Home Dating apps ’40 procent van de singles neemt meer tijd om iemand te leren kennen’

’40 procent van de singles neemt meer tijd om iemand te leren kennen’

2 minuten leestijd
0
bumble 2021

De pandemie heeft het datingspel veranderd. Het is niet meer hetzelfde. Nu we bijna een jaar verder zijn vragen we ons allemaal af of afspreken voor een date nu wel zo’n goed idee is. Sterker nog: volgens nieuwe gegevens van dating app Bumble weet 40 procent van de daters niet eens meer hoe ze moeten daten. Deze cijfers zijn afkomstig van Bumble’s ‘Dating 101 in 2021’-rapport.

De dating app ontdekte niet alleen dat 40 procent van de singles niet meer zo zeker is over daten, maar ook dat 2 op de 3 singles zich niet meer op het gemak voelt bij de situatie rondom het coronavirus.

“Sinds het begin van COVID-19 heeft onze gemeenschap een ongekende verstoring ervaren van elk aspect van hun sociale leven, inclusief daten,” zegt Jemma Ahmed, Head of Insights bij Bumble. “Ons onderzoek toont aan dat ze daten ingewikkeld en overweldigend vinden, en er staat veel op het spel om contact te leggen in het tijdperk van COVID-19 als het gaat om gezondheids- en veiligheidsrisico’s.”

Klaar met de vleeskeuringsapps?

relatieplanet"NIET swipen, MEER diepgang: Relatieplanet is precies dat. Voor mensen met inhoud die een vaste relatie zoeken."

Bekijk de leukste singles
  • ✅ Dating
  • ✅ Relatie
  • ✅ Liefde

83 procent haakt niet af

Het rapport van Bumble over de huidige stand van zaken in de datingwereld geeft daarnaast een voorspelling voor de nabije toekomst. Hoewel het misschien lijkt alsof we nog vastzitten in de maatregelen van maart, is het al bijna tijd voor de jaarwisseling. Dat betekent dat het knuffelseizoen nadert: de drukste periode van het jaar op dating apps.

Vanaf deze maand tot en met Valentijnsdag is het piektijd, zo bevestigt het onderzoek van Bumble. De overgrote meerderheid van de singles, 83 procent, zegt dat ze van plan zijn om de apps net zo veel – zo niet meer – in deze periode te gebruiken.

Welke singles dat zijn?

Volgens het rapport bestaat een vierde deel van de singles uit ‘nieuwe singles’, oftewel degenen die net uit een relatie komen. Voor hen is er troost dat ze niet alleen zijn – en dat andere singles hun app-gebruik serieus nemen. Een op de drie singles zegt namelijk dat ze meer de nadruk leggen op het vinden van een partner en 40 procent neemt meer tijd om iemand te leren kennen.

Onder de noemer ‘slow dating’ is er een trend gaande dat singles steeds meer verlangen naar diepgang. De snelheid van swipen, matchen, chatten en daten past niet meer bij de huidige sociale situatie. Bumble is niet de enige partij die dit heeft opgemerkt. Andere dating apps, waaronder Relatieplanet, hebben trends gezien van singles die opzettelijk meer tijd nemen om te daten en een partner voor de langere termijn willen.

Wat is echt belangrijk?

De pandemie heeft singles laten inzien wat echt belangrijk is in het leven, wat ze missen en vooral: wat ze echt willen. 63 procent van de singles zegt namelijk dat de pandemie hen heeft geholpen om erachter te komen wat er echt toe doet. Daarnaast geeft 43 procent van de singles aan meer vertrouwen te hebben in het bespreken van hun relatiebehoeften.

De optimale tijd om dat te bespreken? Het optimale moment om een bericht te versturen is tussen 18.00 en 22.00 uur op een willekeurige dag, zo laat Bumble weten. En deel ook vooral waar je voor in bent, want singles die dit doen ervaren een toename van 20 procent in het gemiddelde aantal matches per maand in vergelijking met degenen die dat niet doen.

Meer mensen zoals jij...

... willen weleens wat anders proberen dan swipen. Zij willen meer diepgang, iets serieus, een échte kans op liefde. Uit onze statistieken blijkt dat 68% van deze groep voor Relatieplanet kiest. Ontdek zelf waarom deze datingsite al 10 jaar op rij is verkozen tot de 'beste datingwebsite van Nederland'.

Bezoek Relatieplanet
Laad meer artikelen
Laad meer in Dating apps

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Qemistry: Gen Z datingapp die chemie zoekt tussen liefde en crowdfunding

Stel je eens voor dat TikTok, Snapchat en Instagram-verhalen samengevoegd zouden worden to…