FaceMash: wat was het en hoe werkte het?

Michael Slender
Door Michael Slender
6 minuten leestijd

Wie het dataschandaal van Facebook gevolgd heeft is erachter gekomen dat de CEO van het social media netwerk, Mark Zuckerberg, ooit begon met een andere website. Deze website heette geen Facebook maar FaceMash. De voorloper van Facebook kwam ter sprake tijdens de getuigenis voor het congres van de Verenigde Staten, de wetgevende instantie in het land. De ondervraging ging over het schandaal van de data-inbreuk, waarbij ongeveer 87 miljoen gegevens van Facebook-gebruikers werden misbruikt voor politieke doeleinden door het adviesbureau Cambridge Analytica1.

Tijdens deze getuigenis werd ook een minder bekende website bij naam genoemd door de CEO van Facebook met de naam FaceMash. Terwijl vrijwel alles in de media bekend is over wie Mark Zuckerberg is en er zelfs films zijn uitgebracht met zijn “levensverhaal” is er nog maar weinig bekend over de voorloper van Facebook Dating. Dit is een blik op FaceMash.

Wat was FaceMash?

FaceMash is een website ontwikkeld door Mark Zuckerberg en drie van zijn klasgenoten; Chris Hughes, Andrew McCollum en Dustin Moskovitz. De site werd 15 jaar geleden gelanceerd op 28 oktober 2003, in een tijd waarin Facebook nog niet bestond. Zuckerberg was in deze periode student aan universiteit van Harvard. Samen met de drie universiteitsvrienden ontwikkelde Zuckerberg een “Hot or Not” website voor de studenten van de universiteit. Het idee was niet uniek. Het internet kende in deze periode al een aantal websites met een vergelijkbaar concept. Zo hadden we in Nederland een soortgelijke website met dezelfde naam, welke twee jaar daarvoor opgericht was1

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Hoe werkte FaceMash?

De FaceMash website werkt precies zoals je verwacht van een Hot Or Not type website. Op de website konden bezoekers de foto’s van Harvard studenten naast elkaar vergelijken en bepalen welke zij het aantrekkelijkst vonden. Elke keer werden twee foto’s naast elkaar getoond waarna de gebruiker kon bepalen wie van de twee het aantrekkelijkst was.

Het probleem

De foto’s die voor de FaceMash website gebruikt werden waren niet legaal verzameld. Om de foto’s voor de website te verkrijgen heeft Zuckerberg naar verluidt het beveiligingssysteem van de universiteit gehackt. Bij deze hack zou de huidige Facebook CEO de foto’s op identiteitsbewijzen van andere studenten van de universiteit gekopieerd hebben. Deze werden door de toenmalige studenten gebruikt om toegang te krijgen tot de slaapgedeeltes. Dat dit een interessant concept was bleek al snel na de livegang van de website. Studenten van de universiteit gebruikten de website massaal in de dag erna. In slechts vier uur tijd genereerde FaceMash 22.000 fotoweergaven2.

Een kort leven

Het duurde niet lang voor medewerkers van de universiteit op de hoogte werden gesteld van de FaceMash website. Na de ontdekking door de universiteit werd FaceMash binnen enkele dagen na de lancering gesloten. Het ongeautoriseerde gebruik van de studentenfoto’s leverde een aanklacht tegen Zuckerberg op die vervolgens beschuldigd werd van het overtreden van auteursrechtwetten, het overtreden van de beveiliging van de campus en het schenden van de privacy van zijn medestudenten.

Terwijl Zuckerberg makkelijk van de universiteit gestuurd zou kunnen worden door deze actie werden uiteindelijk de aanklachten tegen hem ingetrokken en mocht hij zijn opleiding aan de school voortzetten. Volgens Zuckerberg was FaceMash oorspronkelijk “voor de grap” gemaakt en niet om een serieuze datingsite voor de universiteit op te zetten.

Van FaceMash naar Facebook

Iedereen die The Social Network heeft gezien, is bekend met het verhaal en heeft de indruk dat FaceMash een cruciale rol speelde in de oprichting van Facebook. Zuckerberg is het daar niet mee eens, zo vertelde de CEO tijdens de toespraak3. Tijdens de ondervraging door het Amerikaanse Congres gaf Zuckerberg aan dat FaceMash niets met Facebook te maken heeft maar daar zijn de meningen over verdeeld. Niet alleen de naam lijkt veel op elkaar maar ook werd Facebook niet lang na FaceMash opgericht.

Een jaar na de introductie van FaceMash, in februari 2004 om precies te zijn, introduceerde Zuckerberg Facebook. Oorspronkelijk bekend als “The Facebook” had Zuckerberg een betere versie van FaceMash ontwikkeld om universiteitsstudenten met elkaar te verbinden. Deze keer pakte Zuckerberg het anders aan door zich niet alleen te richten op de studenten van Harvard maar op alle studenten.

Facebook was net als FaceMash een schot in de roos onder studenten van universiteiten. De website ging snel van start met 4000 studenten die zich in minder dan een week aanmeldden. Het duurde niet lang voordat The Facebook gebruikt werd door studenten van alle universiteiten van de Verenigde Staten. Bijna 15 jaar later is Facebook het grootste sociale netwerk ter wereld met meer dan 2 miljard geregistreerde gebruikers. Nu het sociale netwerk aangekondigd heeft om Facebook Dating te introduceren lijkt het erop dat Zuckerberg een aloude droom in vervulling wil laten gaan en FaceMash wil laten terugkeren onder een andere naam.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie