Singles voelen de druk: 1 op 5 wil dat Valentijnsdag wordt afgelast

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Valentijnsdag 2020 staat weer voor de deur. Het geliefde maar ook gehate feest van de liefde is wereldwijd een jaarlijkse traditie. Verliefde stellen kopen de mooiste cadeaus voor elkaar, terwijl anonieme aanbidders een passievolle liefdesverklaring op de post doen.

Het is een liefdevolle dag, maar niet voor iedereen. Want als de geheime aanbidders het laten afweten en er niemand is waarmee je de dag kunt delen, wat blijft er dan nog over van de ‘liefdesdag’? Juist, eenzaamheid. Singles voelen de druk.

1 op 5 wil geen Valentijnsdag

Dating app Plenty of Fish (POF) deed onderzoek naar de druk die singles voelen in de periode voorafgaand aan Valentijnsdag. Voelen singles zich daadwerkelijk buitengesloten? Volgens POF zijn singles er klaar mee. Uit het onderzoek van de dating app blijkt dat 43% van de singles van alle feestdagen (inclusief Kerst) de meeste druk ervaren op Valentijnsdag. En 1 op de 5 zou zelfs willen dat de dag van de liefde wordt afgelast.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

“Ons onderzoek toont aan dat singles niet alleen verlangen naar datingsituaties zonder druk, maar ook dat ze de onrealistische verwachtingen van de maatschappij en sociale media beu zijn, vooral in deze tijd van het jaar”, zegt Stefan Harvalias van POF. De app voerde het onderzoek afgelopen maand uit onder 2.000 leden.

Under pressure

Volgens het onderzoek is de druk die singles voelen bij Valentijnsdag sterker bij de jongere singles, met 60% van Gen Z en 52% van Millennials die de druk voelen. Naarmate singles ouder zijn neemt ook de druk af die zij voelen. Interessant genoeg is de grootste druk afkomstig van externe bronnen, zoals de maatschappelijke verwachtingen (58%), commercialisering en non-stop reclame voor de grote dag (57%) en sociale media-hype (48%). Het onderzoek toont ook aan dat singles op Valentijnsdag de druk voelen om:

  • romantisch te zijn (51%)
  • een relatie te hebben (43%)
  • uit te gaan (42%)
  • meer geld uit te geven aan cadeau’s dan ze eigenlijk willen (37% )
  • te doen alsof de feestdag zinvol is (41%)
  • anderen te laten zien dat ze een Valentijn hebben (36%)

Ondanks de algemene afkeer van Valentijnsdag en mogelijk dankzij de druk, blijkt uit het onderzoek dat singles in de periode voor Valentijnsdag extra stappen zetten om hun kansen op dating apps te vergroten. Van de ondervraagden zegt 37% dat ze meer berichten beantwoorden, 36% update hun profielfoto’s en 29% start meer gesprekken.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie