Home Romeo

Romeo

romeo
Toen William Shakespeare het toneelstuk Romeo en Julia schreef, deed hij dat met een jongeman en jongedame in gedachten. Wat waarschijnlijk het bekendste liefdesverhaal ter wereld is, gaat over een onmogelijke heteroseksuele liefde: twee verliefde jongeren die uit elkaar werden gedreven door vijandig gezinde families. Maar niet elke Romeo is hetero.

Met dezelfde naam als de jongeman uit het toneelstuk is Romeo nu niet meer alleen bekend van de iconische tragedie, maar ook als datingapp voor gay, bi mannen, queers en transgenders. Opgericht in 2002 als een datingwebsite is het platform nu veel groter dan alleen een website – het is een multimediaplatform met talrijke features geworden. Romeo zelf zegt dat een plek is waar gaydating… dieper gaat.

2 miljoen gay, bi & trans leden

Van intieme afspraken met jongens die iets voor vanavond zoeken tot het vinden van de man van je dromen: het kan allemaal op deze datingapp, die overigens ook z’n werk doet als sociale media voor gay mannen. Romeo, voorheen GayRomeo en PlanetRomeo genaamd, is nu het nummer één sociale netwerk in Europa voor de gay, bi of transgender-community.

In de markt voor liefde?

Hoewel Romeo zichzelf omschrijft als een ‘alles-in-1’ sociaal netwerk, wordt het in de praktijk veel gebruikt als datingapp – vooral voor seksafspraken. Ben je op zoek zijn naar meer dan dat? In de markt voor liefde? Dan ben je waarschijnlijk beter af bij de volgende datingapp.

Bezoek GayParship

Wat is Romeo?

Romeo is een datingsite, datingapp en sociaal netwerk ineen. Het is exclusief beschikbaar voor de GBTQ-gemeenschap, waardoor het dus geen plek is waar lesbische vrouwen zich thuis voelen. Omdat het gebruikersbestand gedomineerd wordt door mannen is dit ook meteen de doelgroep van Romeo – of deze mannen zichzelf nu als gay, bi, queer of trans identificeren. Maar naast dat het veelvuldig wordt gebruikt voor dating, is Romeo ook een platform waar je de queerwereld kunt ontdekken, vrienden zoeken en op ontdekkingstocht kunt gaan in jezelf.

Wat voor Romeo ooit begon als een vrij simpele, blauwkleurige website, is uitgegroeid tot een functierijk platform met alle toeters en bellen die je mag verwachten van een modern platform. Naast dat Romeo nog steeds beschikbaar is voor de laptop en desktop computer, is het nu ook al enkele jaren beschikbaar als app in de appstores van Apple en Google Play. Maar nog steeds is Romeo omgeven door de bekende, vertrouwde blauwe kleur.

Romeo bestaat uit een ruimdenkende gemeenschap waar diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel staan. De open-minded opstelling is al duidelijk wanneer je Romeo heel even probeert, want Romeo is seks-positief en censureert geen dickpics.

romeo app

Hoe werkt Romeo?

Romeo is te downloaden als app in de appstores, maar ook is het in de browser te gebruiken als webversie. Om lid te worden van het sociale netwerk dien je je eerst aan te melden met je e-mailadres, profielnaam en enkele extra gegevens. Zodra je je account hebt aangemaakt hebt, kun je meteen beginnen met het voltooien van je profiel. En binnen enkele minuten ben je met andere mannen aan het chatten.

De profielen zijn gedetailleerd met meerdere steekwoorden waarin je kunt aangeven wat je belangrijkste eigenschappen en kenmerken zijn. Als je een hakken-fetisj hebt of bekendstaat om je atletische lichaam, dan kun je dat met behulp van de tags kwijt op je profiel. Aan de hand van dezelfde tags kun je ook andere gebruikers vinden. Of je kunt natuurlijk zoeken naar Romeo’s in je eigen omgeving, buurt of stad.

Heb je interesse in een andere gebruiker? Dan kun je eenvoudig contact opnemen en een chatgesprek starten. Mocht je dit wat te direct vinden, dan kun je ook een zogenaamde ‘footprint’ achterlaten waarmee je laat merken wat je van de persoon vindt. Zie het als een soort van digitale knipoog – een laagdrempelige manier om een blijk van interesse te geven.

Bij GayRomeo kun je zien wie je profiel bezocht heeft, profielstatistieken bekijken, je seksuele positie verbergen, privéfoto’s voor een beperkte tijd delen en ook zien wie er nieuw bij jou in de buurt is. De mogelijkheden van de geavanceerde en uitgebreide dating app zijn bijna eindeloos. Dit is een korte samenvatting van Romeo – van de app en de website. We leggen de belangrijkste features ook nog afzonderlijk uit.

Bekijk alle populaire gay dating apps

Aanmelden

Aanmelden bij Romeo is nooit een ingewikkeld proces. De makers hebben er alles aan gedaan om het zo eenvoudig mogelijk te maken met een aantal simpele stappen. Om te beginnen vereist de datingapp slechts één formulier die je kunt invullen aan de hand van deze stappen. Het registratieproces bestaat uit deze vragen:

  • Je profielnaam (zelfverzonnen)
  • Geboortedatum
  • Locatie
  • E-mailadres
  • Wachtwoord (zelfverzonnen)
  • Profielfoto

Met deze gegevens ingevuld heb je het minimale gedaan om actief te kunnen zijn op het platform. Maar als je meteen goed wilt beginnen, dan beantwoord je ook de volgende vragen. Wat je zoekt (seks, vriendschap of relatie), het leeftijdsbereik, je relatiestatus en meer van deze vragen worden gesteld om je zoekvoorkeuren en profiel aan te vullen.

Profiel

Je Romeo-profiel is door de registratie al deels ingevuld. Maar omdat het slechts om de basisgegevens gaat, is je profiel nog behoorlijk leeg. Door naar je profiel te gaan kun je meer informatie over jezelf delen. Van een headline om in één zin weer te geven wat je komt doen op Romeo tot het aanbieden van Bed & Breakfast; in de algemene gegevens van je profiel kun je aangeven wie je bent. Je datingprofiel bestaat uit deze onderdelen:

  • Algemene gegevens
  • Seksuele voorkeuren
  • Waar je naar zoekt
  • Sociale gegevens
  • Over jou
  • Foto’s

romeo menu

Radar

Het dashboard van Romeo is de Radar: de plek waar je gebruikers kunt vinden die bij je in de buurt zijn, onlangs actief zijn geweest of nieuw zijn op de datingapp. Het is de plek waar de meeste gebruikers hun weg vinden naar een ander profiel, hoewel er meer mogelijkheden zijn om contact te leggen. De Radar is meer te zien als de Home-plek van waaruit je kunt navigeren naar andere onderdelen van het platform.

Groups

Mensen voelen zich graag onderdeel van een groep. Mannen die actief zijn op Romeo ook: zij kunnen zelf een groep beginnen op het platform of zich aanmelden bij een bestaande groep. Vergelijkbaar met Facebook-groepen zijn de groepen van Romeo ingedeeld op interesses, locaties en hobby’s, maar ook zijn er groepen voor bepaalde kinks, fetisjen en meer. Met veelzeggende namen als GayNightlifeGuide en Workout buddy Netherlands zegt de titel van de groep al waar het om gaat.

Travel

Ben je van plan om een reis te maken naar Rio de Janeiro? Een zakentrip in de planning staan naar Budapest? Met Romeo Travel kun je alvast op zoek gaan naar een maatje om mee te hangen tijdens je verblijf. Het is de snelle manier om vroegtijdig al het nodige te plannen – nog voordat je een stap hebt gezet. Of als je juist nog niet weet waar je naartoe wilt, dan kan Travel je de nodige inspiratie geven.

Hunqz

Wil je wel contact, maar geen enkele vorm van verplichting? Met het escortgedeelte van Romeo kun je contact leggen met mannen die zich laten inhuren. Dankzij de regels van de appwinkels mag dit onderdeel niet gebruikt worden in de app, maar via de website is het Hunqz-gedeelte wel beschikbaar. Deze hunks zijn beschikbaar voor verschillende doeleinden; van gezelschap en massages tot seks.

Rating

Wil je even niet-zo-serieus actief zijn op het platform? Begin dan met het beoordelen van foto’s. Geef een rating aan de foto’s die tevoorschijn komen: van niet-seksueel tot hardcore en illegaal.

Guycandy

Wil je de zoektocht wat makkelijker maken? Zoek dan tussen de mannen waarvan je weet dat ze je interesse wekken. Zijn het de jocks? Ga je voor de twinks? Of toch liever een bear? In het Guycandy-, oftewel eyecandy-gedeelte, kun je je laten leiden door wat je ziet. Aan de hand van de ingestelde subculturen is het eenvoudig zoeken en foto’s bekijken.

romeo mannen

Voor wie is het?

Of je nu homo, bi, queer of transgender bent; er is een plek voor je op Romeo. Diversiteit wordt juist gevierd op het sociale netwerk met de Duitse roots. Maar net zoals de meeste LGBT-gerichte datingplatforms, is Romeo wat meer gericht op homomannen. Aanmelden als vrouw is zelfs helemaal niet mogelijk, omdat deze datingapp zich maar op één voorkeur richt: mannen die op zoek zijn naar mannen. En het lijkt erop dat Romeo in dit aspect is geslaagd, want wie even in de lijst met profielen kijkt, ziet voornamelijk mannelijke profielen.

Romeo is een platform met een internationale aanhang. Het is een app waar Nederlanders op zitten, maar ook veel Duitsers en andere Europeanen. Sterker nog, het grootste deel van de Romeo-leden is afkomstig uit Europa. Het is daarnaast ook populair (geweest) in veel Engelstalige gebieden, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

“Date, vrienden en liefde voor iedereen.” – Romeo

Wat betreft de leeftijd is Romeo niet anders dan de concurrentie. De meerderheid van de leden van Romeo is aan de jongere kant – van net volwassenen tot jongvolwassen. De meeste gebruikers hebben een leeftijd van begin twintig tot midden dertig. Over het algemeen ligt de nadruk ook bij Romeo op casual daten en seksueel geladen gesprekken, maar ook op dit platform zijn er leden die bereid zijn om zich voor de lange termijn te binden.

Iedereen is welkom op de datingsite, hoewel gezegd moet worden dat het in sommige landen een leeftijd vereist van minimaal 18 jaar. In Nederland kun je de app downloaden als je 17 jaar of ouder bent. Wat je doel is, maakt niet veel uit: je kunt je tijd besteden met alleen chatten, vrienden maken of op zoek gaan naar een hook-up. Maar mocht je serieus liefde willen vinden, dan zijn er betere opties.

Gratis en betaald

Romeo is gestopt met advertenties. De irritante ads die je achtervolgen en voorstellen doen waar je niet mee geconfronteerd wilt worden? Die worden niet meer in de Romeo-app of website weergegeven. Omdat veel bedrijven hun advertenties niet graag naast blote billen zien staan, kiest Romeo voor een andere route. Want in plaats van het verwijderen van al deze foto’s die seksuele vrijheid omarmen, neemt Romeo liever afscheid van deze inkomstenbron. Dat houdt in dat advertenties op Romeo verleden tijd zijn. En dat gaat nog steeds gepaard met een gratis lidmaatschap voor iedereen die zich inschrijft.

De basisversie van Romeo is volledig gratis. Het biedt alles wat je nodig hebt om contact te leggen met andere mannen, die in je omgeving en daarbuiten. Wat betreft de mogelijkheden kun je veel doen met dit gratis lidmaatschap. Maar het kent wel enige beperkingen en ook kun je niet van alle functies gebruik maken.

Dat gezegd hebbende, Romeo moet op de een of andere manier wel inkomsten genereren om alle medewerkers te betalen, het platform te ondersteunen en alles draaiende te houden. De oplossing voor Romeo is Plus: het betaalde lidmaatschap.

romeo plus

Romeo Plus

Als je gebruikt wilt maken van alle mogelijke functies, features en opties die Romeo te bieden heeft, dan is Romeo Plus een upgrade om te overwegen. Het Plus-pakket geeft je toegang tot exclusieve functionaliteiten om nog beter gevonden te worden, anoniem te navigeren of meer reacties te krijgen. Dit zijn de onderdelen van Romeo Plus:

Geen limieten

Wil je niet steeds te maken hebben met beperkingen in de app of op de website? Met Plus kun je ongelimiteerd QuickShare gebruiken, terwijl de opslag van je foto’s, contacten en berichten onbeperkt is.

Zoekresultaten aanpassen

Als betalende gebruikers krijg je de keuze om profielen te bekijken in een raster- of lijstweergave. Daarnaast kun je ook aanpassen welke gegevens je wilt zien bij de profielfoto.

Uitgebreid zoeken

Met een specifieke wens op zoek naar mannen die actief zijn op het platform? Met het betaalde lidmaatschap kun je gebruik maken van specifieke en uitgebreide filtercriteria om dieper in te zoomen op de man die je wilt vinden.

XXX-foto’s bekijken

Met het Plus lidmaatschap van Romeo kun je alle foto’s bekijken, ook de foto’s met een expliciete inhoud – zelfs op de mobiele website en app.

Profielbezoeken wissen

Wil je geen bewijs achterlaten dat je een profiel hebt gekeken? Met het betaalde lidmaatschap kun je je profielbezoeken wissen met een tik op de knop.

Onzichtbare modus

Een populaire manier waarop gebruikers elkaar vinden is met de ‘Online’-status. Maar wil je niet op deze wijze gevonden worden? Met de Onzichtbare modus kun je actief zijn op het platform zonder dat zichtbaar is dat je online bent.

Meer zichtbaarheid

Wil je niet beperkt zijn tot één locatie? Met Plus kun je op maximaal 5 locaties tegelijk zichtbaar zijn. Gebruik de Travel-modus om gebruikers te vinden op je favoriete bestemmingen.

Berichten opslaan

Heb je een zin verstuurd die je wel vaker zou willen gebruiken? Het kan met Plus, want het lidmaatschap laat je zinnen kopiëren en opslaan om later nog een keer te gebruiken.

Prijzen

Ze zeggen van apps als Romeo al snel dat het gratis apps zijn. Maar iedereen weet dat niets in het leven helemaal gratis is. Als er een dienst wordt geleverd, dan hoort daar wat tegenover te staan. In het geval Romeo geldt dat het Plus-lidmaatschap beschikbaar is tegen een vergoeding. Dit zijn de prijzen van het Romeo abonnement:

  • 1 maand voor 8,99 euro
  • 3 maanden voor 20,97 euro (6,99 euro p/m)
  • 12 maanden voor 59,88 euro (4,99 euro p/m)

Het Romeo Plus abonnement wordt automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden. Met andere woorden: de betalingen blijven doorgaan, tenzij je de automatische verlenging opzegt. Het is echter om op elk gewenst moment mogelijk om de verlenging uit te schakelen.

romeo profielen

App en website

Zoals gezegd, is Romeo beschikbaar op alle apparaten waaronder via de apps. Deze apps hebben een gebruiksvriendelijk en intuïtief design en zijn nu al een tijdje beschikbaar in de App Store van Apple en Play Store van Google. Het voordeel van Romeo is dat je eenvoudig van apparaat kunt overstappen. Zo kun je bijna geruisloos van je smartphone overstappen naar je laptop als je dat fijner vindt. Als extra is de app ook nog eens beschikbaar voor de Apple Watch.

Het voordeel van een gay app is dat je er alleen maar gelijkgestemden tegenkomt en niemand van ‘buitenaf’ die meteen klaarstaat met een oordeel. Met de app en website wil Romeo meewerken aan een betere wereld voor de gay-community. Enerzijds door een plek aan te bieden om van gedachten te wisselen, maar ook als hulpmiddel om mensen samen te brengen.

Waarom nog een website?

Romeo is behoorlijk succesvol geworden met de app voor iOS en Android. De meeste nieuwe gebruikers melden zich tegenwoordig aan via de appwinkels. Waarom dan toch een website? Bij Romeo zien ze de website niet als een luxe of traditie – het is een broodnodige verzekering om te garanderen dat het platform altijd bereikbaar blijft. Zelfs in tijden waarin de apps niet meer zouden werken.

Want, zo zeggen de makers, met de apps alleen zijn ze sterk afhankelijk van Google en Apple. En omdat gay dating apps onaangename ervaringen in het verleden hebben gehad met de richtlijnen van deze appstores, neemt Romeo het zeker voor het onzekere door beschikbaar te blijven als datingsite. Het extra voordeel? Via de website zijn álle functies beschikbaar, ook de functie die té expliciet zijn om in de app getoond te mogen worden.

App StoreGoogle Play

Over Romeo

GayRomeo, PlanetRomeo en toen gewoon Romeo. De datingapp is door de jaren heen verschillende keren van naam veranderd, om uiteindelijk bij het simpele Romeo te blijven. Waarom? Omdat de term ‘gay’ in een domeinnaam in sommige landen werd geweigerd. Om toch beschikbaar te blijven voor de gebruikers kozen de makers er eerst voor om GayRomeo te wijzigen in PlanetRomeo, met een bijbehorend Nederlands bedrijf, om daarna definitief over te stappen op het meer generieke Romeo.

Romeo is het geesteskind van Jens Schmidt en Manuel Abraham, twee Duitse mannen die het idee kregen om een website te beginnen voor gay mannen. Opgericht in 2002, was het aanvankelijk alleen beschikbaar in Duitsland en voor bezoekers uit Duitstalige landen zoals Oostenrijk en Zwitserland. Om internationaal te groeien nam Romeo in 2009 de internationale gaydatingsite Guys4Men over, een platform dat toen over 380.000 leden beschikte, vooral uit landen waar Romeo nog geen voet aan de grond had gezet. Het doel was om te gaan concurreren tegen Grindr, een nieuwe app die in dat jaar furore maakte.

Destijds was de doelgroep het gehele LGBTQ-spectrum – homo’s, lesbiennes en transgenders die op zoek waren naar vrienden, afspraakjes en serieuze relaties. Omdat de lesbiennes en biseksuele vrouwen er hun draai niet konden vinden, besloten de makers zich exclusief te gaan richten op het mannelijke deel van het ledenbestand.

Door de jaren heen is het ledenbestand aanzienlijk gegroeid met op dit moment ruim 2 miljoen gebruikers wereldwijd. Romeo is namelijk niet alleen in Nederland actief, maar in nog veel meer landen. De website en app zijn niet voor niets vertaald in 20 verschillende talen. Van al deze gebruikers komt het grootste deel echter wel uit Europa – toen en nu nog steeds het geliefde werelddeel van Romeo’s.

De werknemers van Romeo bestaan uit 70 kleurrijke mensen uit meer dan 15 landen, die voor werken vanuit Amsterdam en Berlijn. De meeste werknemers zijn zelf homo en zijn er trots op dat ze miljoenen mannen over de hele wereld met elkaar verbinden. En omdat ze zichzelf identificeren met de bezoekers van het platform, willen ze elke homo, bi en trans persoon een veilige thuishaven bieden tijdens hun reis naar hete dates, vrienden maken en het vinden van liefde.

PlanetRomeo Foundation

Het datingplatform heeft in 2009 de Planet Romeo Foundation opgericht; een individueel opererende nonprofitorganisatie dat vecht voor gelijke rechten en kansen voor de LGBTI-gemeenschap. De visie van de organisatie is duidelijk: een wereld zonder discriminatie op basis van seksuele geaardheid, genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken.

“Wij zorgen voor de gaygemeenschap – on & offline.” – Romeo

De Planet Romeo Foundation zet zich ook in voor een wereld die verschillen in seksuele geaardheid, genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken waardeert en respecteert. Het heeft geleid tot een investering van meer dan 1 miljoen euro in 225 projecten verspreid door 85 landen: een prestatie die aantoont dat deze Romeo serieus is.

romeo

Veelgestelde vragen

Is Romeo voor iedereen?

Nee, Romeo is bedoeld voor homo, bi, trans en queer mannen. Het is niet bedoeld voor hetero’s. In het verleden is Romeo beschikbaar geweest voor lesbiennes en biseksuele vrouwen, maar tegenwoordig zijn het vooral mannen die er actief zijn in een zoektocht naar andere mannen.

Is Romeo gratis?

Ja, Romeo is gratis. Aanmelden kost niets, een profiel invullen is gratis en ook kun je contact hebben met andere Romeo’s zonder kosten te maken. De app en website van Romeo zijn gratis te gebruiken met extra functies die beschikbaar zijn voor Plus-leden. In ruil voor een maandelijkse vergoeding krijg je met deze abonnementsvorm de beschikking over een aantal features en mogelijkheden.

Kun je swipen op Romeo?

Nee, swipen op Romeo is niet mogelijk. De basis van Romeo bestaat uit een raster met profielen die gerangschikt kunnen worden op basis van de filters en criteria die je instelt. Op basis van je zoekvoorkeuren worden de gebruikers getoond die daaraan voldoen. Er is bij Romeo geen wederzijdse like vereist om contact op te nemen met een andere gebruiker.

Is er een minimumleeftijd voor Romeo?

Ja, alleen volwassenen worden toegelaten tot Romeo. De minimumleeftijd om lid te worden van het platform is 18 jaar. Dit wordt bepaald op basis van je geboortedatum.

Heeft Romeo een website?

Ja, Romeo is via alle apparaten te gebruiken. Het is beschikbaar via de iOS- en Android-apps, maar ook als webvariant. De webapp heeft vrijwel dezelfde mogelijkheden als de datingapps en nog meer. Omdat de appstores richtlijnen hebben die seksuele inhoud verbieden, zijn sommige onderdelen van Romeo alleen via de website beschikbaar. Het Hunqz-gedeelte is daar een voorbeeld van.

Wanneer is Romeo opgericht?

Romeo is in 2002 opgericht door Jens Schmidt en Manuel Abraham. Tijdens de lancering was Romeo exclusief een Duitse datingsite. Door het succes werd de datingsite toen ook wel de Duitse ‘gouden gids’ voor homo’s genoemd.