Home Date Goede indruk maken op een date: ‘Delen succes minder belangrijk dan het harde werk erachter’

Goede indruk maken op een date: ‘Delen succes minder belangrijk dan het harde werk erachter’

2 minuten leestijd
0
vrouw oogcontact

De eerste date is hét moment om je beste beentje voor te zetten. Als je niet kunt wachten om de tweede date in te plannen, of de eerste date wilt afsluiten met een kus, dan wil je de beste indruk ooit maken op je gesprekspartner.

Hoe verleidelijk het ook is om jezelf de hemel in te prijzen door het delen van allerlei successen, het blijkt dat dit niet de beste strategie is. Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat het delen van de behaalde successen minder belangrijk is dan de manier waarop je dit hebt bereikt.

Goede indruk maken?

In het nieuwe onderzoek, gepubliceerd in Basic and Applied Social Psychology, werd onderzocht hoe mensen een goede indruk willen achterlaten op hun gesprekspartner. Dit werd getest in datesituaties maar ook met behulp van sollicitatiegesprekken. Singles die een goede impressie willen maken op hun date, of werkzoekenden tijdens een sollicitatiegesprek, leggen volgens het onderzoek teveel de nadruk op hun talenten en successen. Dit terwijl de gesprekspartner liever meer willen horen over de moeite en het harde werk erachter.

Drie experimenten

Voor het onderzoek, geleid door dr. Steinmetz, werden drie experimenten uitgevoerd met deelnemers uit de Verenigde Staten en Nederland met een leeftijd van 18 tot 75 jaar. De verdeling tussen man en vrouw was gelijk. Twee van de experimenten simuleerden werkinterviews (met behulp van werkende volwassenen), het derde experiment simuleerde een date (met behulp van studenten). De deelnemers werd gevraagd de rol van geïnterviewde (of ‘deler’ op een date) aan te nemen, of de interviewer (of ‘luisteraar’ op een date).

‘Delen behaalde successen minder belangrijk dan het harde werk erachter’

Degene die een goede indruk wilde achterlaten op de gesprekspartner, de geïnterviewde (of ‘deler’ op een date), werd gevraagd om op een positieve manier over zichzelf te praten. De ontvanger gaf vervolgens feedback over waar deze meer over wilde horen; het talent en het succes, of het harde werk en de moeite erachter. De resultaten van de experimenten waren duidelijk.

Alle drie de experimenten tonen aan dat degenen die een goede impressie willen achterlaten hun talenten en successen te veel benadrukken. Tegelijkertijd wordt er te weinig gedeeld over de moeite en het harde werk erachter, iets waar de ontvangers graag meer over willen horen.

Een betere indruk maken

Dr. Steinmet zegt dat het “duidelijk is dat het communiceren van succes en talent in sollicitatiegesprekken of op dates belangrijk is, maar het is net zo belangrijk om het verhaal van het harde werk en de moeite die het kost te vertellen om een zo warmere, positieve en meer herkenbare eerste indruk te creëren.”

Het onderzoek laat zien zien dat succes alleen niet voldoende is om een positieve indruk te maken. In plaats daarvan wordt gesuggereerd dat praten over de strijd achter het verhaal meer helpt om de positieve indruk achter te laten.

“Als je bijvoorbeeld een date hebt en over een marathon praat die je onlangs hebt gelopen, praat dan over alle trainingen die nodig waren om de finish te halen. Of, als je een sollicitatiegesprek hebt en praat over een succesvol project die je hebt voltooid, voeg dan een paar details toe over de uitdagingen die je onderweg tegenkwam en hoe je ze hebt overwonnen.”

Goede indruk maken op een date: ‘Delen succes minder belangrijk dan het harde werk erachter’

5 (100%) 1 stemmen

Wil je de tips op deze website in het echt uitproberen? Uit de statistieken blijkt dat 68% van onze bezoekers de traditionele datingsite Relatieplanet kiest. Jij ook?

Bezoek Relatieplanet
Laad meer artikelen
Laad meer in Date

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Swipe Surge: Tinder introduceert pushmeldingen wanneer het druk is

Tinder is begonnen met het testen van Swipe Surge, een nieuwe functie die gebruikers laat …