Hoe je je match kunt onderzoeken, zonder een detective in te huren

Thomas Lammers
Door Thomas Lammers
3 minuten leestijd

Sinds het begin van de coronacrisis is daten een stuk moeilijker geweest. Singles werden gedwongen om datingapps te gebruiken als (tijdelijke) vervanging van het echte werk. Maar, zoals we allemaal weten, het is niet hetzelfde. Het bewijs daarvan horen we geregeld in verhalen over matches die totaal niet op de foto’s leken.

Nu steeds meer mensen zich vanwege de lockdown-beperkingen tot online dating wenden, voerde beveiligingsbedrijf Avast een onderzoek uit om te begrijpen hoe datingapp-gebruikers zich voorbereiden op de eerste offline-ontmoeting.

Meer dan 15.000 Avast-gebruikers deden mee aan het onderzoek, waaruit bleek dat een op de twee (50%) datingapp-gebruikers naar hun match heeft gezocht op het internet – op Google of sociale media. Van deze groep besloot 30% hun match niet te ontmoeten op basis van wat ze hadden gevonden of omdat ze juist niets konden vinden.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Waarom ze hun match onderzochten?

Het grootste deel geeft aan dat ze meer wilden weten over hun match, met 60% van de ondervraagden die dat als reden opgeeft. De helft van de ondervraagden had een betere reden, want zij wilden verifiëren of de persoon wel echt was. Daarnaast deed 34% van de ondervraagden onderzoek naar de feiten die hun match tegen hen vertelde en 26% wilde zien hoe hun potentiële date op sociale media was.

Hoe ze hun match onderzoeken

De meeste gebruikers voerden hun onderzoek uit op een sociaal netwerk zoals Facebook, Instagram of Tik Tok, met 72% van de ondervraagden die op deze sociale media naar hun match zoekt. Anderen gebruikten vooral de zoekmachines zoals Google en Bing (40%). Deze twee manieren om een match te onderzoeken bleken het populairst. Maar er zijn meer manieren om onderzoek te doen.

Een kleiner percentage ging een stap verder en zocht de match op een professioneel sociaal netwerk zoals LinkedIn (17%). Anderen probeerden het met een ‘reverse image search’ door te zoeken op de profielfoto van hun match (23%). Deze methode wordt doorgaans aanbevolen om te controleren of de foto bij een persoon hoort.

Terwijl bijna een derde hun match niet wilde ontmoeten op basis van wat ze online (of juist niet) hadden gevonden, werden anderen daardoor juist zekerder van hun zaak. 44% besloot om door te gaan met chatten en bij 37% kwam het ook tot een offline ontmoeting.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie