Te mooi om waar te zijn? Test Aankoop waarschuwt Belgische singles voor datingsite

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Op het internet is niet alles wat het lijkt. Dat bewees de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop afgelopen weekend nog maar eens. Met de hulp van een aantal influencers brachten ze mensen bewust op het verkeerde been. Zo spoorde een van de influencers, Christophe Ramont, zijn volgers aan om zich aan te melden bij InstaMatch. Maar wat zijn volgers niet wisten is dat ze werden beetgenomen. Het was een vooropgezet plan van Test Aankoop om mensen te waarschuwen voor de gevaren van online promotie.

Datingsite ‘InstaMatch’

Afgelopen weekend waarschuwde Test Aankoop gebruikers voor de nieuwe datingsite ‘InstaMatch’. Volgens de consumentenorganisatie zou het wellicht om een frauduleus platform met nepprofielen gaan, zo werd gemeld in de media. Daarom werden gebruikers opgeroepen om de datingsite te mijden.

“Vandaag maakte Christophe Ramont, bekend als deelnemer van het televisieprogramma ‘Blind getrouwd’, op sociale media reclame voor die datingsite. Het lijkt erop dat het gaat om een frauduleuze datingsite die haar betalende leden waarschijnlijk zal teleurstellen”, zei een woordvoerder van Test Aankoop. “De datingsite in kwestie vermeldt geen ondernemingsnummer of contactgegevens. We hebben hen dus ook niet kunnen contacteren.”

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

De consumentenorganisatie raadde daarom alle singles aan om de datingsite niet te gebruiken en zeker geen inschrijvingsgeld te betalen. “Wij zullen ook contact opnemen met de heer Ramont om hem op de hoogte te brengen dat de betrokken website wellicht niet betrouwbaar is en dat het extra gevaarlijk is als iemand met een bekende naam zich verbindt aan een dubieuze site”, voegde de woordvoerder eraan toe. Maar InstaMatch bleek helemaal geen datingsite met nepprofielen te zijn; het was onderdeel van de waarschuwingscampagne.

Tips van Test Aankoop

Test Aankoop raadt gebruikers van datingsites aan om goed te controleren of ze met een echt profiel te maken hebben, door naam en foto’s te checken en voldoende informatie aan de persoon in kwestie te vragen. De consumentenorganisatie wijst er ook op om niet zomaar persoonlijke informatie prijs te geven, niet in emotionele verhalen te trappen en zeker geen geld over te maken.

Vertrouw je het niet? Verdachte profielen die zich voordoen als Belgische singles kunnen gemeld worden aan het meldpunt van de FOD Economie. Want helaas heeft niet iedereen goede bedoelingen.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie