The Meet Group: de geschiedenis van het snelgroeiende dating imperium

Michael Schouten
Door Michael Schouten
7 minuten leestijd

The Meet Group; wie eens een andere dating app dan Tinder heeft geprobeerd is ongetwijfeld lid geweest van een merk van het bedrijf. Opgericht in 2005 door twee studenten is het een partij die al geruime tijd meedraait op de social media en online datingmarkten. Waar het voor The Meet Group ooit begon met een enkel social media platform bestaat het portfolio nu uit meerdere datingmerken met ieder miljoenen gebruikers.

Geschiedenis

De geschiedenis van The Meet Group gaat terug naar de voorjaarsvakantie in 2005. Tijdens deze vakantie kregen twee middelbare scholieren, Dave en Catherine Cook, het idee om gezamenlijk een website te starten met de naam MyYearbook. De twee haalden Geoff, een oudere broer, over om mee te helpen aan het project. De website werd vervolgens gemaakt door ontwikkelaars in India. Het duurde niet lang voordat MyYearbook aansloeg onder studenten in de Verenigde Staten.

MyYearbook

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Al een jaar later ontving MyYearbook de eerste investering van ruim 4 miljoen dollar om de snelle groei te financieren. Twee jaar later volgde een tweede investeringsronde waarmee MyYearbook nog eens 13 miljoen binnenhaalde1. Op dat moment had MyYearbook al 10 miljoen unieke bezoekers per maand.

Toevoeging aan de website

De investeringen die gedaan werden hadden het doel om de website te verbeteren. Eén van de eerste toevoegingen aan de website was Lunch Money, een virtual currency, waarmee gebruikers aankopen konden doen. Een andere feature die geïntroduceerd werd was de Meebo instant messenger zodat gebruikers real-time met elkaar konden chatten.

Dit werd opgevolgd door Chatter, een real-time stream waarmee nieuws en games door gebruikers met elkaar gedeeld konden worden. De eerste app voor de website werd in 2010 gelanceerd, drie jaar na de introductie van de iPhone.

Overnames en fusies

Het succes van MyYearbook bleef niet onopgemerkt. In 2011 fuseerde het sociale netwerk met de Latino sociale netwerksite Quepasa. De combinatie van de twee sociale netwerken werd omgedoopt tot MeetMe. Deze wijziging vond plaats omdat “Yearbook” doet denken aan het ontmoeten van vrienden uit het verleden, terwijl “MeetMe” meer gericht is op het maken van nieuwe vrienden in de toekomst. Volgens de eigenaren paste dit beter bij de aard van het bedrijf2.

MeetMe

MeetMeMeetMe is volgens de eigenaren een mobiele versie van de bar of het koffiehuis waar iedereen zich thuis voelt. Het doel van de app is het leggen van connecties tussen de gebruikers. MeetMe heeft een sterke aantrekkingskracht bij de mensen tussen 18 en 34 jaar. In Nederland wordt de app niet veel gebruikt maar in de Verenigde Staten is het een toonaangevende app voor het ontmoeten van nieuwe mensen. De gebruikers van MeetMe hebben toegang tot verschillende populaire functies zoals Chat, Meet, Discuss en Live video. De Android en iPhone versies van de MeetMe app zijn beschikbaar in meer dan twaalf talen.

Skout

SkoutDe echte uitbreiding van het portfolio vond in 2016 plaats, toen MeetMe de dating en sociale netwerkapp Skout overnam. Deze website en app werd in 2007 opgericht en was één van de eerste dating apps die gebruik maakte van de GPS locatie van een gebruiker. In 2013 liet Skout weten dat er 500 miljoen matches zijn geweest op de dating app. De dating app is beschikbaar in 180 landen en 16 talen.

If(we)

ifweVoor MeetMe bleef het niet bij de overname van Skout. Een jaar later kondigde het bedrijf de overname van if(we) aan, een social media bedrijf uit de Verenigde Staten. Door de overname van if(we)  kreeg MeetMe er een aantal nieuwe titels bij, waaronder hi5 en Tagged. De twee sociale netwerk apps hadden ieders miljoen gebruikers waar het MeetMe om te doen was3.

Tagged

Tagged is een sociaal ontdekkingsnetwerk dat beschikbaar is via de website en mobiele app. Miljoen gebruikers ontmoeten nieuwe mensen via de app om te daten of te chatten. Het was oorspronkelijk een sociaal netwerk, maar de strategie werd gewijzigd richting het ontmoeten van nieuwe mensen 2007. Op Tagged is het bovendien mogelijk om sociale spellen te spelen.

Hi5

Hi5 was één van de top drie sociale netwerken. Deze dating website en app is niet door if(we) opgericht maar het heeft deze titel wel naar de top gebracht. Door de overname van if(we) kreeg MeetMe ook toegang tot het gebruikersbestand van Hi5 met vele miljoenen leden.

Lovoo

LovooDe overname van de if(we) merken was niet genoeg voor MeetMe. In 2017 werd naam gewijzigd naar The Meet Group en kocht het namelijk de Duitse dating app Lovoo4. Je hebt misschien nog niet eerder van Lovoo gehoord, maar in Duitstalige landen zoals Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is het de nummer één dating-app op basis van app store downloads. De dating app staat in Zuid-Europa zoals Italië, Spanje, Frankrijk in de top drie dating apps.

Match Group concurrent

De aard van The Meet Group lijkt op dat van Match Group, de eigenaar van een lange reeks datingmerken zoals OKCupid en PlentyOfFish. Hoewel Match Group zich bijna exclusief op dating richt hebben de merken van The Meet Group wat meer het social media karakter. De aanvullende games en features zijn niet allen gericht op het ontmoeten van nieuwe mensen. Als thuisbasis van een vijftal grote dating apps is het bedrijf genoteerd aan de beursmaatschappij NASDAQ onder het tickersymbool $PASA5. Tot slot is dit de stand van zaken in 2018:

  • Meer dan 4,5 miljoen dagelijks actieve gebruikers
  • 190.000+ nieuwe leden per dag
  • 74+ miljoen chatberichten verzonden per dag

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie