Elitedating eigenaar Spark Networks koopt Zoosk voor een astronomisch bedrag van 255 miljoen dollar. Dat heeft het bedrijf achter het datingnetwerk bekendgemaakt. Hoewel de Spark Networks-naam niet iedereen bekend voorkomt is het een van de grotere spelers op de datingmarkt. Dankzij de deal wordt Spark Networks het op een na grootste beursgenoteerd datingbedrijf ter wereld.
Met de overname van Zoosk, een van de grootste dating apps in de Verenigde Staten, verdubbelt Spark Networks in omvang. Het totaal van betalende gebruikers op meer dan één miljoen. Dat is inclusief de betalende leden van de Nederlandse versie van Elitedating en alle andere merken. Het komt met deze aantallen dichter in de buurt van Match Group, dat op dit moment wereldwijd marktleider is.
“We zijn verheugd om een zo breed en krachtig portfolio datingsites te maken, die de specifieke behoeften van de gebruikers bevredigen. Dat terwijl we het beste van beide bedrijven kunnen combineren om een platform van wereldklasse te maken dat gebruikers van al onze merken kan helpen”, zegt Steven McArthur, CEO van Zoosk.
Een overname-trend
Spark Networks koopt wel vaker een dating app, maar niet vaak voor een vergelijkbaar bedrag als genoemd bij de huidige overname. De laatste datingsites die het bedrijf heeft gekocht zijn Christian Mingle, Jdate en Jswipe die zich elk op gebruikers richten met een geloofsovertuiging. Eerder werden al andere datingsites overgenomen zoals SilverSingles, een datingsite gericht op de 50-plusser en mensen die een vaste relatie zoeken.
Uiteraard merk je als gebruiker niets van de overname. De datingdiensten van Zoosk gaan onveranderd door. En dit geldt natuurlijk ook voor de datingsites die al in het beheer zijn van Spark Networks, zoals Elite Dating. Welk effect de overname heeft op de andere merken zal nog moeten blijken. Mogelijk dat Zoosk-specifieke functies uiteindelijk ook als feature beschikbaar komen in de andere datingsites.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.