15 belangrijkste aspecten waarop singles elkaar beoordelen op een datingapp

Michael Slender
Door Michael Slender
4 minuten leestijd

Hoelang doe jij erover om iemand op een datingapp te beoordelen? Neem je ruim de tijd en lees je de bio aandachtig door? Bestudeer je zorgvuldig ieder woord in de profieltekst? Of baseer je je keuze uitsluitend op wat je in één oogopslag ziet? Als je zoals de meeste gebruikers van datingapps bent, dan heb je er niet veel tijd voor nodig. Eén seconde om precies te zijn.

Snel, sneller en snelst

Datingapps zijn ontworpen om met één vingerbeweging een potentiële match af te wijzen of goed te keuren. Een swipe naar links als afwijzing, een swipe naar rechts om aan te geven dat je interesse hebt. Uit gezamenlijk onderzoek van de Britse universiteiten van Lincoln en Swansea blijkt dat dit heeft geleid tot een datingcultuur die is gebaseerd op snelheid.

In samenwerking met de eveneens Britse datingapp eHarmony werden iets minder dan 900 deelnemers gerekruteerd voor een reeks live-experimenten. Het experiment was erop gericht om te kijken naar de factoren die belangrijk zijn bij het maken van een datingbeslissing. Oftewel: waarop singles hun beslissing baseren als ze swipen op een datingapp.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

In eerste instantie kregen de deelnemers een reeks datingprofielen van mannen en vrouwen te zien die in wezen alleen uit foto’s bestonden. De profielen werden niet vergezeld door extra informatie zoals namen, leeftijden of iets anders. Nadat de deelnemers klaar waren met swipen en hun vingers er pijn van deden, konden de onderzoekers een conclusie trekken. Ze ontdekten dat gebruikers van datingapps slechts één seconde nodig hebben om een foto-only datingprofiel te beoordelen.

Hoewel de snelheid van de gemiddelde swipe misschien niemand zal verbazen, kwamen de onderzoekers wel tot een interessante ontdekking. Toen de deelnemers aan het experiment minder dan een seconde de tijd kregen om een keuze te maken, vonden ze het namelijk moeilijk om een beslissing te nemen. Dit suggereert dat onze hersenen snelle keuzes kunnen maken op basis van beperkte informatie, maar dat er minstens één seconde voor nodig is om alle visuele signalen van een datingprofiel op te nemen.

15 belangrijkste aspecten

Het team richtte zich vervolgens op andere factoren die van invloed kunnen zijn op de keuze. Foto’s zijn zelden het gehele datingprofiel, eerder een onderdeel van het profiel. Er zijn dus meer aspecten van het datingprofiel die een veeg naar links of rechts kunnen beïnvloeden.

De onderzoekers ontdekten dat roken voor mannen een van de belangrijkste dingen is bij het bepalen of iemand geschikt is als datemateriaal. 65% van hen heeft een voorkeur voor een niet-roker. Voor vrouwen is de locatie het belangrijkst, waarbij 67% van de vrouwen dit de hoogste prioriteit geeft.

Voor de mannen en vrouwen samen zijn de rookstatus, leeftijd en locatie de belangrijkste factoren die van invloed zijn op het maken van de keuze. Maar er zijn nog meer dingen waar singles hun keuze op baseren. Dit zijn 15 belangrijkste aspecten van een datingprofiel, volgens het onderzoek.

Totaal

  1. Locatie (65%)
  2. Leeftijd (65%)
  3. Niet-roker (64%)
  4. Gewicht (54%)
  5. Lengte (46%)
  6. Gezinssamenstelling (45%)
  7. Kinderwens (39%)
  8. Huisdierwens (39%)
  9. Inkomen (37%)
  10. Beroep (34%)
  11. Heeft kinderen (26%)
  12. Sociale status (26%)
  13. Geen alcohol (20%)
  14. Haarkleur (19%)
  15. Oogkleur (15%)

Man

  1. Niet-roker (63%)
  2. Leeftijd (63%)
  3. Locatie (63%)
  4. Gewicht (56%)
  5. Gezinssamenstelling (44%)
  6. Lengte (39%)
  7. Kinderwens (39%)
  8. Heeft kinderen (39%)
  9. Huisdierwens (35%)
  10. Beroep (30%)
  11. Inkomen (29%)
  12. Sociale status (26%)
  13. Haarkleur (24%)
  14. Geen alcohol (22%)
  15. Oogkleur (19%)

Vrouw

  1. Locatie (68%)
  2. Leeftijd (67%)
  3. Niet-roker (65%)
  4. Lengte (51%)
  5. Gewicht (51%)
  6. Gezinssamenstelling (47%)
  7. Inkomen (43%)
  8. Huisdierwens (42%)
  9. Kinderwens (39%)
  10. Beroep (38%)
  11. Heeft kinderen (29%)
  12. Sociale status (26%)
  13. Geen alcohol (17%)
  14. Haarkleur (15%)
  15. Oogkleur (12%)

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie