Gebruikers dating apps besteden één seconde aan beoordeling van profiel

Michael Slender
Door Michael Slender
4 minuten leestijd

Veeg je naar links of toch naar rechts? Volgens nieuw onderzoek hebben gebruikers van swipe dating apps slechts één seconde nodig om een beslissing te maken over potentiële partners.

Cognitieve psychologen van de Lincoln en Swansea University hebben de typische situatie op een dating app in een experimentele omgeving nagebootst om de besluitvorming van singles beter te begrijpen. In samenwerking met de Britse datingsite eHarmony werden bijna 900 mannen en vrouwen uitgenodigd om deel te nemen aan het experiment. Bij deze experimenten werden de deelnemers gevraagd om te swipen op nagebootste datingprofielen en deze te beoordelen met een veeg naar rechts of links.

Eén seconde

Nadat de deelnemers hadden geveegd totdat hun vingers pijn deden, hielpen deze vrijwilligers de onderzoekers bij het bepalen van de gemiddelde hoeveelheid tijd die nodig is om een keuze te maken op basis van het uiterlijk alleen – wat slechts één seconde blijkt te zijn. Hoewel de snelheid van de gemiddelde veeg naar rechts of links waarschijnlijk niemand zal verrassen, ontdekten de onderzoekers een interessante beperking.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Toen de deelnemers aan het experiment minder dan een seconde de tijd kregen om te vegen, vonden ze het moeilijk om te beslissen. Dit suggereert dat onze hersenen minstens één seconde nodig hebben om alle visuele aanwijzingen op een datingprofielfoto op te nemen.

Meer informatie, meer matches

Het team concentreerde zich vervolgens op andere factoren, naast alleen foto’s, die een swipe naar links of rechts kunnen beïnvloeden. Ze ontdekten dat hoe meer informatie een single heeft over een potentiële partner, hoe groter de kans dat ze matchen. Dit wordt bevestigd door gegevens van eHarmony zelf, die aantoonden dat het schrijven van een profiel tussen 200 en 250 woorden tot 50% meer berichten leidt.

De onderzoekers kwamen erachter dat het voor mannen heel belangrijk is of hun potentiële partner rookt of niet rookt, waarbij 65% kiest voor een niet-roker. Voor ongeveer twee derde van de vrouwen (67%) blijft de locatie van hun match een prioriteit. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat 40% van de singles liever een date heeft met iemand die uitdrukkelijk zegt dat ze huisdieren hebben of willen – ongeacht hun beroep en sociale status.

Factoren die belangrijk zijn

Dit is het volledige overzicht met factoren die van invloed zijn op de beslissingen die singles maken, gerangschikt van belangrijk naar minder belangrijk.

Totaal

  1. Locatie (65%)
  2. Leeftijd (65%)
  3. Niet-roker (64%)
  4. Gewicht (54%)
  5. Lengte (46%)
  6. Gezinssamenstelling (45%)
  7. Kinderwens (39%)
  8. Huisdierwens (39%)
  9. Inkomen (37%)
  10. Beroep (34%)
  11. Heeft kinderen (26%)
  12. Sociale status (26%)
  13. Geen alcohol (20%)
  14. Haarkleur (19%)
  15. Oogkleur (15%)

Man

  1. Niet-roker (63%)
  2. Leeftijd (63%)
  3. Locatie (63%)
  4. Gewicht (56%)
  5. Gezinssamenstelling (44%)
  6. Lengte (39%)
  7. Kinderwens (39%)
  8. Heeft kinderen (39%)
  9. Huisdierwens (35%)
  10. Beroep (30%)
  11. Inkomen (29%)
  12. Sociale status (26%)
  13. Haarkleur (24%)
  14. Geen alcohol (22%)
  15. Oogkleur (19%)

Vrouw

  1. Locatie (68%)
  2. Leeftijd (67%)
  3. Niet-roker (65%)
  4. Lengte (51%)
  5. Gewicht (51%)
  6. Gezinssamenstelling (47%)
  7. Inkomen (43%)
  8. Huisdierwens (42%)
  9. Kinderwens (39%)
  10. Beroep (38%)
  11. Heeft kinderen (29%)
  12. Sociale status (26%)
  13. Geen alcohol (17%)
  14. Haarkleur (15%)
  15. Oogkleur (12%)

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie