinder de drukste Swipe-dagen van het afgelopen jaar:

25 zinnen die het verschil maken

Heb je trouwens deze kant-en-klare berichtjes voor op WhatsApp of Tinder al gezien? Het zijn de beste zinnen om iemand stapelgek op je te maken.

  • 25-10-2020: pre-Halloween
  • 13-8-2020: terug naar school
  • 5-4-2020: lockdown
  • 3-1-2021: dating sunday
  • 14-2-2021: Valentijnsdag

De toekomst van daten

Hoewel nog lang niet duidelijk is welke impact de pandemie zal hebben op de lange termijn, verwacht Tinder dat sommige veranderingen in het gedrag van singles blijvend zullen zijn. Deze verschuivingen onthullen de toekomst van daten, zo denkt Tinder. Dit is hoe Tinder de (nabije) toekomst van daten voor zich ziet.

1. Singles zullen eerlijker en authentieker zijn

De pandemie heeft veel mensen geholpen om dingen in een perspectief te zien. Het zorgde ervoor dat Tinder-gebruikers zich eerlijker en kwetsbaarder opstelden over wie ze zijn, hoe ze eruit zien, en wat ze doormaken.

2. Grenzen zullen duidelijker worden

De pandemie bracht meer discussies naar voren over persoonlijke grenzen. Tinderleden gebruikten hun bio’s om hun verwachtingen duidelijk te maken: het woord ‘grenzen’ wordt meer dan ooit gebruikt (19% meer) en vermelding van de term ’toestemming’ nam met 11% toe.

3. Meer singles willen “zien hoe het loopt”

In een onzekere wereld hadden singles minder verwachtingen van de toekomst van hun relaties. Het aantal vermeldingen van ‘zien hoe het loopt’ en ‘open voor’ bereikte een record op Tinder in de bio’s.

4. Digitale dates blijven

In plaats van te ontmoeten, keek Gen Z naar andere opties zoals videodaten en virtuele dates. Tijdens de pandemie had de helft van Gen Z op Tinder een videogesprek met een match, en een derde deed virtueel een gedeelde activiteit en match. Volgens een recente Tinder-enquête zien degenen die het hebben geprobeerd het als een makkelijke manier om een beeld van iemand te krijgen. En 40 procent van Gen Z zegt door te gaan met digitale dates, zelfs als de gebruikelijke datelocaties weer openen.

5. Meer activiteiten als eerste date

In het afgelopen jaar hebben mensen elkaar veel digitaal ‘leren kennen’ voordat ze afspraken voor een persoonlijke ontmoeting. En als het dan echt gebeurde, dan kozen de singles voor meer creatieve, persoonlijke en casual eerste date-activiteiten dan in het verleden. Tinder zag bijvoorbeeld een toename van vermeldingen van ‘rolschaatsen’ in bio’s. Volgens Tinder zullen interessante, unieke eerste date-activiteiten vaker de voorkeur krijgen.

6. Meer aandacht voor fysiek contact

Kleine aanrakingen gaan een groot verschil maken, aldus Tinder. Lichamelijke affectie is nu, na een jaar van onthouding, nog belangrijker. Want Tinder zag dat de gebruikers dit vaker in hun bio’s hadden vermeld. Van dingen als een hand vasthouden en knuffelen tot iemand zoeken om hun haar aan te raken.

7. Singles blijven daten met iemand in de buurt

Terwijl sommige singles zich verplaatsen naar nieuwe steden, verhuisden anderen terug naar hun familie. En kort nadat mensen verhuisden, kwamen ze naar Tinder om nieuwe mensen in hun nieuwe stad te ontmoeten. Het aantal vermeldingen van ‘verhuizen’ kwam in 2020 28% vaker voor dan voor de pandemie. Tinder verwacht dus geen toename van het aantal lange-afstandsrelaties. Integendeel, Tinder denkt dat Gen Z zich zal verbinden met mensen die om de hoek wonen, ongeacht waar ze wonen.

8. Een ‘zomer van liefde’ zou kunnen komen

Gen Z’s verlangen naar sociale interactie kan zorgen voor een drukke datezomer. Na een lange tijd van sociale onthouding lijkt het erop dat singles er weer vaker klaar voor zijn om te gaan daten. “Op date gaan” bereikte bijvoorbeeld een recordniveau in februari 2021. En aangezien steeds meer mensen gevaccineerd worden, zal ook het aantal singles toenemen dat bereid is weer te gaan daten.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie