Home Tips Singles day: geschiedenis, ontstaan en datum van de Vrijgezellendag

Singles day: geschiedenis, ontstaan en datum van de Vrijgezellendag

4 minuten leestijd
0
Singles Day

Sinterklaas, Kerst en Valentijnsdag zijn de bekende dagen waarop Nederlanders elkaar belonen en trakteren met cadeautjes. Maar er zijn ook dagen waarbij het niet om een ander gaat, maar om jezelf. Inmiddels krijgen koopdagen Black Friday en Cyber Monday voet op Nederlandse bodem en staan we allen klaar om te profiteren van al deze kortingen.

Een andere koopdag is wat minder bekend in Nederland, maar wereldwijd is er geen gelijke. We hebben het over Singles Day. Wat begon als een anti-Valentijnsdagviering, bedacht door jonge Chinese singles, is uitgegroeid tot de grootste winkeldag ter wereld. Dit is wat je moet weten over Singles Day.

Wat is Singles Day?

Singles Day is de naam van een populaire Chinese feestdag. Het is de dag waarop jonge Chinese singles vieren dat ze vrijgezel zijn. Vanuit dit oogpunt kan het dus gezien worden als de anti-valentijnsdag, hoewel het tegenwoordig veel meer betekent dan het vieren van het vrijgezellenbestaan. Tijdens deze dag krijgen singles de kans om andere singles te ontmoeten. Er worden blind dates georganiseerd om vrijgezellen de kans geven een relatie te vinden. De onofficiële feestdag is geleidelijk uitgegroeid tot de nationale winkeldag van het Aziatische land en ook wel bekend onder de namen Vrijgezellendag en Guanggun Jie.

In het begin werd het alleen in China gevierd maar inmiddels is Singles Day een internationaal fenomeen dat overal ter wereld bekendheid heeft verworven. Dankzij de Chinese webwinkels die zich wilden richten op de jonge singles tijdens deze dag worden ieder jaar omzetrecords verbreken. In 2017 genereerden Chinese e-commerce-giganten zoals Alibaba een recordbedrag van 25 miljard dollar (20 miljard euro) in verkopen op de dag zelf, wat ver boven vergelijkbare jaarlijkse shoppingevenementen zoals Black Friday en Cyber Monday uitstijgt.

Wanneer wordt het gehouden?

Elk jaar vieren miljoenen mensen over de hele wereld Singles Day op 11 november. Het is de datum waarop Chinese singles de kans krijgen om de dag feestelijk door te brengen op evenementen die verspreid over het land georganiseerd worden. De elfde van de elfde staat van oudsher bekend als de datum van Sint-Maarten en het begin van het carnavalsseizoen, maar nu dus ook als de shopping dag van het jaar. Het jaarlijkse evenement begint om middernacht, dus om 00.01 van 11 november, en duurt 24 uur.

De 11e van de 11e: Singles Day vindt op 11 november plaats

Er zijn meerdere theorieën waarom de datum van 11 november werd gekozen. Sommigen zeggen dat de 11-11 datum gekozen werd dankzij de vier enen in de datum. De vier ‘enen’ in de datum staan in de Chinese taal niet alleen synoniem aan ‘vrijgezel’, maar het betekent ook ‘de enige voor mij’. De vier enen worden dan ook vaak gebruikt als liefdesverklaring tussen koppels.

Singles Day of the Century

2011 markeerde de “Singles Day of the Century” (Shiji Guanggun Jie) omdat deze datum zes “enen” had in plaats van vier. De datum 11-11-11 werd niet alleen gekenmerkt door een explosie aan aanbiedingen voor singles en niet-singles maar ook stapten veel Chinese stellen op deze datum in het huwelijksbootje.

Nanjing University

Hoe is het ontstaan?

Singles Day is ontstaan in 1993.1 De feestdag werd door de Universiteit van Nanking en haar studenten geïntroduceerd als een dag voor vrijgezellen.2 De studenten die afstudeerden bleven trouw aan de viering van de vrijgezellendag en bleven het vieren nadat ze de universiteit verlieten. Dit zorgde ervoor dat steeds meer jongeren kennismaakten met de feestdag en tegelijkertijd namen andere universiteiten het festijn voor singles over.

