Daten na corona: deze ‘explosie’ staat singles te wachten

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Het einde van de coronapandemie is in zicht. Nu steeds meer mensen worden ingeënt, gaat de Nederlandse samenleving weer open. En in het bijzonder: daten wordt weer mogelijk – zoals we dat gewend waren. Maar of het echt business as asual wordt, dat weet niemand.

Het blijft gissen over hoe daten eraan toe zal gaan in de post-lockdown-wereld. Hoewel de terrasdates weer volop zullen plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek, blijft het een onbekende toekomst. Maar volgens een analyse van Moloco, een databedrijf voor mobiele apps, staat singles een mooie zomer te wachten. Of beter gezegd: een summer of love.

Op basis van lockdown- en appgegevens van Australië, Oostenrijk en Denemarken zegt Brian Yoo van Moloco dat er drie appcategorieën zijn die zich mogen opmaken voor een explosie aan gebruikers. Eén van die categorieën? Dat zijn de datingapps.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Een terugkeer naar romantiek

Uit gegevens van het databedrijf blijkt dat datingapps bovenaan de lijst staan van apps die veel meer gebruikt gaan worden na de lockdown. Aangezien alle singles hun liefdesleven weer nieuw leven in willen blazen, keren ze volgens de analyse massaal terug naar hun favoriete datingapps.

Met zoveel mensen die fysiek contact missen tijdens de lockdown, is het geen verrassing dat ze op zoek gaan menselijk contact zodra dat weer mogelijk is. Volgens Yoo is het geen wonder dat datingapps daarom enorme pieken in betrokkenheid laten zien wanneer de lockdowns ten einde komen.

Australië dating

Australië als voorbeeld

Als voorbeeld laat Yoo een grafiek zien van Australië, het land dat twee grote, maar duidelijk coronagolven had. Toen Australië eenmaal de maatregelen volledig losliet, explodeerden de bezoekersaantallen op datingapps. Op basis van advertentiedata was het duidelijk: eenzame singles overspoelden de categorie.

Volgens Yoo, die zich in de blogpost op MarketingDive vooral richt op marketeers, kunnen datingapps hun borst natmaken. Er staat hen een flinke klus te wachten zodra de maatregelen versoepeld worden. Want volgens hem wordt het een ‘explosieve verandering’ dat hen staat te wachten. En voor singles betekent dit dat het ongekend druk gaat worden op de datingapps.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie