Zijn dating app Badoo is beschikbaar in meer dan 190 landen en hij zou goed zijn voor een astronomisch bedrag van anderhalf miljard dollar. Dit is Andrey Andreev, de Russische tech-ondernemer en volgens velen de koning van dating apps. Hij is de man achter een succesvolle reeks dating apps, waarvan Badoo de grootste is.
Met 380 miljoen gebruikers is Badoo de grootste dating app ter wereld met zeven keer zoveel leden als concurrent Tinder. In 2018 wordt hij voor het eerst genoemd in de Billionairs-lijst van Forbes.1 Wie is deze man en hoe heeft de multimiljonair de top van de datingwereld bereikt?
Wie is Andrey Andreev?
De Russische ondernemer Andrey Andreev is nu de ultieme matchmaker maar deze positie is hem niet in de schoot geworpen. Andrey groeide op in Moskou. Zijn moeder was lerares, zijn vader een wiskunde professor. Al van kleins af aan wordt Andreev omringd met elektronica. In 1984, op 10-jarige leeftijd bouwt hij zijn eigen radio: “Gewoon een standaard radio, om muziek te luisteren” zegt hij tegen TheTimes.
Een aantal jaar later gaat hij een stapje verder en ontwikkelt hij een uitgebreide radioantenne. De antenne plaats hij op het dak van zijn flatgebouw. Dit maakte het mogelijk dat hij als 14-jarige puber, als één van de eerste in Moskou, real-time met mensen aan de andere kant van de wereld kon praten. “Het voelde, zegt hij, als een avontuur. Het inspireerde me om dingen te blijven bouwen.” Het plantte het zaad voor alles wat zou volgen.
De geboorte van een zakenman
Op 18-jarige leeftijd doet Andreev een poging om een studie te volgen. Voordat hij afhaakte om zijn eerste bedrijf te beginnen, studeerde hij management aan de plaatselijke universiteit, terwijl hij ondertussen als partner werkte in een reclame- en PR-bedrijf. Na 18 maanden afzien besluit hij om te stoppen met opleiding om naar Spanje te verhuizen, waar zijn ouders op dat moment wonen. Dit gaf hem de tijd en ruimte om na te denken over de volgende stap. Deze volgende stap vond plaats in 1995 en kenmerkt het begin van een succesvolle reeks start-ups.
Virus
Het begin van het leven van de mysterieuze miljonair start met een simpele webshop. Met de naam Virus verkocht de winkel computers en computertoebehoren verkocht aan internetgebruikers in Rusland. Het was een succes in het grootste land ter wereld. Hij verkocht het in 1997 voor een paar honderdduizend dollar. De uitbetaling van de overname geeft hem weer tijd om na te denken aan de volgende stap.2
SpyLog
In 1999 start Andreev samen met een groep Russisch vrienden een bedrijf genaamd SpyLog. Opererend vanuit Moskou helpt het webmasters om niet alleen de bezoekers van hun websites bij te houden, maar ook de gewoonten van deze gebruikers op de rest van het internet.
De grote database met gegevens over gebruikers maakte het voor SpyLog mogelijk om gerichte advertenties weer te geven, het type advertentie waar de meeste mensen nu een hekel aan hebben. Adreev had al snel door dat er veel verdiend kon worden met advertenties.
Begun
De inzichten opgedaan bij SpyLog waren de wortels van weer een nieuw bedrijf, Begun. Wederom gevestigd in Moskou werd het advertentiebedrijf in 2002 gelanceerd als voorloper op het Google Adwords van nu. Het succes van Begun was zo groot dat hij Spylog zonder voorwaarden overliet aan zijn vrienden. Een jaar na de lancering verkoopt hij zijn meerderheidsbelang in Begun; Andreev is miljonair.
De eerste date
Rond deze tijd richtte hij zijn aandacht op dating. “Ik voelde echt dat ik meer mensen moest leren kennen. Met name vrouwen,” zegt hij tegen The Times. Een jaar na de verkoop van Begun creëert hij een dienst genaamd Mamba. Het idee lijkt het op het concept waar dating apps vandaag de dag nog op gebaseerd zijn. Je maakt een online profiel aan, geeft je locatie aan en vervolgens kun je beginnen met het uitwisselen van tekst met andere gebruikers in de buurt.