De feestdag werd in eerste instantie alleen gevierd door jonge mannen, vandaar de oorspronkelijke naam “Bachelors ‘Day”. Het wordt nu echter op grote schaal gevierd door zowel mannen als vrouwen. Bovendien is het niet meer exclusief voor Chinese singles, maar ook voor niet-singles. Hoewel het de oorsprong vindt in China wordt het ook niet meer uitsluitend gevierd door Chinezen, maar is Singles Day nu een internationaal begrip geworden.3

De nieuwe shopping dag

Singles Day werd het wereldwijde shoppingevenement dat het vandaag is in 2009, toen e-commerce gigant Alibaba begon met het aanbieden van speciale kortingen op de dag. De marketeers bij Alibaba zagen een commerciële kans en lanceerden de iconische ‘Double 11’-deals. Het werd gezien als een kans om de verkoop te stimuleren in de periode tussen China’s Golden Week in oktober en de kerstperiode.

singles day alibaba

Bron: © Statista 2019

De koopjes bij Alibaba waren het begin van een nieuw fenomeen. Geholpen door de enorme populariteit van de dag verbrak Alibaba record na record. De verkopen op Alibaba’s sites, Tmall en Taobao, bereikten in 2013 een record van 5,8 miljard dollar maar inmiddels is dit verveelvoudigd.

Het succes heeft in 2017 een mijlpaal bereikt van 25,3 miljard dollar omzet voor het bedrijf.4 Concurrenten bleven niet achter en volgden het voorbeeld van Alibaba. Zo behaalde JD, eveneens een Chinese retailer, in 2017 een dagomzet van 19,1 miljard dollar.
In 2018 deden Chinese consumenten er nog een schepje bovenop; er werd een dagomzet behaald van maar liefst 30,8 miljard dollar op de webwinkels van Alibaba.

Naarmate steeds meer mensen profiteerden van de kortingen voor singles nam ook het aantal bedrijven toe die van de gelegenheid gebruik wilden maken. Niet alleen webshops maar ook restaurants, detailhandel en andere off-line winkels begonnen mee te doen. Het evenement is nu bijna vier keer zo groot als de grootste winkeldagen van Amerika, Black Friday en Cyber Monday.

Singles Day Nederland

Het potentieel om deel te nemen aan het multimiljard-shoppingevenement heeft sommige Nederlandse retailers aangemoedigd om deel te nemen. Bol.com was een van de eerste grote Nederlandse retailers die deze kans niet wilde laten liggen en startte in 2016 met een campagne voor de Nederlandse markt. Het voorbeeld van Bol.com werd snel daarop gevolgd door vele anderen, waaronder Wehkamp, Mediamarkt en de Bijenkorf.

Webwinkels met aanbiedingen

Voor wie zichzelf eens lekker wil verwennen is Singles Day ook in Nederland nu de perfecte dag om dat te doen. Dankzij de globale trend hebben onder meer de onderstaande webshops op dit moment talloze aanbiedingen beschikbaar gesteld voor Singles Day.

Datingsites met aanbiedingen

Het zijn bovendien niet alleen de webwinkels die fysieke producten verkopen, maar natuurlijk ook de datingsites. Dan hebben we het niet over Chinese datingsites waar je niets te zoeken hebt, maar datingsites met Nederlandse roots. Als de singles door alle webwinkels in het zonnetje worden gezet dan kunnen deze datingsites niet achterblijven.

In de dagen voorafgaand aan de vrijgezellendag hebben deze websites dan ook allerlei acties, zodat je heel goedkoop of gratis van alle functies gebruik kunt maken. In 2019 hebben deze datingsites speciale aanbiedingen voor Singles Day.

Heb je een product op het oog maar twijfel je nog? Misschien dat Singles Day je over de streep kan trekken. Elke jaar worden duizenden producten afgeprijsd, inclusief het product dat je op het oog hebt. Als je altijd al een full-membership op een Nederlandse datingsite hebt willen proberen, dan is er geen beter moment dan de 11e van de 11e. Markeer de datum in je agenda om maximaal te profiteren van de dag voor de singles.

Meer mensen zoals jij...

... willen weleens wat anders proberen dan swipen. Zij willen meer diepgang, iets serieus, een échte kans op liefde. Uit onze statistieken blijkt dat 68% van deze groep voor Relatieplanet kiest. Bekijk zelf waarom deze datingsite al 10 jaar op rij is verkozen tot de 'beste datingwebsite van Nederland'.

Bezoek Relatieplanet
Laad meer artikelen
Laad meer in Tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Wat is een catfish? De redenen waarom mensen catfishen

Als sommige mensen niet gelukkig zijn met zichzelf, zijn ze van mening dat ze wel gelukkig…