Home Dating apps Datingapps tijdens de coronapandemie: 3 manieren waarop ze zich hebben aangepast

Datingapps tijdens de coronapandemie: 3 manieren waarop ze zich hebben aangepast

2 minuten leestijd
0
corona

De coronapandemie heeft het sociale leven veranderd. Niet verrassend, omdat de maatregelen er voornamelijk op gericht waren om het aantal sociale contacten drastisch te verminderen. Het maakte daten een uitdaging en het veranderde de manier waarop dat gebeurde.

“Spreek bijvoorbeeld met eenzelfde persoon af om lichamelijk of seksueel contact te hebben, bijvoorbeeld een knuffelmaatje of ‘seksbuddy’”, was het advies van het RIVM aan singles. Hoe grappig het ook was om die term voorbij te zien komen in een officieel bericht van de instantie, gaf het ook aan dat singles het verre van makkelijk hadden in deze periode. De maatregelen van de overheid zorgden ervoor dat de singles zich verplaatsten naar de virtuele datingwereld, die van datingapps.

Door deze verschuiving is het aantal gebruikers van datingapps toegenomen. En dat niet alleen; ze besteden ook nog eens veel meer tijd aan datingapps. Bij Tinder nam het aantal swipes per gebruiker vorig jaar met 11 procent toe en ze hadden 42 procent meer matches. Voor Tinder was 2020 het drukste jaar ooit. En Tinder is niet de enige app waarvoor dit geldt. Bijna elke datingapp zag een vergelijkbaar patroon.

Klaar met swipen?

lexa "NIET swipen, MEER diepgang: Lexa is precies dat. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken." Bekijk de leukste singles

Onderzoekers hebben tijdens de coronapandemie bestudeerd hoe de datingapps reageerden op de crisis. Hoe hebben ze mensen geholpen om online connecties te maken? En wat was hun rol precies tijdens de coronapandemie? De wetenschappers zagen 3 manieren waarop datingapps op de pandemie hebben gereageerd.

1. Berichten gericht op gezondheid

De datingapps waren er al vroeg bij met waarschuwingen over de verspreiding van het virus. Pop-upberichten moedigden gebruikers aan om te stoppen met elkaar persoonlijk te ontmoeten, en in plaats daarvan online met elkaar in contact te komen. Tinder verspreidde berichten van lokale overheden op het homescherm na inloggen, terwijl Grindr de gebruikers vertelde dat “Right Now” wel even kon wachten, om aan te geven dat een snelle hook-up niet de beste keuze was op dat moment.

Datingapps fungeerden op deze manier als ‘public health advocates’, zo zeggen de onderzoekers: “Gebruikers werden aangemoedigd om thuis te blijven, hun handen te wassen, fysieke afstand te houden en een arts te raadplegen als ze coronasymptomen hadden.”

2. Eenzaamheid en isolatie aanpakken

Geschat wordt dat er in april 2020 zo’n 3,9 miljard mensen aan huis gekluisterd zaten. Voor alleenstaanden betekende het een eenzame periode dat verergerd werd door de isolatie. De datingapps speelden daarop in door online evenementen te organiseren, zoals apps als Grindr, Bumble, HER en Coffee Meets Bagel deden met concerten, speeddaten en datingadvies-sessies.

Op sociale media promootten datingapps het belang van zelfzorg. Plenty of Fish publiceerde bijvoorbeeld een Instagram-bericht waarin staat: “Het is belangrijk om je te isoleren zonder je geïsoleerd te voelen… en we zijn hier om je er doorheen te helpen!” Bumble zei: “Als het ‘gewoon’ goed gaat, dan is dat oké.” Met andere woorden: de datingapps boden steun in de moeilijkste maanden van het coronajaar.

3. Virtueel daten

Een van de belangrijkste manieren waarop datingapps zichzelf aanpasten naar de situatie, was de introductie van functies die virtueel daten mogelijk maakten. Verschillende apps voegden functies toe waarmee gebruikers virtueel kunnen daten. Dat gold voor internationale apps als Tinder, maar ook voor Nederlandse apps als e-Matching en 50plusmatch.

Andere apps zoals HER, Coffee Meets Bagel en OkCupid raadden hun gebruikers aan om te connecten via Zoom of andere videosoftware, sms-berichten en zelfs ouderwetse telefoongesprekken. Tinder maakte bovendien de paspoortfunctie gratis gedurende de maand april, waardoor gebruikers werden aangemoedigd om contact te maken met mensen over de hele wereld terwijl ze thuis bleven.

“Datingapps hebben hun best gedaan om mensen ervan te overtuigen dat virtueel dating zo zijn voordelen heeft”, zeggen de onderzoekers. “Afhankelijk van de app werd het ‘online blijven’ als sociaal verantwoord gezien, romantisch of zelfs sexy.”

Meer mensen zoals jij...

... willen weleens wat anders proberen dan swipen. Zij willen meer diepgang, iets serieus, een échte kans op liefde. Uit onze statistieken blijkt dat 68% van deze groep singles dezelfde datingapp kiest. Ontdek zelf waarom elke maand 5.5 miljoen berichten worden verzonden op deze datingapp.

Bekijk welke app dit is
Laad meer artikelen
Laad meer in Dating apps

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Opnieuw proberen met ex? Dit zegt wetenschappelijk onderzoek

De periode direct na een relatiebreuk kan extreem moeilijk zijn. Het is een deuk in je ego…