ACM: ‘Apple moet alternatieve betaalsystemen in datingapps toestaan’

Michael Slender
Door Michael Slender
4 minuten leestijd

Heb jij je weleens afgevraagd waarom datingapp-abonnementen bijna nooit van een bankrekening worden afgeschreven? Dat is ook de vraag waar de ACM zich mee bezighield in de afgelopen twee jaren. Op basis van hun onderzoek is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) van mening dat Apple datingapps in de appstore onredelijk behandelt.

De makers van deze apps hebben nu niets te zeggen over het betaalsysteem dat zij willen gebruiken. Als ze willen dat de app te downloaden is in de App Store van Apple, dan hebben ze geen vrije keuze. Het is voldoen aan Apple’s regels, of anders wordt de app uit de appstore gehaald – wat geen enkele app echt graag wil.

De ACM heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de kwestie en concludeert nu dat wat Apple doet, niet mag. De Nederlandse toezichthouder eist dat Apple de onredelijke voorwaarden voor datingapps aanpast. Als Apple dit niet binnen twee maanden doet, staat er een dwangsom tegenover. Zonder wijzigingen aan de voorwaarden dient Apple een dwangsom van 5 miljoen euro te betalen met een maximum van 50 miljoen euro. Op deze manier wil de ACM ervoor zorgen dat datingapps beter behandeld worden door Apple.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Wat de ACM wil van Apple

De ACM wil dat Apple de voorwaarden voor toegang tot de Nederlandse App Store aanpast voor datingapps. In het bijzonder wil de toezichthouder dat de datingapps naast het interne betaalsysteem van Apple in de App Store ook gebruik kunnen maken van andere betaalsystemen. Zo zouden de apps hun eigen betaalsysteem kunnen gebruiken of die van een derde partij. De datingapps zouden ook de mogelijkheid moeten krijgen om gebruikers door te leiden naar betaalmogelijkheden buiten de app.

Wat het probleem is

Om gebruik te maken van de App Store betalen de appontwikkelaars 99 dollar per jaar aan Apple. Volgens de ACM betaalt bijna 85% van de appaanbieders alleen deze vergoeding, zowel kleine bedrijven als grote bedrijven zoals Meta, Amazon en Uber. Als deze bedrijven diensten aanbieden vanuit de app, dan wil Apple daar een percentage van meehebben. Apple stelt extra voorwaarden aan deze apps. Zo hebben datingapps met betaalde diensten te maken met deze extra voorwaarden. En deze extra voorwaarden zijn op dit moment onredelijk en in strijd met de mededingingsregels, zo stelt de ACM.

De ACM voert al langer onderzoek uit naar de App Store-praktijken van het bedrijf. Dat doet het al sinds 2019 wegens vermoedens van misbruik van Apple’s monopoliepositie in de appstore. Nadat Tinder-eigenaar Match Group een klacht indiende over het beleid van Apple, besloot de ACM het onderzoek specifiek te richten op datingapps. De bevindingen van het onderzoek afgelopen zomer werden gedeeld met Apple, dat nog geprobeerd heeft om publicatie te voorkomen. Dat is dus niet gelukt, zo blijkt uit de uitspraak van de rechter.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
1 reactie