Mamba werd in 2004 opgericht, vóór de komst van smartphones. Het duurde nog drie jaar voor de eerste smartphone werd aangekondigd maar het idee van flirten met singles nabij sloeg aan. Volgens Andreev zelf was Mamba de “eerste moderne datingdienst,” zoals we deze tegenwoordig kennen. Tot op de dag van vandaag blijft Mamba de populairste datingservice in Rusland. Het duurde echter wederom niet lang voordat Andreev er klaar mee was. Na 18 maanden verkoopt hij zijn aandeel in het bedrijf; een deal die hem weer vele miljoenen oplevert.
Badoo
2006 is het jaar waarin Andreev zijn peilen richt op online dating met de lancering van Badoo. Vanuit Spanje gaat Andreev de concurrentie aan met de gevestigde orde. Badoo wordt in de markt gezet als een soort van sociaal netwerk, een tijd waarin Hyves in Nederland floreerde3. Het sociale netwerk Badoo raakt net als Hyves verwikkeld in een strijd met Facebook, het grote Amerikaanse monster dat op dat moment naar Europa kwam. In tegenstelling tot Hyves verandert Badoo van richting.
Het concept van het huidige Badoo ontstond toen Andreev in 2007 op het station van St. Petersburg op een trein zat te wachten. “Ik vond een bar dat een telefooncafé werd genoemd. Er waren honderden tafels en elke tafel had een nummer en een telefoon. Als je een meisje op tafel 45 zag, dan kon je je telefoon pakken en tafel 45 bellen.” Diezelfde maand introduceerde Steve Jobs de iPhone. Andreev zei tegen zichzelf: “We moeten hyperlokaal gaan. We moeten een tool maken op de iPhone die zal concurreren met deze telefoonbar.” Het is het idee dat Andreev later multimiljonair zal maken.
Het nieuwe Badoo wordt 2009 gelanceerd, bijna drie jaar voor Tinder zijn intrede doet. Badoo is op dit moment één van de enige locatie gebaseerde dating apps te wereld. Volgens Andreev was het “een technologische reactie op een eenvoudige menselijke behoefte.” Het was meteen een schot in de roos.
Omringd met mysterie
Een jaar later noemt de Russische Forbes hem “één van de meest mysterieuze zakenlieden in het Westen.” Andrey wordt tot op dat moment gezien als een geheimzinnige Russische serie-ondernemer, die bovendien standvastig heeft geweigerd om te worden geïnterviewd of gefotografeerd. Daar komt pas in 2011 verandering in als Andreev voor het eerst aanschuift voor een interview door Wired. Daarin laat de ondernemer weten zelf ook op Badoo actief te zijn maar, hoewel hij miljoenen mensen heeft samengebracht, zelf nog geen vriendin heeft.
Vandaag de dag heeft Badoo bijna 400 miljoen leden en is beschikbaar in 24 talen. Met meer dan 300 ontwikkelaars, van wie 80 vrouwen, staat het bedrijf open voor innovatie en ideeën. Het blijft bovendien niet alleen bij de exploitatie van Badoo. Andreev heeft een vinger in de pap bij meerdere datingmerken waaronder Hot Or Not, Chappy, Huggle en vele anderen. Wat veel mensen bovendien nog niet weten is dat Andreev ook een aanzienlijk aandeel in Bumble heeft.
Bumble, op dit moment de grootste Tinder concurrent in de Verenigde Staten, is opgericht door ex-Tinder medewerker Whitney Wolfe. De invloedrijke Wolfe heeft het echter niet alleen gedaan. Ruim een jaar geleden schreef de CEO van Bumble het volgende verjaardagsbericht aan Andreev op Instagram:
“Bedankt dat je me de kans hebt geven toen niemand dat wilde doen. Zonder jou zou de @bumble reis niet mogelijk zijn geweest.” – Whitney Wolfe
In gesprek met The Guardian noemt Wolfe Andreev als haar grootste mentor. Via Badoo bezit Andreev een belang van 79% in Bumble wat hem een netto-waarde oplevert van 1,5 miljard dollar.
Ondertussen zijn we in 2018 beland en leidt hij een vrij bescheiden leven. Andrey Andreev, die op dit moment woont en werkt in Londen, heeft een vriendin gevonden. Hoewel hij de koning van de dating apps wordt genoemd heeft hij haar ironisch genoeg niet op een dating app ontmoet.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.