YouTube de datingsite? Waar de geschiedenis van videodaten begon

Michelle Mulder
Door Michelle Mulder
7 minuten leestijd

YouTube, wie kent het platform niet? Het is een videoplatform waar je letterlijk miljarden video’s kunt vinden. Iedereen kent YouTube als de grootste videohoster ter wereld en als een van de grootste sociale mediaplatforms ter wereld. Het helpt Google, als eigenaar van de videowebsite, miljarden aan advertentie-inkomsten te genereren.

YouTube stelt je in staat om video’s te uploaden, bekijken, delen, rapporteren en toe te voegen aan een afspeellijst. Daarnaast kun je je abonneren op een kanaal, een comment achter laten of de video te beoordelen met een thumbs up or thumbs down. Vrij simpel, maar uiterst succesvol.

Het platform biedt een breed scala aan video’s, van videoclips, vlogs en zakelijke mediavideo’s tot muziekvideo’s, documentaires, audio-opnamen, filmtrailers , livestreams en meer. Zo kennen we YouTube, als het platform met onbegrensde mogelijkheden voor content creators. Maar YouTube was niet altijd de plek waar je make-up video’s en grappige fail-video’s kon bekijken. In 2005 werd YouTube namelijk opgericht met een specifiek doel: daten.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

YouTube… was een datingsite?

Ja, in 2005 werd YouTube gelanceerd als een videodatingsite. Het is moeilijk om je YouTube voor te stellen als iets anders dan het gigantische online platform dat het nu is. Toen het 15 jaar geleden werd opgericht, was het echter bedoeld voor iets anders: een website voor videodaten.

De drie oprichters van YouTube zijn voormalige PayPal-medewerkers: Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Zij richtten het platform op in februari in 2005. De oprichters brachten het platform online als een manier voor mensen om video’s van zichzelf te uploaden waarin ze praten over de partner van hun dromen en zo eenvoudig een passende match te kunnen vinden.

Hoewel de eerste video op YouTube met Karim’s legendarische bezoek aan de dierentuin onderdeel is geworden van de geschiedenis van het internet, geldt dat (nog) niet voor het oorspronkelijke verhaal achter YouTube.

Tune in, Hook up

In een toespraak op de Universiteit van Illinois in 2007 zei Karim daarover: “We wisten niet eens hoe we ons nieuwe product moesten omschrijven. Om interesse te wekken, zeiden we dat het een nieuw soort datingsite was,” zei Karim. “We hadden er zelfs een slogan voor: Tune in, Hook up.”

Pogingen om gebruikers te trekken

De video’s waren een soort van vlogs zoals we die nu kennen: gebruikers die video’s uploaden om te vertellen over wie ze precies waren en over wat ze precies zochten in een partner. Op dat moment was de vraag naar video’s groot en de oprichters dachten dat dating de juiste richting was voor het videoplatform. De online datingindustrie is tegenwoordig misschien wel een booming business waarin miljarden verdiend worden, maar in 2005 was dit nog niet de juiste niche en daardoor niet de juiste keuze.

In de eerste week na de oprichting van YouTube bleef het stil. Er werd geen enkele video geüpload. De makers moesten wat doen. En op dat moment besloten de oprichters om vrouwen via Craigslist, de Amerikaanse variant van Marktplaats, 20 dollars aan te bieden om video’s van zichzelf op YouTube te publiceren. Maar zelfs met het aanbod van een financiële vergoeding kwam er niemand naar voren. Het werd als snel duidelijk dat het date-idee misschien niet zou gaan werken.

Hoe YouTube veranderde naar een algemeen publiek

Na het mislukte datingidee van het platform sloegen de oprichters een andere weg in. Want na het beruchte ‘nipplegate’-incident tussen Janet Jackson en Justin Timberlake tijdens Super Bowl XXXVIII, realiseerden de drie mannen zich dat ze de video niet op het internet konden bekijken. Dit type platform bestond namelijk nog niet en het was dus onmogelijk om video’s terug te vinden en opnieuw te bekijken – waar en wanneer je wilde. Vanaf dat moment besloten ze het eerste grote video-sharing platform te worden.

De oprichters van YouTube besloten het hele datingidee te vergeten en de website open te stellen voor iedereen die een video wilde uploaden, ongeacht het doel of inhoud. De eerste video die ooit is geüpload was de video van 18 seconden over olifanten, ‘Me at the Zoo’ van Karim, die in april 2005 werd gepubliceerd. Een half jaar later, in oktober 2005, ging de eerste video op YouTube viral.

Die viral-video was een Nike-advertentie waarin Ronaldinho zijn ‘Golden Boots’ ontving. De video werd miljoenen keren bekeken. Het was de eerste van vele virale video’s die zouden gaan volgen. In 2006 had het platform al 25 miljoen dagelijkse views en elke dag werden er zo’n 20.000 video’s geüpload.

Overname Google

Het succes van YouTube bleef niet onopgemerkt. Een jaar na het initiële succes, in 2006, kocht Google YouTube voor 1,65 miljard dollar: een gigantisch bedrag voor een relatief nieuwe website. Een van de redenen was dat YouTube een echte magneet was voor virale video’s. Verschillende video’s die op het platform werden gepost, gingen om uiteenlopende redenen viraal: van succesvolle advertenties tot een simpele video van één minuut van een baby die in de vinger van z’n broer bijt.

Vandaag de dag bezoeken meer dan 2 miljard gebruikers iedere maand het platform en is YouTube het op één na meest gebruikte sociale platform ter wereld, met Facebook op nummer één. YouTube heeft de carrières van veel supersterren op het videoplatform een kickstart gegeven, waaronder PewDiePie, Vlad and Niki en Dude Perfect. Zonder het platform zouden velen niet de kans hebben gehad om hun passies na te jagen.

YouTube is geëvolueerd van het posten van willekeurige amateurvideo’s naar kwalitatieve inhoud van zangers, vloggers en gamers. Het platform is uitgegroeid van alleen het verzamelen van advertentie-inkomsten tot een volwaardig streamingplatform met abonnementsservice. En dat levert zoveel geld op dat videodaten via YouTube waarschijnlijk voorgoed tot het verleden behoort.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie