Datingapp Once voor 18 miljoen dollar verkocht aan Dating Group

Thomas Lammers
Door Thomas Lammers
3 minuten leestijd

Datingapp Once is overgenomen door Dating Group. Dat melden de bedrijven in een persbericht. De laatste jaren heeft Once een behoorlijke groei doorgemaakt in West-Europa. Het heeft inmiddels een ledenbestand opgebouwd van 10 miljoen gebruikers. De deal wordt gewaardeerd op een bedrag van maximaal 18 miljoen dollar.

‘Slow dating’-app

Met slechts één match per 24 uur haalt Once de snelheid uit digitaal daten. Waar andere apps er een spel van maken, gaat het bij datingapp Once om liefdesverhalen. Geen strijd om de aandacht van singles die te veel keuzes hebben, maar slow dating: het ‘langzame’ daten dat zich concentreert op kwaliteitsmatches. Het is een frisse kijk op de behoefte van singles, die vooral nu – tijdens de lockdowns – meer diepgang verlangen.

Dating Group, de nieuwe eigenaar van de app, is een van de grootste bedrijven in de datingsector met wereldwijd 73 miljoen geregistreerde gebruikers in het portfolio dat bestaat uit verschillende datingsites. Hoewel de datingsites van Dating Group in Nederland nauwelijks naamsbekendheid hebben, wil het bedrijf met de overname van Once meer invloed krijgen op West-Europese datingmarkt.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Matching op basis van AI

Once maakt gebruik van AI-algoritmen om slechts één match per dag te bieden. Elke match heeft 24 uur de tijd om met elkaar te chatten als ze elkaar “leuk” vinden. De AI kijkt naar de accountinformatie, datingvoorkeuren en eerdere geschiedenis om de best mogelijke match te vinden. De gebruikers van de app krijgen ook de mogelijkheid om elk profiel te beoordelen zodat de AI hun smaak beter kan begrijpen. Maandelijks worden 50 miljoen matches voor de gebruikers “geregeld” door het algoritme.

Clémentine Lalande, medeoprichter en CEO van de app, zal Once blijven leiden. Omdat ze zelf swipe dating apps had ervaren en daar ontevreden mee was, wilde ze een verfrissend alternatief bouwen dat kwaliteitsdating mogelijk maakte. Dat werd Once. “In zo’n geconcentreerde en competitieve markt zal het hebben van een grote partner ons in staat stellen ons bereik te vergroten en geografische uitbreiding te versnellen”, zegt Lalande in het persbericht.

De emotionele impact van de pandemie en lockdowns heeft singles aangemoedigd om daten serieuzer te nemen. Once’s oplossing heeft een perfecte timing, omdat het die mogelijkheid al jaren aanbiedt. “We geloven sterk in het concept van AI en het maken van kwalitatieve matches. We zien een enorm potentieel in de integratie van Once in onze portefeuille”, zegt Bill Alena van Dating Group.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie