Home Date Daten met sociale angst (of fobie): 9 tips die je kunnen helpen

Daten met sociale angst (of fobie): 9 tips die je kunnen helpen

4 minuten leestijd
0
stress

Sociale angst is lastig; niet alleen in het dagelijkse leven maar ook als je wilt daten. In Nederland wordt geschat dat 1 op 10 mensen er ooit mee te maken krijgt. Het is een angst die veel voorkomt met alle gevolgen van dien. Je bent bang dat anderen je negatief beoordelen, je hebt angst om in het openbaar te spreken of om iemand te ontmoeten. Vaak is het een combinatie dat ervoor zorgt dat je bepaalde situaties uit de weg gaat. De sociale fobie heeft het gevolg dat online daten gepaard gaat met ondraaglijke spanning en zenuwen. Hoe ga je hier het beste mee om als je toch vastberaden bent om online dating te proberen? Met deze tips gaat het je waarschijnlijk beter af.

1. Neem de tijd voor de voorbereiding

Het is niet verkeerd om jezelf bezig te houden voor een date zodat je niet steeds aan de date denkt. Het is echter wel verstandig om de tijd te nemen om je voor te bereiden. Als je op het laatste moment erachter komt dat je kleding nog in de was zit dan veroorzaakt dit alleen maar meer stress. Neem ruim de tijd om je voor te bereiden, neem een douche vooraf en leg je kleding op tijd klaar.

2. Wees eerlijk

Het is niet het einde van de wereld als je niet in het openbaar durft af te spreken. Wees eerlijk dat je op dit moment niet goed kunt omgaan met drukke situaties. Als de ander een date idee voorstelt, zoals uit eten in een restaurant, en jij wordt al zenuwachtig als je eraan denkt dan hoef je dit niet te doen. Je bent zelf degene die bepaalt wat er gaat gebeuren. Zeg dat je liever iets anders doet en kom met een goed alternatief. Je hoeft niet meteen over je angststoornis te praten, maar je kunt wel eerlijk zijn over wat je niet leuk vindt om te doen.

3. Oefening baart kunst

Je leert pas minder angst te hebben tijdens het ontmoeten van nieuwe mensen door je angsten te confronteren. Bij therapie voor sociale angst is de confrontatie met je angst een belangrijk onderdeel.  Om de sociale fobie te overwinnen zoek je de moeilijke situaties op. In het geval van dating komt het erop neer dat je eerst online contacten legt om zo een gevoel voor het daten te krijgen. Het overwinnen van je angst gebeurt niet van de ene op de andere dag. Probeer stapje voor stapje verder te gaan in het confronteren van je angsten. Begin bijvoorbeeld met iedereen op straat gedag te zeggen, vervolgens een gesprek met een caissière en met de buren die je nog niet kent.

Door de opmars van de dating apps is het makkelijker dan ooit om nieuwe mensen te leren kennen. Neem bijvoorbeeld Badoo, waar je binnen enkele minuten met een andere single aan het chatten kunt zijn. Zodra je iemand goed genoeg hebt leren kennen dan het tijd om te oefenen; plan een oefen date met iemand die je leuk vindt. Als je wil kun je vooraf oefenen met een vriend waarbij je een date nabootst met je vriend(in).

4. Plan de date snel in

Met een date in het vooruitzicht is het makkelijk om vooraf allerlei scenario’s uit te denken. Het gevolg is dat je brein overladen wordt met negatieve gedachten om uiteindelijk uitgeput te raken. Om dit te voorkomen is het verstandig om de date zo snel mogelijk in te plannen. Liever morgen dan over een week. Dit voorkomt dat je de hele week uit zit te kijken naar een situatie waarvan je weet dat je er moeilijk mee om kunt gaan.

5. Bespreek het met een vriend(in)

In je eentje kan het soms moeilijk zijn om realistisch te blijven. Misschien ben ik helemaal niet zo leuk en verdien ik hem of haar niet. Door het met een vriend of vriendin te bespreken krijg je de steun die je goed kunt gebruiken met een eerste date in de planning. Dit geeft je de bevestiging die je nodig hebt om met meer vertrouwen de eerste date te ondergaan.

6. Richt je aandacht op de ander

vrouw oogcontactWanneer je naar een date gaat terwijl je vol zenuwen zit dan is de kans groot dat je een bepaalde vorm van tunnelvisie hebt. Je let bijna niet op de ander maar alleen op jezelf. Je let overdreven veel op hoe je je gedraagt, wat je zegt, hoe ander reageert op wat je zegt en en wat je voelt. Door de spanning wordt dit alleen maar erger. Dit kun je voorkomen door je te focussen op de persoon voor je. Richt je aandacht op de ander zodat je niet zoveel met jezelf bezig bent. Bedenk vragen, stel vragen en luister aandachtig naar wat de ander te zeggen heeft. Hoe meer je je met de ander bezig houdt, hoe minder je aan jezelf denkt. Een aantal dingen waar je op kunt letten:

  • Wat zegt de persoon allemaal?
  • Wat vind je van wat de persoon zegt?
  • Hoe beweegt de mond tijdens het praten?
  • Gebruikt de persoon stopwoorden?
  • Beweegt de persoon veel met de handen?
  • Zoekt de persoon oogcontact?
  • Wat vind je van de lach van de persoon?

7. Cognitieve therapie

Het grootste deel van de angst die je opgebouwd hebt komt voort uit de verkeerde overtuigingen. Je denkt iets maar in werkelijkheid is het heel anders. Deze verkeerde overtuigingen zorgen ervoor dat je niet realistisch bent. Cognitieve therapie wordt veel gebruikt om de overtuigingen te veranderen1. Je bent er misschien van overtuigd dat niemand je raar mag vinden maar in de realiteit maakt het niet uit wat iemand van je vindt. Dat iemand je raar vindt betekent niet meteen dat je raar bent. Door cognitieve therapie leer je dat wat anderen over je zeggen of over je denken helemaal niet zo belangrijk is als je denkt.

8. Leer technieken om ontspannen

relaxWanneer je zenuwachtig bent verandert er iets in je lichaam. Je gaat sneller ademen waardoor een onbalans van zuurstof en koolstofdioxide  ontstaat. Dit heeft het gevolg dat je nog zenuwachtiger wordt en mogelijk zelfs lichamelijke symptomen ervaart. Om dit te voorkomen zijn er speciale technieken die je helpen om de adem onder controle te houden2. Zo kun je leren om je ademhaling te vertragen zodat je minder spanning ervaart in een sociale situatie.

Daten terwijl je een sociale angst hebt is een grote uitdaging. Het ontmoeten van nieuwe mensen kan enorm moeilijk zijn. De tips die je gelezen hebt kunnen je helpen om minder zenuwen te ervaren maar uiteindelijk gaat het erom dat je de sociale angst overwint. Als je denkt dat je er nog niet klaar voor bent dan is het verstandig om eerst aan jezelf te werken zonder te denken aan daten. Het overwinnen van je angst gaat voor maar als daten daarbij kan helpen dan zijn het twee vliegen in een klap; een win-win situatie voor jezelf.

Daten met sociale angst (of fobie): 9 tips die je kunnen helpen

4.4 (88%) 5 stemmen

Wil je de tips in het echt uitproberen? Uit de statistieken van deze website blijkt dat de meeste bezoekers kiezen voor Badoo. Jij ook? Bezoek Badoo.

Laad meer artikelen
Laad meer in Date

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Alcohol drinken op een date: hoeveel is teveel?

Het is zomer en de dorst neemt met de dag toe. Het warme weer nodigt uit om te gaan daten.…