Apple staat in Nederland andere betaalmethoden toe voor datingapps

Michael Slender
Door Michael Slender
3 minuten leestijd

Datingapps in de Nederlandse Apple App Store mogen afwijken van het standaard betaalsysteem van de appstore. Ze mogen nu ook andere betaalmethoden toevoegen aan hun app. Dat blijkt uit een update van de voorwaarden die Apple heeft gepubliceerd. Met de wijziging voldoet Apple aan een uitspraak van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voorheen hadden appmakers geen andere keuze dan gebruik te maken van de in-app betaalmethode die in beheer is van Apple. Omdat sommige (dating)apps het daar niet mee eens waren, hadden ze onder meer geklaagd bij de Nederlandse toezichthouder. Volgens hen maakte Apple misbruik van de afhankelijkheid van de appstore. De ACM deed er onderzoek naar en kwam tot de conclusie dat Apple ‘onredelijke voorwaarden’ hanteerde.

Dat Apple externe betaalmethoden toestaat is dus niet vrijwillig. Apple had tot vandaag de tijd om onredelijke voorwaarden te wijzigen, anders moest het bedrijf per week een dwangsom van 5 miljoen euro betalen met een maximum van 50 miljoen euro. Op die manier wilde de ACM de onredelijke voorwaarden van Apple voor datingapps snel verbeteren. En dat is gelukt, hoewel Apple wel meteen in beroep is gegaan.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Meer betaalmethodes

In de praktijk komt het erop neer dat datingapps meer keuze krijgen. Ze kunnen nu meer en andere betaalmethoden gebruiken die al dan niet op de website van de datingapp voltooid kunnen worden. Apple zal ontwikkelaars van datingapps in de Nederlandse App Store de keuze geven uit een van de volgende opties:

  1. het in-app-betaalsysteem van Apple blijven gebruiken.
  2. een in-app-link gebruiken die naar de website van de ontwikkelaar leidt om een betaling te voltooien.
  3. een betaalsysteem van derden in de app gebruiken.

Het gebruik van een extern betaalsysteem, ofwel van derden ofwel op de eigen website, leidt echter niet tot lagere kosten voor de datingapps – waar velen wel op hadden gehoopt. De ontwikkelaars die een externe betaalmethode willen gebruiken, dienen nog wel de commissies te betalen over betalingen via deze betaalmethodes. En als de apps daarbovenop ook nog kosten moeten maken voor het ontvangen van externe betalingen, dan hebben zowel datingapps als gebruikers er geen profijt van.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie