Een veeg naar links voor een nope, naar rechts voor een like: inmiddels is het de standaard werkwijze van een dating app geworden. En dat heeft ervoor gezorgd dat – laten we vooral eerlijk zijn – we blijven swipen op het uiterlijk. De fysieke aantrekkingskracht is leidend, de rest is bijzaak. S’More probeert die trend te doorbreken met een compleet andere aanpak waarin juist de persoonlijkheid voorrang krijgt.
Hoewel S’More nog maar in een klein aantal Amerikaanse steden is gelanceerd, en dus (nog) niet in Nederland, wordt er veel verwacht van de dating app. De CEO van de app, Adam Cohen-Aslatei, heeft bij meerdere grote datingpartijen gewerkt, zoals The Meet Group, Spark Networks en Bumble, en vorige week ontving de app nog eens 2,1 miljoen dollar van investeerders om de groei te bekostigen. S’More, als afkorting van “something more”, is opgericht in 2019. Hoe het ‘iets meer’ wil bieden dan andere dating apps?
Hoe het werkt
In plaats van swipen langs een oneindige stapel foto’s, krijg je iedere dag vijf voorgestelde profielen te zien. We hebben het dan over profielen, want foto’s zijn nog niet te bekijken. De profielen op S’More bestaan namelijk uit pictogrammen, niet uit afbeeldingen en tekst, die kenmerken over de eigenaar van het profiel onthullen. Je communiceert daardoor met multimediaprofielen, hoort de stem van een persoon, luistert naar hun favoriete muziek en meer.
Met deze werkwijze zorgt S’More ervoor dat je je zich niet kunt concentreren op het uiterlijk. Aanvankelijk zijn de foto’s wazig, maar naarmate je meer met elkaar praat wordt het uiterlijk van je gesprekspartner steeds duidelijker – eigenlijk zoals Paiq het al vele jaren doet. Dit geldt bij S’More overigens niet alleen voor foto’s, ook de videogesprekken beginnen wazig. Het geeft je de mogelijkheid om eerst de persoon achter het profiel te leren kennen, voordat je overgaat tot de beoordeling van het uiterlijk.
Gedragsscore en selfieverificatie
Als het aankomt op het ‘keuren’ van een potentiële date, blijven de foto’s belangrijk. Dat zal waarschijnlijk nooit veranderen. Maar het probleem op veel apps is dat deze foto’s onnauwkeurig zijn. De foto’s zijn ofwel van 5 jaar geleden, overdreven bewerkt met filters of nog erger – van iemand anders. S’More bestrijdt deze foto-tactieken om op slinkse wijze meer geïnteresseerden te krijgen door een selfieverificatie.
De app geeft zelfs aan dat 100% van de accounts ‘selfie-geverifieerd’ is, waardoor je weet dat de persoon achter het profiel exact dezelfde persoon is als de persoon op de foto’s. Daarnaast houdt de app voor elke gebruiker een gedragsscore bij om degenen die zich ongepast gedragen te weren van het platform.
Cohen-Aslatei zegt tegen TechCrunch dat de focus van S’More op “anti-oppervlakkige relaties” nu al een groot publiek trekt, met 160.000 downloads in het eerste jaar en “duizenden” betalende gebruikers. S’More is op dit moment alleen beschikbaar voor iOS-apparaten en gebruikers in een beperkt aantal steden in de Verenigde Staten.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.