ACM: ‘Apple voldoet niet aan gestelde eisen voor datingapps’

Michael Slender
Door Michael Slender
2 minuten leestijd

Apple is een dwangsom van 5 miljoen euro verschuldigd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De Nederlandse toezichthouder heeft Apple onlangs op de vingers getikt omdat het onredelijke voorwaarden stelde voor Nederlandse datingapps. Zij hadden geen vrije keuze voor een betaalsysteem en moesten gebruikmaken van de in-app-betaalmethode van Apple. Dat mag niet, zo concludeerde de ACM.

Een week geleden voerde Apple een wijziging door om datingapps meer mogelijkheden te geven in de keuze voor een betaalmethode. De datingapps mochten het in-app-betaalsysteem van Apple blijven gebruiken, met een link naar de website van de ontwikkelaar verwijzen om daar de betaling af te ronden of een betaalsysteem van derden gebruiken. Volgens de ACM is dat niet genoeg.

Wat is het probleem?

Datingapps in Nederland moeten volgens de ACM een vrije keuze hebben in betaalsystemen. Dat hebben ze nu nog steeds niet, zo stelt de toezichthouder in een persbericht.

ACM: “Datingapp-aanbieders kunnen nu slechts hun ‘interesse’ tonen. Daarnaast werpt Apple een aantal drempels op voor datingapp-aanbieders om gebruik te maken van een ander betaalsysteem. Ook dat is in strijd met de eisen van de ACM. Zo lijkt het er bijvoorbeeld op dat Apple de app-aanbieders verplicht om een keuze te maken; óf een verwijzing naar betaalmogelijkheden buiten de app óf een alternatief betaalsysteem. Dat mag niet. Beide opties moeten gebruikt kunnen worden.”

De ACM heeft Apple laten weten dat de mededelingen niet voldoen aan de eisen. Apple is vanaf nu de eerste dwangsom van 5 miljoen euro verschuldigd aan de ACM. Als Apple de voorwaarden niet naar wens van de ACM aanpast, is het bedrijf iedere week een dwangsom verschuldigd van 5 miljoen euro tot een maximum van 50 miljoen euro.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie