Home Relatie Weer gelukkig worden: hoe je jezelf herpakt na een relatiebreuk

Weer gelukkig worden: hoe je jezelf herpakt na een relatiebreuk

5 minuten leestijd
0
hart onderhoud

De pijn na een relatiebreuk is verschrikkelijk. Als een relatie ten einde komt, is het normaal dat je je verdrietig, boos of emotioneel gebroken voelt. Er giert waarschijnlijk een rollercoaster aan emoties door je lijf en je weet niet meer goed hoe het nu verder moet met je leven.

Hoe je erop reageert, verschilt per individu. Waar de een binnen de kortste keren een andere relatie heeft, bouwt de ander een muur op. En ook de beste methode om jezelf te herpakken na een relatiebreuk verschilt per persoon. Wel zijn er een aantal tips die je kunnen helpen om het leven weer op te pakken na de breuk.

Het leven na een relatiebreuk

Na een relatiebreuk is de kans groot dat je een gebroken hart hebt en tal van emoties voelt. Misschien ben je gekwetst, boos, verdrietig of heb je een enorm gevoel van onmacht. Je weet niet wat je moet doen om het verdriet te verwerken en tegelijkertijd je leven weer op te pakken. Want na een breuk is er ook sprake van een rouwperiode. Je voelt het gemis van de relatie en hebt een onzeker beeld van de toekomst. Wat moet je nu?

Wat wil jij?

"Iedereen heeft het over zichzelf, maar wat wil JIJ? Stel deze 999 vragen aan jezelf: kijk vooruit, spreek wensen uit, vraag feedback, geef jezelf cijfers."

Bekijk '999 vragen aan jezelf'
  • ✅ Meer zelfkennis
  • ✅ Ontdek wat jij wilt
  • ✅ Leidraad voor liefde

Allereerst is het enorm belangrijk om jezelf de tijd te gunnen. De pijn gaat niet van de ene op de andere dag weg en dit kun je ook niet van jezelf verwachten. Wel zijn er een aantal tips om het verdriet net iets sneller te verwerken en weer verheugd te zijn over de toekomst. Hoe je dat doet? Dat vertellen we je hieronder.

Het proces van verdrietverwerking

Het is volkomen logisch om je verdrietig te voelen na een relatiebreuk. Het is immers een heel proces om liefdesverdriet te verwerken. Dat doe je niet zomaar, omdat het proces veel lijkt op het rouwproces. Dit zijn de 5 belangrijke stappen in het proces van verwerking.

1. De pijn accepteren

De eerste stap die komt kijken bij het verwerken van liefdesverdriet, is het accepteren van de pijn. Probeer deze niet weg te duwen, maar voel de pijn. Huil als je wilt huilen en probeer niet te vluchten van deze gevoelens. Het is een cruciaal onderdeel van het rouwproces en om door te kunnen met je leven zul je deze gevoelens eerst een plekje moeten geven.

2. Orden je gedachten

Na het einde van een relatie, zal je hoofd waarschijnlijk vol zitten met gedachten. Misschien heb je nog onbeantwoorde vragen, twijfel je of jullie de juiste keuze hebben gemaakt of denk je na over manieren waarop je het anders had kunnen aanpakken. Objectieve waarnemingen en subjectieve gedachten lopen door elkaar heen, waardoor je je moe zult gaan voelen. Het is daarom belangrijk om te proberen deze gedachten te ordenen.

Schrijf ze op, mediteer, maak lijstjes of houd een dagboek bij. Als je dit niet doet, kunnen de gedachten zichzelf opstapelen tot een overweldigende chaos. Maar door je gedachten te ordenen, komt er een helder beeld en kun je je blik richten op een vrolijke toekomst.

“Breaking up is like having the worst nightmare after having the best dream.” – Anoniem

3. Stel jezelf open

Hoe moeilijk het ook is, het is belangrijk om jezelf open te stellen voor anderen. Je kunt liefdesverdriet niet alleen verwerken, maar hebt hiervoor de hulp van goede vrienden en familie nodig. Praat met een vertrouwenspersoon om je emoties een plekje te kunnen geven. Vertel waar je over nadenkt, wat er in je omgaat, hoe intens de emoties je overvallen op de vreemdste momenten: door het te delen, maak je het makkelijker voor jezelf.

