Home Dating apps Hoe knullige foutjes en onhandige blunders je aantrekkelijker maken

Hoe knullige foutjes en onhandige blunders je aantrekkelijker maken

2 minuten leestijd
0
fail liefde

Voor de meeste singles is online daten een leerproces dat geen einde kent. Ze maken klassieke fouten, doen onderzoek, verbeteren zichzelf en hopen dat ze nooit meer een fout zullen maken. Maar als je beter wilt worden met daten is minder fouten maken niet de beste tactiek. Je moet meer fouten maken, want dat is de enige manier om te leren.

Hoewel je misschien bang bent dat je een fout zult maken in je datingprofiel of berichten, blijkt uit onderzoek dat je aantrekkelijker wordt gevonden als je één soort fout maakt. Dat is een knullige fout, of ook wel een blunder genoemd. Terwijl je zou denken dat je minder aantrekkelijk bent als je een blunder begaat, is het tegendeel waar. Simpele stommiteiten maken je aantrekkelijker door een fenomeen dat psychologen het pratfall-effect noemen.

Wat is het pratfall-effect?

Het pratfall-effect is een term afkomstig uit de sociale psychologie en stelt dat je aantrekkelijker wordt gevonden als je een ‘domme’ fout maakt of een blunder begaat. Maar dat is alleen het geval als de ander je al aantrekkelijk vindt. Als je niet aantrekkelijk bent voor de ander werkt het namelijk andersom. Dan neemt je aantrekkelijkheid juist af.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken." Bekijk de leukste singles

Het fenomeen werd voor het eerst beschreven door sociaal psycholoog Elliot Aronson in 1966. De Amerikaanse psycholoog wilde weten wat het effect van een simpele blunder is op de aantrekkingskracht van degene die de blunder begaat. Hij nodigde studenten van de University of Minnesota uit om mee te doen aan experiment waarin ze naar audio-opnames moesten luisteren van deelnemers aan een quiz.

De studenten kregen verschillende audio-opnames te horen, waarbij één deel van studenten een geluidsfragment te horen kreeg waarin de quiz-deelnemers een kopje koffie morsten. Het andere deel kreeg dit fragment niet te horen, zodat gemeten kon worden welke effect de blunder had op de aantrekkingskracht van de deelnemers. Terwijl je zou denken dat een blunder de deelnemers minder aantrekkelijk maakt, toont het onderzoek aan dat het wat genuanceerder ligt.

De deelnemers die veel antwoorden goed hadden én een blunder maakten waren het aantrekkelijkst voor de studenten. Deelnemers die slecht presteerden in de quiz werden echter niet als aantrekkelijker beoordeeld toen zij de koffie morsten. Zij hadden nog minder aantrekkingskracht op de studenten dan wanneer ze geen blunder begingen. Het onderzoek van Aronson toonde voor het eerst aan dat een onschuldige maar onhandige blunder in je voordeel kan werken.

Sindsdien zijn er veel onderzoeken uitgevoerd die het pratfall-effect bevestigen. Gedacht wordt dat deze fouten een bewijs van ‘menselijkheid’ zijn, waardoor je sympathie wekt en meer ‘herkenbaar’ bent voor anderen. Dus als je nu een dom foutje maakt in je bericht naar een match, bedenk je dan dat het je aantrekkelijker kan maken.

pratfall effect
Het pratfall-effect op datingapps.

Hoe je dit kunt gebruiken

Het lijkt misschien wat vergezocht om misbruik te maken van het pratfall-effect om meer succes te hebben op datingapps. Maar dan is het goed om te weten dat we het niet voor niets over dit effect hebben. De tactiek om blunders te maken wordt namelijk al veel langer gebruikt op datingapps – of de blunderaars het nu wel of niet bewust doen. De bovenstaande voorbeelden laten het pratfall-effect in actie zien, waarin meerdere Tinderaars het fenomeen ‘misbruiken’ in hun openingszin.

Nu betekent dit niet dat je constant de kluns moet uithangen. Volgens de theorie helpt het alleen als je al als ‘competent’ of aantrekkelijk wordt beschouwd. Dus het werkt in principe alleen als je over het algemeen geen foutjes maakt. Maar als je het dan wel doet, dan werkt het in je voordeel.

Meer mensen zoals jij...

... willen weleens wat anders proberen dan swipen. Zij willen meer diepgang, iets serieus, een échte kans op liefde. Uit onze statistieken blijkt dat 68% van deze groep singles dezelfde datingapp kiest. Ontdek zelf waarom elke maand 5.5 miljoen berichten worden verzonden op deze datingapp.

Bekijk welke app dit is
Laad meer artikelen
Laad meer in Dating apps

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Deze saaie beroepen, hobby’s en interesses horen niet in je datingprofiel

Mark heeft een interessante baan. Althans, dat denkt hij. Als datamanager voor een grote N…