
The Meet Group, het social-mediabedrijf achter apps Skout en MeetMe, heeft gay dating app Growlr overgenomen. Dit heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. De uitbreiding van het portfolio dating en social media apps markeert de eerste stap van het bedrijf in het koppelen van gebruikers met hetzelfde geslacht.
11,8 miljoen cash
Voor de overname van Growlr legt The Meet Group in totaal 11,8 miljoen dollar neer: 4 miljoen betaalt het uit eigen zak, 7 miljoen is afkomstig van een bankkrediet. Daarbij is er nog de belofte gedaan dat het de volgende twee jaar 2 miljoen dollar extra betaalt als Growlr de verwachte extra omzet brengt. Dat is best een aardig bedrag voor een dating app die in veel landen nog onbekend is, maar The Meet Group ziet er potentie in.
Geoff Cook, de oprichter van MyYearbook in 2005 dat later van naam veranderde naar Meet, noemt de deal ‘een zinvolle stap in de grote datingmarkt voor mensen met hetzelfde geslacht’. “Het stelt ons in staat om als een van de eerste mensen live-streaming video te brengen naar daten op dezelfde manier van wat we al hebben gedaan bij het live-streamen naar hetero dating,” zegt Cook in een interview.
Klaar met de vleeskeuringsapps?
"NIET swipen, MEER diepgang: Relatieplanet is precies dat. Voor mensen met inhoud die een vaste relatie zoeken."
- ✅ Dating
- ✅ Relatie
- ✅ Liefde
Video voor succes
Cook ziet geen directe concurrenten in de snelgroeiende social-media dating-markt. Grote datingbedrijven, zoals Tinder en Bumble, zijn “belemmerd door hun onvermogen om video een succes te laten worden,” aldus Cook.
Hoewel er live-streamingplatforms zijn, zoals Twitch van Amazon, zijn dit grotendeels diensten voor videogames. Dat is compleet anders dan de focus van The Meet Group, dat gericht is op mensen met elkaar kennis te laten maken. “Live-streaming van Facebook en Instagram is ook meer voor mensen die elkaar al kennen,” zegt Cook.
Growlr is een dating app voor gay bears, een subcultuur in de homoscene, en heeft meer dan 10 miljoen geregistreerde leden. The Meet Group zegt dat de dating app meer dan 200.000 dagelijkse actieve gebruikers heeft. Verwacht wordt dat Growlr in totaal 5,3 miljoen dollar omzet in 2019.
Meer mensen zoals jij...
... willen weleens wat anders proberen dan swipen. Zij willen meer diepgang, iets serieus, een échte kans op liefde. Uit onze statistieken blijkt dat 68% van deze groep voor Relatieplanet kiest. Ontdek zelf waarom deze datingsite al 10 jaar op rij is verkozen tot de 'beste datingwebsite van Nederland'.
Bezoek Relatieplanet