4. Focus op de toekomst

Het is belangrijk om niet in het verleden te blijven hangen. Je kunt wel blijven piekeren over alles wat er is gebeurd, maar daar kun je niets meer aan veranderen. Richt je blik op de toekomst, je dromen en doelen. Je hebt tal van nieuwe kansen, open de deur naar je hart en wees niet bang om weer gekwetst te worden. Het is onderdeel van het leven. Ontdek nieuwe hobby’s, passies en doe nieuwe ervaringen op om de leegte in je hart te vullen met nieuw geluk.

5. Laat het verleden rusten

De mensen die het langst ongelukkig blijven na een relatiebreuk, gaan in gedachten het langst terug naar het verleden. Ze blijven denken aan wat er gebeurd is, halen (goede én slechte) herinneringen op en romantiseren de relatie. Maar genoeg is genoeg: het verleden is het verleden. Leer van de positieve en negatieve ervaringen in het verleden en pas deze toe op je nieuwe toekomst. Wat is gebeurd, is gebeurd: er is niets dat de geschiedenis kan veranderen. Laat het verleden rusten en omarm je toekomst.

hart

5 tips om weer gelukkig te worden

Dit proces van verwerking wil je natuurlijk versnellen. Niet zozeer omdat je je ex wilt vergeten, maar vooral omdat je je weer goed wilt voelen. Over je leven, met jezelf. Je wilt niet maanden blijven rouwen, maar weer gelukkig worden. Dit zijn een aantal goede tips om je leven weer op te pakken na een relatiebreuk.

1. Leef in het hier en nu

Belangrijke stappen in het proces van rouwverwerking zijn het verleden laten rusten en je focus te richten op de toekomst. Dit is dan ook een belangrijke tip om weer gelukkig te worden. Leef in het hier en nu en blijf niet hangen in mogelijke scenario’s. Je verspilt hiermee waardevolle energie die je beter in iets anders kunt steken. Focus daarom op het hier in nu, aan de mooie dingen in het leven en wees nieuwsgierig naar de mogelijkheden die de toekomst voor je in petto heeft.

2. Verwijder herinneringen aan je ex

Als je steeds herinnerd wordt aan je ex, dan is het ook moeilijker om door te gaan met je leven. Haal spullen weg die je aan je ex doen denken, volg hem of haar niet meer op sociale media en kijk niet naar oude foto’s op je telefoon. Hierdoor kun je je focussen op de toekomst en zul je niet steeds herinneringen blijven ophalen.

3. Zorg voor jezelf

Om je leven weer op de rit te krijgen, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Eet gezond, kook lekker voor jezelf en besteed aandacht aan de voeding die je binnenkrijgt. Hierdoor krijg je meer weerstand en energie waardoor je beter in je vel zit. Sport veel en verwen jezelf. Koop nieuwe kleding, een leerzaam boek en gun jezelf leuke dingen.

4. Ontdek nieuwe hobby’s

Na een relatiebreuk heb je waarschijnlijk een hoop tijd over. Deze tijd kun je besteden door nieuwe dingen te ontdekken. Volg een cursus, ga naar een museum, bezoek een leuke stad of besteed meer tijd met vrienden en vriendinnen. Die nieuwe ervaringen zorgen ervoor dat je beter in je vel zit en je gelukkiger wordt met je leven.

5. Start met meditatie

Vind je het moeilijk om je te focussen op het hier en nu? Dan kan meditatie of mindfulness je een handje helpen. Geniet bewuster van het moment, mediteer en probeer yoga om meer ontspannen te worden.

Meer mensen zoals jou...

... weten niet welke liefdestaal ze spreken. En dat is niet zo gek als je helemaal niet weet dat iedereen een eigen moedertaal der liefde heeft. In ‘De vijf talen van de liefde’ ontdek je welke taal jij spreekt en nog belangrijker: hoe je daarmee je liefdesleven verbetert. Verhelderend, een eye-opener: kom er zelf achter waarom dit boek ‘het best beoordeelde’ relatieboek is.

Bekijk de vijf talen van de liefde
Laad meer artikelen
Laad meer in Relatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Voor lief nemen? 13 tekenen dat je voor lief wordt genomen

Een relatie gezond houden? Iedereen weet dat dat een gecompliceerde taak is. Het is geen s…