Onderzoek: ‘Naar rechts kijken op foto helpt aan meer matches’

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Wie bekend is met de werkwijze van Tinder weet dat dat het allemaal draait om de swipes. Een swipe naar links staat synoniem aan afkeuren terwijl een swipe naar recht gelijk staat aan goedkeuren. Deze simpele werkwijze is complexer dan menigeen denkt. Wie denkt dat iedereen naar rechts veegt op zijn profiel komt van een koude kermis thuis.

Singles beslissen in een nanoseconde of er naar links of rechts geveegd wordt. Het zijn vaker reflexen van het onderbewustzijn dan doordachte keuzes na een grondige analyse van het profiel.

Met deze informatie gingen wetenschappers aan de slag om onderzoek te doen naar het swipen. Wat zij wilden weten is of de richting en oriëntatie van de profielfoto’s van invloed kunnen zijn op het gedrag van de swipers.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Naar rechts kijken voor de winst

In een onderzoek dat is gepubliceerd in de Journal of Consumer Research wordt aangetoond dat de oriëntatie van de profielfoto meehelpt in de keuze die gemaakt wordt. De wetenschappers ontdekten dat als iets naar rechts gericht is, mensen eerder rechts vegen en vice versa. Met andere woorden, als je op de profielfoto naar rechts kijkt (links voor jezelf) dan suggereer je een swipe naar rechts.

Studenten van de Universiteit Gent in België kregen afbeeldingen te zien van speelgoed, pictogrammen, schoenen en gadgets om de resultaten van het onderzoek te verifiëren. Deze afbeeldingen waren naar links of rechts gericht waarna de studenten naar links of rechts mochten swipen.

schoenen onderzoek

“We hebben de neiging om altijd in de richting van het beeld te vegen, omdat het actief is in onze geest”, zegt Mario Pandelaere, een professor van Virginia Tech. “Aangezien we momenteel niet begrijpen hoe oriëntatie onze gedragingen en evaluaties beïnvloedt, is deze studie de eerste om te laten zien hoe dit onze keuze kan beïnvloeden.”

Hoewel het onderzoek met Tinder in gedachten ontwikkeld is heeft deze nieuwe informatie over de oriëntatie meer toepassingen. Marketeers kunnen het bijvoorbeeld gebruiken om de aandacht van de potentiële koper naar een bestelbutton te sturen of een product met een veel hogere winstmarge. In het geval van Tinder betekent het voor singles dat het slim is om al je foto’s naar rechts te oriënteren. Dit zou je volgens het onderzoek meer matches moeten opleveren.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie