Datingapp Schmooze matcht singles op basis van hun geliefde memes

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Daten met memes en een humor-algoritme die je aan andere singles koppelt: het is de eigenaardige werkwijze van een nieuwe datingapp genaamd Schmooze. Maar blijkbaar wel een swipemethode die aanslaat bij het grote publiek, want de datingapp heeft al meer dan 100.000 matches gecreëerd.

Hoe werkt Schmooze?

In plaats van swipen op profielen van mensen, veeg je langs memes die je mag beoordelen – naar rechts als je een meme leuk vindt, naar links als het niet jouw type humor is. Het algoritme gaat aan het werk en maakt op basis van je keuzes een humorprofiel. Met behulp van machine learning, gecombineerd met de bio die je maakt, gaat Schmooze aan de slag om singles te vinden die overeenkomen met je humorstijl.

Sommige gebruikers hebben bijvoorbeeld een voorliefde voor natuurkunde of financiën, terwijl anderen een bovenmatige interesse hebben in ondernemerschap. Maar misschien laten hun keuzes wel zien dat ze een grotere voorkeur hebben voor muziek, wat de memes kunnen onthullen. Er zijn vergelijkbare verschillen als het gaat om zwarte humor en mensen van woordspelingen houden – en degenen die ze haten.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Op basis van je voorkeuren voor memes zoekt Schmooze naar singles die dezelfde humor leuk vinden. Deze matches stelt Schmooze vervolgens aan je voor, waarbij de chat wordt geopend met memes erin om het gesprek op gang te brengen. Of het algoritme echt werkt, zal met de tijd duidelijk worden. Hoewel het aantal matches al in de goede richting gaat, zegt dit nog niets over het succes en de kwaliteit van al deze matches.

Het begon met een idee

Het idee dateert van een aantal jaren terug, toen de oprichtster van de app, Vidya Madhavan, in een LinkedIn-conversatie belande dat bijna alleen uit grappen bestond. Ze is nu getrouwd met die persoon, zo zegt ze tegen TechCrunch, naar haar idee omdat hun gedeelde gevoel van humor hen samenbracht.

De ontmoeting met haar liefdespartner was de inspiratie voor Schmooze, dat oorspronkelijk een idee was om vriendschappen te onderhouden. Maar toen ze merkte dat de gebruikers op zoek gingen naar liefde, was het duidelijk: het moest een datingapp worden. Schmooze is te downloaden in de appstores van Google Play en Apple, maar helaas nog niet beschikbaar voor Nederlanders.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie