Japan heeft een missie: het opkrikken van het geboortecijfer. Daar heeft het een goede reden voor, want de Japanse bevolking krimpt. Het aantal huwelijken in Japan, dat al langer achteruitgaat, daalde vorig jaar – tijdens de pandemie – nog verder.
Volgens gegevens van de overheid lag het aantal huwelijken vorig jaar 21% onder het aantal van 8 jaar eerder. Deze forse daling betekent minder kinderen, in een land waar de regering het lage geboortecijfer als een van de grootste uitdagingen heeft aangemerkt. Voor het eerst in meer dan een eeuw nam de bevolking in 2016 niet toe, maar daalde de bevolking van het land met meer dan 300.000 mensen. Sindsdien gaat het bergafwaarts in Japan.
De schuldigen?
Volgens velen is het te danken aan de Japanse jongeren, die ervan worden beschuldigd niet genoeg seks te hebben. En een deel van de schuld ligt bij vrouwen, die hun carrière verkiezen boven trouwen en het stichten van een gezin. Anderen geven de schuld aan de economische onzekerheid.
Wat de echte reden ook is, het is niet de ideale situatie waarin een datingapp zich kan begeven. Maar één app laat zien dat het toch mogelijk is – zelfs als niemand erop zit te wachten.
Pairs datingapp
Pairs is de naam van de datingapp die furore maakt in het land van de rijzende zon. En misschien niet helemaal verrassend: het heeft dezelfde eigenaar als Tinder, Match Group. Hoewel Pairs in de meeste landen een grote onbekende is en alleen actief is in Japan, Taiwan en Zuid-Korea, staat het op derde plek wereldwijd – na Tinder en Bumble. Hoe Pairs zo groot is geworden in een land waar millennials lak hebben aan romantiek?
In tegenstelling tot de Tinder’s van deze wereld maakt Pairs er geen spelletje van. Het is bedoeld voor singles die het huwelijk serieus nemen en tegelijkertijd geeft het de controle aan vrouwen, zodat zij zich inschrijven op de app. Mannen worden door Pairs anders behandeld dan vrouwen… en dat werkt.
Mannen betalen, vrouwen niet
Mannen moeten betalen en hun volledige (echte) naam tonen als ze willen chatten. Voor een vast maandelijks bedrag van $34 kunnen mannen lid worden van Pairs. Vrouwen daarentegen krijgen gratis toegang tot de app en hoeven alleen hun initialen gebruiken. Maar daar blijft het niet bij. Vrouwen mogen ook de ontmoetingsplaatsen kiezen en de tijden bepalen waarop ze beschikbaar zijn voor een date. Pairs neemt bovendien veel van de zorgen van vrouwen weg, doordat de app videogesprekken afsluit als het ongepaste inhoud detecteert.
“Veel vrouwen in Japan zijn bang dat het alleen voor hook-ups is, en dat willen ze niet”, zegt Junya Ishibashi van Pairs. De werkwijze van de app is erop gericht om vrouwen aan te trekken met de serieuze behandeling. Het heeft ertoe geleid dat 46% van de gebruikers uit vrouwen bestaat, terwijl algemeen bekend is dat vrouwen doorgaans slechts een derde van het aantal gebruikers uitmaken op datingapps.
Daten was dirty in Japan
“Internetdaten in Japan werd niet alleen gestigmatiseerd, het was meer dan een stigma. Het werd als dirty beschouwd”, zegt Mark Brooks, een ervaren consultant en kenner van de datingmarkt. “Japan is altijd al aantrekkelijk geweest voor datingsites, maar ze wisten dat ze werk moesten doen om de reputatie van de branche in het algemeen op te schonen.”
Dit wordt ondersteund voor Gary Swidler van Match Group: “Mensen die zichzelf beschikbaar stellen en een gesprek beginnen met vreemden – het is niet gedrag dat eigen is voor de Japanner, en we proberen mensen er op hun gemak bij te stellen”. Gezien het succes van Pairs lukt dat aardig, hoewel er nog een lange weg te gaan is voor Japan als land.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.