Tinder staat bekend als de datingapp die alles veranderde. Met een simpele swipe naar rechts werd het mogelijk om een date te regelen. Maar, zoals geldt voor veel dingen in het leven, niets is wat het lijkt. Tinder-gebruikers gaan namelijk niet vaak op date en nu blijkt uit recent onderzoek waarom: de helft van Tinder’s gebruikers is niet eens op zoek naar een offline ontmoeting.
Een groep onderzoekers van Stanford University en samenwerkende instituten heeft onlangs onderzoek gedaan onder 1.387 Tinder-gebruikers om hun ervaringen met de app te onderzoeken. Want hoewel er tot nu toe uitgebreid wetenschappelijk onderzoek was gedaan naar het gebruik van de apps, was er vrij weinig bekend over hoe tevreden men is met deze apps en daaruit voortvloeiende offline dates. De resultaten zijn nogal verrassend, maar misschien niet zo verrassend als je bekend bent met Tinder.
Mager zesje
Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers van de Tinder niet erg positief zijn over de datingapp. Gemiddeld werd de tevredenheid met de datingapp met 2.39 beoordeeld op een schaal van 4 punten (mager zesje op schaal van tien). De offline dates scoorden gemiddeld een 3.05 op een schaal van 5 punten. Dit is echter niet het interessantste resultaat.
Toen de onderzoekers de resultaten analyseerden kwamen ze erachter dat de helft van de ondervraagde gebruikers (50,3%) geen interesse heeft in offline ontmoetingen. Bovendien was bijna twee derde van hen al getrouwd of in een relatie.
“Het verrassende is dat een groot percentage, ongeveer de helft, niet online ging om dates te vinden,” zegt Elias Aboujaoude, een van de auteurs van het onderzoek en klinisch hoogleraar psychiatrie en gedragswetenschappen. “Het wordt een interessante vraag waarom iemand al die tijd aan een datingapp zou besteden als ze niet geïnteresseerd zijn in het vinden van een date.”
Meer dan alleen liefde
Het onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, toont aan dat veel mensen de app gebruiken voor meer dan alleen het vinden van liefdespartners of losse seksuele contacten. Ze gebruiken het voor sociale verbondenheid, entertainment, afleiding, het vergroten van positieve emoties en het omgaan met negatieve emoties. Hieruit blijkt dus dat datingapps, hoewel ze die naam hebben, ook andere doelen dienen.
Volgens Aboujaoude heeft online daten voor veel mensen een vergelijkbare aantrekkingskracht als sociale media: het is vermakelijk, afleidend en verhoogt het gevoel van eigenwaarde. Maar het kan ook dezelfde valkuilen hebben.
Het onderzoek laat zien dat datingapps niet alleen apps om te daten zijn. Mensen gebruiken de apps om verschillende redenen en dit heeft invloed op hoe tevreden ze zijn met de app en de dates die ze hebben. Dus of je nu op zoek bent naar liefde, vriendschap of gewoon wat afleiding, er zit meer achter het swipen dan je denkt. En als je swipet voor liefde, besef dan goed dat niet iedereen beschikbaar is voor een offline date.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.